اهمیت فضای کسب و کار در توسعه صنعت گردشگری دریایی

حسین محمودی اصل/ کارشناس ارشد اقتصادی

صنعت گردشگری به عنوان یکی از صنایع درآمدزای جهان مطرح است و ایران به عنوان پنجمین کشور از لحاظ  منابع  طبیعی گردشگری، جایگاه ویژه ای در جهان دارد. ظرفیت‌ها و قابلیت‌های گردشگری بی شماری در کشور از جمله  دریای خزر، خلیج فارس و عمان وجود دارد که این ظرفیت‌ها می‌توانند در توسعه صنعت گردشگری دریایی تأثیر چشمگیری داشته باشند. صنعت گردشگری دریایی که به عنوان یک پارادایم در صنعت گردشگری ایجاد شده تاکنون توانسته جذابیت‌های جدیدی در عرصه گردشگری ایجاد کند.

 با توجه به اینکه حضور گردشگران در سایر کشورهای دنیا با حداکثر ظرفیت‌ها انجام شده است و پس از چندین سال این جاذبه‌ها برای گردشگران تکراری شده است، این کشورها برای جذب گردشگر و توریست به سمت توسعه گردشگری دریایی حرکت کرده‌اند. در گردشگری دریایی می‌توان از ظرفیت‌های دریا و ساحل استفاده کرد به طوری که در حال حاضر کشتی‌های تفریحی بسیار بزرگی در جهان  تحت عنوان کشتی کروز فعالیت دارند. این کشتی‌ها در مسیر دریا و پهلو گرفتن در بنادر مختلف با لحاظ کردن وسایل و تجهیزات تفریحی مختلف جاذبه‌های بسیار فراوانی برای گردشگران ایجاد کرده‌اند. ما نیز می‌توانیم از این ظرفیت استفاده کنیم.

 متاسفانه به دلیل اینکه بسترهای لازم به خوبی ایجاد نشده است و همچنین فرهنگ سازی در خصوص سفرهای دریایی در میان مردم صورت نگرفته، صنعت گردشگری دریایی پیشرفت قابل توجهی نکرده است. سفرهای دریایی ایران از یک جزیره به جزیره دیگر خلاصه شده است. این امر گردشگری دریایی نیست بلکه تنها سفر دریایی است. از اینرو سازمان بنادر و دریانوردی به تنهایی نمی‌تواند در این مقوله عمل کند. سایر مجموعه‌ها نیز باید در این حوزه ورود کنند تا صنعت گردشگری دریایی برای تمام بخش‌ها و حتی مردم نهادینه شود.

سه عامل؛ دریا، ساحل و خورشید از جمله ظرفیت‌هایی است که می‌تواند به خودی خود باعث جذب گردشگر شود. اما وجود زیر ساخت‌های لازم از جمله ساخت اسکله‌های مناسب برای پهلو گرفتن کشتی‌های مختلف و ایجاد امکانات ساحلی مناسب برای رشد و توسعه صنعت گردشگری دریایی ضرورت دارد. به عبارت ساده تر صنعت گردشگری دریایی علاوه بر کشتی مناسب و استاندارد برای سفر و گردشگری به امکانات و خدمات ساحلی مناسب نیاز دارد.

معمولاً شاخص‌های اقتصادی کلان باعث می‌شود که وضعیت یک کشور نرمال باشد به عبارتی شاخص‌های کلان اقتصادی در ایجاد زیرساخت‌های مناسب، وجود امنیت و ساخت هتل‌های ۴ و ۵ ستاره در صنعت گردشگری به ویژه صنعت گردشگری دریایی مؤثر است. زمانی که یک کشور رشد اقتصادی مثبت، پایدار و امنیت سرمایه گذاری داشته باشد، آن کشور می‌تواند با جذب سرمایه گذار خارجی، گردشگری دریایی را توسعه دهد. بدون شک بهبود فضای کسب و کار در راستای توسعه صنعت گردشگری دریایی بسیار حائز اهمیت است. از آنجا که ایران به این ثبات رسیده است توسعه گردشگری به صورت داخلی و خارجی قابل حصول است.

 

منبع: اخبار سازمان بنادر و دریانوردی

مطالب رپورتاژ