تکنولوژی «جت گروتینگ» در پروژه مسکونی تجاری باران رشت

صنعت حمل و نقل آنلاین: مهدی فتحی مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری مسکن گیلان در گفتگو با وب سایت رسمی بانک مسکن گفت: پروژه باران رشت با کاربری‌ مسکونی شامل 5 بلوک 12 طبقه (دو طبقه پارکینگ) و در زمینی به مساحت 15 هزار متر مربع و متشکل از 256 واحد مسکونی در حال ساخت است که زیر بنای کل آن حدود 46 هزار مترمربع خواهد بود.

وی افزود: پروژه باران در شهریورماه سال گذشته کلید خورد؛ که ضمن انطباق با اهداف گروه سرمایه گذاری مسکن مبنی بر احداث واحدهای مسکونی برای اقشار میان درآمدی، در یکی از مناطق خوب شهر رشت واقع شده است.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری مسکن گیلان، پروژه باران رشت را به عنوان یکی از پروژه های شاخص این شرکت در استان گیلان قلمداد نمود و اظهار داشت: افزایش رقابت‌پذیری، بهینه‌سازی و ایجاد ارزش متمایز در محصولات گروه سرمایه‌گذاری مسکن از طریق شناسایی و توسعه نوآوری و به ‌کارگیری فن‌آوری‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری قابل دستیابی است.

وی با بیان اینکه در همین راستا گروه سرمایه‌گذاری مسکن، طرحی را با عنوان «مدیریت راهبردی تکنولوژی» در راستای ساخت ‌و ساز پایدار پیگیری می‌کند، افزود: این طرح متناسب با کلاس اقتصادی هر پروژه و با مدل‌های نوین مدل ‌سازی، و نوع تکنولوژیکی ساخت پروژه را در فرآیندهای طراحی و اجرا، بهینه‌سازی و کنترل می‌کند.

وی اضافه کرد: ارزیابی و انتخاب تکنولوژی «جت گروتینگ» به ‌منظور بهسازی بستر پروژه باران رشت، یکی از دستاوردهای این نگرش بوده است که میزان تاثیر بهبود شاخص‌های زمان، هزینه، کیفیت و ایمنی اجرا، باعث بالا بردن ارزش اقتصادی پروژه گردیده است.

فتحی با اشاره به اینکه تکنولوژی جت گروتینگ با خرد جمعی و تلاش مدیریت و همکاران فنی اجرایی شرکت سرمایه‌گذاری مسکن گیلان در زمان و با کیفیت مورد انتظار به انجام رسیده و دستاوردهای قابل توجهی داشته، و تزریق پر فشار یا «جت گروتینگ» یکی از روش‌های نسبتاً جدید پایدارسازی گود و همچنین بهسازی خاک است.

وی همچنین اصلاح مشخصات خاک، با افزایش ظرفیت باربری خاک به صورت درجا را یکی از مهمترین ویژگی‌های تکنولوژی جت گروتینگ اعلام کرد و افزود: در این روش به صورت صنعتی و پیشرفته که برای اولین بار در کشور ژاپن استفاده شد، پس از حفر گمانه تا عمق مورد نظر، دوغاب سیمان به همراه آب و هوای فشرده تحت فشار بسیار بالای 300 تا ۷۰۰ بار از نازل انتهای میله حفاری (راد) خارج شده که این عملیات باعث سکشتن ساختار خاک و اختلاط کامل با مخلوط تزریق می گردد و به همین ترتیب، ستونی سیمانی با مقاومتی در محدوده 20 تا 200 کیلوگرم بر سانتی مترمربع ، تغییر شکل‌پذیری اندک و نفوذپذیری پایین ایجاد خواهد شد که باعث تقویت خصوصیات خاک محل می‌شود.

مطالب رپورتاژ