اتصال ریلی ایران، عراق و سوریه کلید خورد

نشست سه‌جانبه کشورهای ایران، عراق و سوریه برای اتصال ریلی بین سه کشور با حضور دکتر سعید رسولی مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، طالب جوادکاظم مدیرعامل راه‌آهن جمهوری عراق و نجیب الفارس مدیرکل راه‌آهن جمهوری عربی سوریه و دکتر خیرالله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌و‌نقل کشور در تهران برگزار شد. طی این نشست سه‌جانبه مسئولان راه‌آهن هر سه کشور بر اجرای هر چه سریعتر خط ریلی شلمچه به بصره به طول 32 کیلومتر تأکید کردند و مقرر شد بنیاد مستضعفان به‌عنوان مجری این پروژه احداث این خط آهن و تأمین منابع مالی آن را عهده­دار باشد. گفتنی است با احداث و اتصال خط آهن بین سه کشور ایران، عراق و سوریه ظرفیت حمل بار و مسافر به‌ویژه حمل‌و‌نقل زائران به عتبات عالیات در این مسیر ریلی افزایش چشمگیری یابد.

دکتر سعید مدیرعامل راه‌آهن دراین نشست توسعه­ حمل‌ونقل مشترک سه کشور را بسیار مهم ارزیابی کرد و افزود: توسعه حمل‌ونقل ریلی، افزایش ترانزیت، توسعه صادرات و واردات به‌ویژه اتصال خط آهن شلمچه به بصره در این نشست مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت. از سوی دیگر در این نشست سند جامع سه‌جانبه در حوزه حمل‌ونقل ریلی بین سه کشور ارایه شد که اهم محورهای آن در حوزه ریلی بود که از جمله مهم‌ترین بند آن به اتصال خطوط ریلی بین ایران، سوریه و عراق مربوط می­شد.

مدیرعامل راه‌آهن هدف بزرگ سه کشور را اتصال شبکه ریلی شلمچه به بصره عنوان کرد و گفت: اتصال خط آهن شلمچه به بصره باید هر چه سریع‌تر برقرار شود چرا که این پروژه مرزی است. برای قوت بخشیدن به این پروژه، اتصال بندر امام خمینی به خرمشهر را در دستور کار قرار داده­ایم که فاز اول آن آغاز شده است و در ادامه آن اتصال بندر امام به لاذقیه را هم در برنامه خواهیم داشت. پیمانکار پروژه اتصال خط آهن شلمچه به بصره بنیاد مستضعفان است که بزرگ‌ترین بنگاه اقتصادی ایران محسوب می­شود و راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و در رأس آن وزارت راه‌و‌شهرسازی انجام آن را با جدیت دنبال می­کنند و در حقیقت ضمانت این پروژه را عهده­دار خواهند بود.

طالب جواد کاظم مدیرعامل راه‌آهن کشور جمهوری عراق نیز دراین نشست خواستار تسریع در اتصال ریلی بین ایران و عراق شد و گفت: راه‌آهن ستون اصلی این توافق‌نامه سه‌جانبه محسوب می­شود. البته برای دستیابی به یک توافق مطلوب پیشنهاد می­کنم کمیته­هایی تشکیل شود تا موارد فنی و مهندسی و همچنین اجرایی آن بررسی شود. با توجه به تحریم­هایی که علیه کشور ایران به اجرا درآمده شاهد موفقیت­های بزرگی در این کشور هستیم و موجب شده تا همکاری­های ریلی بسیاری بین ایران و عراق شکل بگیرد که می­توان از آن در راستای همکارهای بیشتر استفاده کرد. پیشنهاد می­کنم شرکت یا پیمانکارانی برای عملیات احداث خط آهن بین شلمچه تا بصره که 32 کیلومتر است به کار گرفته ‌شوند تا مانعی به‌وجود نیاید چرا که با وجود موانع این آرزوی بزرگ برآورده نخواهد شد.

نجیب ­الفارس مدیرکل راه‌آهن کشور جمهوری عربی سوریه اتصال ریلی بین سه کشور را بسیار مهم ارزیابی کرد و افزود: با توجه به موقعیت جغرافیایی سه کشور و جایگاه آنها در مواصلات حمل‌ونقل جهانی اتصال خط آهن در این پروژه بسیار مفید خواهد بود. بنابراین در این نشست باید گام­های واقعی برای اجرایی شدن آن برداریم تا این اتصال هر چه سریع‌تر برقرار شود. از سوی دیگر باید برای این پروژه بزرگ بازاریابی کنیم. با توجه به شناخت زیادی که نسبت به راه‌آهن کشورهای ایران و عراق دارم اتصال مسیر ریلی بین سه کشور ظرفیت بسیار بالایی برای حمل کالا و مسافر خواهد داشت. این پروژه آغاز همکاری­های حمل‌ونقلی بین سه کشور است و می­تواند الگویی برای احداث پروژه­های بزرگراهی هم باشد. بنابراین با اتصال ریلی بین ایران، عراق و سوریه فایده­های اقتصادی بسیار برای کشورهای فوق به دست خواهد آمد که به همین منظور تسریع در اجرای آن ضرورت دارد.

دکتر خیرالله خادمی معاون وزیر راه‌و‌شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور در این نشست سه‌جانبه ضمن تأکید بر همکارهای حمل‌ونقلی مابین سه کشور خاطرنشان کرد: مسئولیت احداث خط آهن شلمچه به بصره بر عهده شرکت ساخت است که این پروژه بعد از سفر تاریخی رئیس‌جمهوری ایران به کشور عراق نهایی شد و متعاقب آن در هیأت دولت ایران هم به تصویب رسید. طی تفاهم‌نامه­ای که بین دو کشور ایران و عراق به امضاء رسید احداث 32 کیلومتر خط ریلی بین شلمچه و بصره مورد توافق قرار گرفت که در این راستا شرکت ساخت نسبت به انتخاب پیمانکار این پروژه اقدام کرده و بنیاد مستضعفان را به‌عنوان مجری معرفی کرد. در نهایت ایران آمادگی دارد در صورت تعیین مسیر خط آهن عملیات اجرایی آن را هر چه سریع‌تر آغاز کند. گفتنی است در این مسیر ریلی پل عظیمی روی رودخانه­ اروند احداث خواهد شد که طراحی اولیه آن را انجام داده­ایم و به‌گونه­ای طراحی شده تا قابلیت کشتیرانی در آن وجود داشته باشد.

اتصال ریلی ایران، عراق و سوریه کلید خورد

فهرست مطالب

مطالب رپورتاژ