الهام زرقانی شیراز

الهام زرقانی شیراز

الهام زرقانی شیراز خبرنگار گروه رسانه‌ای ترابر " صنعت حمل و نقل آنلاین- ماهنامه صنعت حمل و نقل- ماهنامه سفر و Explore Iran "

اتمام ريل‌گذاري 199 كيلومتر راه‌آهن

صنعت حمل و نقل آنلاین: معاون وزير راه وشهرسازي خبر از اتمام همزمان با بهره‌برداري از راه‌آهن يزد- اقيد به طول 270 كيلومتر، عمليات ريل‌گذاري راه‌آهن زاهدان- خاش به طول 155 كيلومتر به عنوان بخشي از طرح ريلي چابهار- زاهدان و راه‌آهن بستان آباد- خاوران به طول 44 كيلومتر داد.

به گزارش صنعت حمل و نقل آنلاین خيراله خادمي مدیرعامل شركت مادر تخصصي ساخت وتوسعه زيربناهاي حمل و نقل كشور از افتتاح راه‌آهن يزد- اقليد به طول 270 كيلومتر فردا و با دستور رييس جمهور خبر داد و گفت: اين مسير ريلي در راستاي تكميل حلقه مفقوده محور ترانزيت ريلي شمال شرق- جنوب غرب و جنوب شرق- جنوب غرب كشور احداث شده است.

خادمی در ادامه بیان کرد: اين محور ريلي موجب كاهش 310 كيلومتري فاصله ريلي بين استان‌هاي بوشهر، فارس، كهگيلويه و بوير احمد با استان‌هاي يزد، خراسان رضوي، خراسان جنوبي، كرمان و سيستان وبلوچستان و هرمزگان مي‌شود.

خادمي جابه جايي بار و مسافر در مراكز مهم صنعتي، معدني، كشاورزي و جمعيتي از طريق اين خط آهن را موجب رونق اقتصادي و توسعه در كشور دانست و افزود: پيش‌بيني مي‌شود 4 ميليون تن بار و 1 ميليون نفر مسافر در سال اول بهره‌برداري و 7 ميليون تن بار و 3 ميليون نفر مسافر در سال بيستم بهره‌برداري از طريق اين مسير ريلي جا به جا شود.

معاون وزير راه و شهرسازي تاكيد كرد: با افتتاح این خط آهن اتفاق مهم دیگری در عرصه ریلی كشور نهایی شده است و مرکز كشور نیز به شبكه ريلي متصل مي‌شود كه با توجه به قرارگرفتن تعداد زیادی از معادن مهم ایران در این منطقه پیش‌بینی می‌شود که با افتتاح این مسیر ترانزيت كالا و مسافر در اين بخش از كشور توسعه فراواني يابد.

فردا؛ اتمام ريلگذاري راه آهن زاهدان- خاش و بستان آباد- تبريز

مديرعامل شركت ساخت وتوسعه اتمام ريل‌گذاري دو خط آهن مهم كشور را بخش ديگري از برنامه‌هاي فردا اعلام كرد و گفت:‌ ريل‌گذاري راه‌آهن بستان آباد- خاوران به طول 44 كيلومتر و راه‌آهن خاش- زاهدان به طول 155 كيلومتر به اتمام رسيده است.

خادمي اتمام ريل‌گذاري راه‌آهن بستان آباد- خاوران را يكي ديگر از اقدامات مهم در توسعه و تكميل شبكه ريلي كشور اعلام كرد و گفت:‌ اين مسير ريلي موجب كاهش 114 كيلومتر طول مسير اتصال مركز شمال غرب كشور به شبكه ريلي سراسري مي‌شود و زمان سفر را نسبت به مسير موجود 4.5 كوتاه‌تر مي‌كند.

وي اشاره كرد: به منظور ساخت اين خط آهن بيش از 14 ميليون متر مكعب عمليات خاكي صورت گرفته است.

خادمي اظهار داشت:‌ با بهره‌برداری از طرح راه‌آهن میانه – تبریز، ترانزیت ریلی ایران گسترش مي‌يابد و اتصال آن به راه‌آهن نخجوان، ایروان، تفلیس از طریق جلفا و ترکیه از طریق مرز رازی به افزایش مبادلات بین‌المللی و صادرات کالا به جمهوری‌های آذربایجان، ارمنستان و ترکیه می‌انجامد.

معاون وزير راه و شهرسازي اتمام ريل‌گذاري راه‌آهن خاش- زاهدان را بخشي از برنامه‌هاي فردا در توسعه شبكه ريلي كشور بيان كرد و گفت:‌ اين خط ريلي بخشي از راه‌آهن زاهدان- چابهار است و نقش مهمي در تكميل كريدور ريلي شرق كشور، دسترسي مردم خاش به شبكه ريلي و ايجاد بستر مناسب براي توسعه و رشد اقتصادي صنايع، كشاورزي، دامداري و صنعتي منطقه دارد.

مطالب رپورتاژ