ادغام راهداری و حمل و نقل اشتباه است

صنعت حمل و نقل آنلاین: در زمینه کلیات بحث و از زاویه کارشناسی حمل‌و‌نقل باید اذعان کنم که اصولا حمل‌و‌نقل با راهداری و راه سازی ماهیتا متفاوت است. راهداری و راهسازی از جمله وظایف ذاتی دولت است و اعتبارات آن نیز باید در بودجه کشور پیش‌بینی و در اختیار وزارت‌خانه مربوطه قرار گیرد ولی حمل‌و‌نقل همانند یک بنگاه خصوصی است و کافی است دولت دخل و تصرفی در هزینه و درآمد آن نداشته باشد. من معتقدم حتی در شرایط امروزی نیز حمل‌و‌نقل قادر به اداره امور اقتصادی خود خواهد بود. ولی متاسفانه در سال‌های اخیر با ادغام راهداری در حمل‌و‌نقل بخش بزرگی از درآمد حمل‌و‌نقل صرف امور راهداری و بعضا راهسازی شده و موجب شده تا حمل‌‌ونقل نیز قادر به مدیریت امور خود نشود که در مقاله جداگانه‌ای به آن می‌پردازم.

آمریکا دلارها را چاپ می‌کند تا ایجاد تورم کند و بسیاری از اوراق قرضه را خارجی‌ها خریداری کرده‌اند. اگر به اقتصاد خرد نگاهی کنید این سوال مطرح است که برای من استفاده از دلار چه جذابیتی دارد؟ چرا یک فرد ایرانی دلار خریداری می‌کند؟ زیرا گمان می‌کند که می‌تواند ارزش اندوخته خود را حفظ کند. وقتی تورم به خارج از آمریکا صادر می‌شود و اگر در مورد تورم سنگینی از جنس تورم دهه 1930 بخواهیم صحبت کنیم طبیعتا دیگران به راه‌های مبادله‌ای غیر از دلار فکر خواهند کرد. منظور من این نیست که دلار در 5 یا 10 سال آینده اعتبار خود را از دست می‌دهد، اما مطمئنا اتفاقاتی رخ خواهد داد. در سال 1930 کشورها به سراغ سیاست‌های ملی‌گرایانه حمایت از صنایع داخلی خود رفتند و با افت ارزش پول مواجه شدند و همان اتفاقات مجدد در حال رخ دادن در سیاست‌های جدید است. در نتیجه ما چه انتظاری داریم که اتفاقاتی که در حول تورم در دهه 1930 رخ داد مجدد رخ ندهد؟

حدود 100 سال است که از آن فرم صنعت گذشته و صنعت امروز همانند آن دهه نیست و مدیریت متفاوت شده و بسیار بعید است که به آن شکل مجدد برگردد. 90 سال اختلاف صنعتی و مدیریتی را چگونه می‌توان با امروز مقایسه کرد. مدل بیت‌کوینی که آمده مدل اتحاد بیزینس‌ها را تغییر داده است.

لاجوردی: معتقد هستم که تجارت و صنعت در دنیا به‌شدت ملی‌گرایانه است. از بین صد موجودیت برتری اقتصادی دنیا  51 مورد، شرکت‌ها هستند، یعنی از بین 100 کشور اول دنیا و 100 شرکت اول دنیا،  51 رتبه مربوط به شرکت‌ها است. اکثریت این شرکت‌ها آمریکایی هستند. کدام شرکت آمریکایی از سیاست‌های دولت ایالات متحده آمریکا تبعیت نمی‌کند؟ تعداد بسیاری از شرکت‌های غیرآمریکایی شرکت‌های دولتی هستند. یعنی 50 شرکت برتر چین دولتی است.

مطالب رپورتاژ