افزایش 15 درصد آمار تلفات تصادفات جاده­ ای نسبت به مدت مشابه سال قبل

صنعت حمل و نقل آنلاین: نشست مطبوعاتی مهندس سیدحسین میرشفیع، مشاور وزیر راه‌و‌شهرسازی و مدیرعامل انجمن خیرین راه‌و‌ترابری و مهندس هرمز ذاکری، معاون ایمنی و استانداردهای وزارت راه و نماینده کمیسیون ایمنی راه‌ها هجدهم آذرماه در ساختمان وزارت راه‌و‌شهرسازی برگزار شد. افزایش بی‌رویه تلفات ناشی از تصادفات جاده­ای و ارایه راهکار مقابله با این افزایش از جمله مباحثی بود که در این نشست مطرح و مورد واکاوی قرار گرفت.

شایان ذکر است طی سال‌جاری میزان تلفات جاده­ای بالغ بر 11هزار کشته و 228هزار مصدوم بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود 15درصد افزایش نشان می­دهد. بر همین اساس مقرر شد دستگاه‌های ذی‌ربط با کمک و مشارکت رسانه­ها نسبت به آموزش و اطلاع­رسانی جامعه اقدامات لازم را در دستور کار خود قرار دهند تا شاهد کاهش مجدد این آمار باشیم.

مشاور وزیر راه‌و‌شهرسازی شناسایی 1500 نقطه حادثه ­خیز را در حوزه راه‌های روستایی از اولویت­های انجمن خیرین راه‌و‌ترابری عنوان کرد و گفت: مقرر شده 240 نقطه حادثه­خیز در اولویت قرار گیرد و نسبت به بهسازی و اصلاح آن اقدام عاجل صورت پذیرد. این انجمن در راستای اهداف خود علاوه بر همکاری مستمر با کمیسیون ایمنی راه با وزارت آموزش‌و‌پرورش نیز جهت آموزش‌های لازم در سطوح آموزشی کشور مشارکت دارد.

شایان ذکر است طی 10سال اخیر حدود 185هزار کشته تصادفات جاده­ای در کشور موجب شده سه تا چهار هزار بچه یتیم وجود داشته باشد که با آمار تلفات 110 ساله زلزله در کشور برابری می‌کند. یعنی تصادفات جاده­ای حدود 15 برابر زلزله در کشور تلفات می­گیرد. این آمار نشان می‌دهد روزانه 46 نفر در تصادفات جاده­ای کشور جان می­بازند.

مهندس هرمز ذاکری، معاون ایمنی و استانداردهای حمل‌و‌نقل وزارت راه‌و‌شهرسازی و نماینده کمیسیون ایمنی راه‌ها با اشاره به این‌که انجمن خیرین راه‌و‌ترابری سازمانی غیرانتفاعی و غیرسیاسی است، خاطرنشان کرد: این انجمن فعالیت خود را از سال 93 آغاز و طی این سال­ها راه‌های زیادی را در مناطق محروم کشور احداث، بهسازی و بازسازی کرده است. البته وضعیت ایمنی فعلی در جاده­ها مطلوب نیست و در دهه هفتاد تا هشتاد تعداد کشته­های تصادفات جاده‌ای از 27 هزار نفر در سال به 15 هزار نفر کاهش یافت. بنابراین ضرورت دارد نسبت به آموزش انسان‌ها گام­های مناسب‌تری برداریم چرا که کشورهای اروپایی در این زمینه به پیشرفت‌های خوبی دست یافته­اند. در راستای مدیریت سرعت سه استان کشور شامل استان­های اصفهان، خراسان رضوی و مرکزی به‌عنوان پایلوت اجرای طرح مدیریت سرعت انتخاب شده و سه کارشناس خارجی این طرح را نظارت و اداره می­کنند و قرار است کارگاه‌های آموزشی نیز در دستور کار قرار گیرد. نقشه راهی از سوی کمیسیون ایمنی راه‌ها تهیه و مصوب شده که دارای 45 آیین‌نامه است.

افزایش 15 درصد آمار تلفات تصادفات جاده­ ای نسبت به مدت مشابه سال قبل

فهرست مطالب

مطالب رپورتاژ