امواج سونامی بازار بورس

صنعت حمل و نقل آنلاین: “امواج کا”[1] به وال استریت خواهد رسید و “داو”[2] را از زمین بلند کرده و بر ساحل می کوبد و و در رد پای خود فروپاشی اقتصادی مطلق بر جای می گذارد. این سونامی اقتصادی پس انداز یک عمر میلیون ها مردم عادی سرمایه گذار را از بین خواهد برد، اما، بیشتر سرمایه گذاران عادی آمدن این سونامی را درک نمی کنند. این سونامی امواج “کا” یا “موج بلند”[3] نامیده می شود.

بررسی رفتار انسان با مطالعه چرخه، واچرخه و الگوهایی که بارها و بارها در زندگی اقتصادی بشر رخ داده بیانگر گرایش سرمایه گذاران به تکرار اشتباهات مشابه بصورت مکرر در ادوار گذشته است. برای مثال یک نفر می تواند جزیره خالی از سکنه را به پشیزی بفروشد و یا اینکه در همان جزیره میلیاردها ارزش وثایق تعهد بدهی[4] را معامله کند. انسان ها به انجام اشتباهات مشابه سوءتعبیر و قضاوت غلط بصورت مکرر تمایل دارند و این موارد را در الگوهای قابل پیش بینی که غالبا “موج” نامیده می شود مرتکب می شوند. این”امواج” بینش درونی مهم و خطرناکی است، به حدی خطرناک که موجب اعدام اقتصادانی شد که برای اولین بار به این “امواج” اشاره کرد. نیکولای کاندراتی اف [5] در کتاب ” امواج طولانی در زندگی اقتصادی”[6] به آن اشاره کرد.

 

نیکولای کوندراتی اف

استالین به نیکولای کاندراتی اف به عنوان خطرناکترین انسان در اتحاد جماهیر شوروی مشکوک شد به این دلیل که نیکولای به تنهائی متوجه شد که اقتصاد چگونه کار می کند. کتاب نیکولای در واقع یک جزوه بیست و سه صفحه ای بیشتر نبود و صرف یکساعت وقت برای خواندن آن کافی بود، اما همین جزوه حاوی عقیده ای انقلابی بود و به قدری برای اتحاد جماهیر شوروی تهدید آمیز و آتش افروز بود که موجب محکوم شدن نیکولای به ده سال حبس با اعمال شاقه در سیبری شد. اما استالین به این هم بسنده نکرد و نیکولای در هفده سپتامبر 1939 توسط جوخه اعدام تیرباران شد. تنها تقصیر نیکولای پیش بینی شکست کمونیسم و جایگزینی آن با سرمایه داری و کاپیتالیزم بود. نیکولای اظهار داشت این شکست یک نظریه نیست بلکه واقعیت است و زمانی که در این مورد تامل و تفکر می شود، پیش بینی نیکولای به هیچ وجهی غافل گیر کننده نیست. علم به ما آموخته است که همه چیز در عالم هستی  بصورت موج حرکت می کند. امواج صدا، امواج نور، امواج الکترو مغناطیس که توانایی گوش دادن به رادیو و تماشا کردن تلویزیون را به ما می دهد همگی بصورت موج حرکت می کنند. آیا اگر اقتصاد مربوط به انسان ها هم بصورت موج حرکت کند موضوع عجیب و غریب است؟ “امواج اقتصادی” پیش بینی حرکت بعدی بازارهای بورس را ممکن می سازند. نیکولای کاندراتی اف ثابت کرد که اقتصاد در قالب امواج همانند دنیای فیزیک حرکت می نماید، امواج اقتصادی از دوره تحول و تغییر (فاز)، میدان نوسان (دامنه) و بسامد (فرکانس) برخوردار هستند. علاوه بر این امواج اقتصادی در چرخه پشت سرهم وارد می شوند و تغییراتی را در اقتصاد بوجود می آورند که قابل پیش بینی است. این پیش بینی به سادگی محاسبه اهله قمر، ساعات وقوع و ارتفاع جزر و مد دریا و تغییر فصول سال است. آنچه را که  نیکولای کاندراتی اف “امواج بلند اقتصاد” نامید که بعدا به افتخار او به “K- Wave” یا “امواج کا” ملقب شد، نشانگر چرخه های تغییر تاثیر بخش خصوصی و دولتی یا عمومی در اقتصاد است. در خلال مدت چرخه بخش خصوصی کسب و کار آزاد به رشد و کامیابی فزاینده ای دست پیدا می نماید. دهه خروشان بیست قرن بیستم را به یاد بیاورید، در واقع امواج اقتصاد به بالاترین ارتفاع خود رسید و شروع به فرو ریزی روی خود کرد. این فرو ریزی به واسطه سقوط بازار بورس یا ورشکستگی بازار مسکن و یا چهار نعل تاختن بانک ها رخ می دهد. دهه سی قرن بیستم را به خاطر بیاورید، “امواج کا” فرو ریختند، کسادی، رکود و تنزل را به همراه آوردند. در این مرحله امواج اقتصادی وارد دوره تغییر و تحول بخش دولتی با بخش عمومی می شوند. دولت ها در اقتصاد با چاپ بیشتر اسکناس مداخله و میزان سود و بهره های بانکی را دستکاری و تعداد مشاغل دولتی، رفاه اجتماعی و اعانه و خیرات را افزایش می دهند. برای مدتی همه موارد مناسب به نظر می رسد و کارها خوب پیش می رود، اما این برهه هم به سقوط اقتصادی منجر می شود، زیرا دولت ها هم باید از قوانین اقتصادی پیروی کنند، چون دولت ها نمی توانند وجوهی را هزینه کنند که در اختیار ندارند. بدین سان بود که نیکلای درک کرد کمونیسم در اتحاد جماهیر شوروی با کاپیتالیسم جایگزین می شود. او این فروپاشی اقتصادی را در سال 1926 میلادی شصت و یک سال قبل از وقوع پیش بینی نمود. بر اساس “امواج کا” نیکلای معتقد بود که بسامد این امواج بلند دوره ای چهل و هفت تا شصت و چهار سال دارند و با نگاهی به گذشته و کنکاش در تاریخ اقتصاد، از دقت این پیش بینی متعجب می شوید.

 

متن کامل را در شماره 356 ماهنامه صنعت حمل و نقل بخوانید. 

مطالب رپورتاژ