الهام زرقانی شیراز

الهام زرقانی شیراز

الهام زرقانی شیراز خبرنگار گروه رسانه‌ای ترابر " صنعت حمل و نقل آنلاین- ماهنامه صنعت حمل و نقل- ماهنامه سفر و Explore Iran "

اتصال بنادر ژاپنی و بندر ولادی وستوک در جنوب شرق روسیه

صنعت حمل و نقل آنلاین: به دلیل اختلالات پدید آمده در زنجیره تامین ناشی از ازدحام بنادر و معطلی کشتی‌ها، استفاده از روش‌هایی که به نحو موثری جایگزین حمل‌ونقل دریایی گردد، مورد توجه صاحبان کالا و شرکت‌های حمل‌ونقل قرار گرفته و در نتیجه آن شاهد ائتلاف‌های جدید برای استفاده بهینه و سریع از کریدورهای ریلی و یا دالان‌های ترکیبی دریایی-ریلی که شرق و غرب عالم را به یکدیگر وصل و کالاها را زودتر از مسیرهای متعارف حمل‌ونقل دریایی به مقاصد می رسانند، هستیم.

به گزارش صنعت حمل و نقل آنلاین به  نقل از موسسه آسام تدبیر دانش، یکی از این مسیرهای ترکیبی دریایی و ریلی، که کالا و کانتینرها را از بنادر ژاپن، کره جنوبی و چین از طریق دریا به بندر ولادی وستوک در جنوب شرق روسیه می‌رساند تا به مقاصد مختلف در اروپا حمل شوند. شبکه ریلی سراسری روسیه موسوم به “ترانس سیبریا ریل وی” یا همان TSR است.

در همین راستا شرکت کشتیرانی و لجستیکی روسی فسکو (FESCO) یک سرویس جدید با نام تجاری Japan Trans Siberian Line  را راه‌اندازی کرده است.

این سرویس، بندر ولادی وستوک در جنوب شرقی روسیه را به تویاما، هاکاتا، کوبه و یوکوهاما در ژاپن متصل می‌کند.

در آینده نزدیک، تردد منظم کشتی به بندر نیگاتا در ژاپن نیز به این خدمات حمل دریایی کانتینری اضافه می‌شود.

فسکو در بیانیه‌ای اعلام کرده که راه‌اندازی این سرویس جدید به دلیل افزایش حجم  ترانزیت کانتینر از مبدا بنادر ژاپنی از طریق خاک روسیه به سمت اروپا و بالعکس انجام شده است.

این خط منظم حمل کانتینر با استفاده از کشتی FESCO Yanina با ظرفیت حمل ۹۶۲ تی ای یو با دوره گردش هر ۱۴ روز یکبار به ارائه خدمات می‌پردازد.

سرویس JTSL2 تکمیل کننده خط فعلی ترانس سیبری ژاپن (JTSL) خواهد بود که بنادر ژاپنی سندای، یوکوهاما، شیمیزو، ناگویا، کوبه، تویاماشینکو و همچنین بندر بوسان کره جنوبی را با بندر کانتینری ولادی وستوک و بندر وستوچنی به هم متصل می‌کند.

فسکو محمولات کانتینری را از کشورهای خاور دور و اقیانوسیه جمع اوری و به بندر ولادی وستوک رسانده و با کمک‌ شبکه ریلی روسیه آنها را به مناطق در داخل روسیه و یا اروپا می‌رساند و در مسیر بالعکس نیز به ارائه خدمات می‌پردازد.

در سال ۲۰۲۱، بیش از ۲۵ هزار تی ای یو توسط این سرویس جابجا شده است.

راه آهن روسیه با اتصال به راه آهن شرق اروپا، محمولات حمل شده از بنادر ژاپنی و کره‌ای با کانتینرهای فسکو را با ترانزیت تایم ۱۹ روزه از ولادی وستوک به شهر ورشو در لهستان می رساند. این کانتینرها می‌توانند از طریق ورشو به سمت غرب اروپا نیز ادامه مسیر بدهند.

 

اخبار مرتبط:

عربستان سعودی در تکاپوی تبدیل شدن به کانون لجستیک بین قاره‌ای

راه‌اندازی شبکه ریلی اتحاد در امارات متحده عربی

 

اخیرا دی پی ورلد امارات که یک اپراتور بندری در کلاس بین‌المللی است، با بندر ولادی وستوک روسیه برای بهبود عملکرد آن بندر در شبکه لجستیکی مربوطه، وارد همکاری مستقیم شده است.

کارکرد کریدور (TSR) و همچنین مسیر ریلی چین، قزاقستان، جمهوری آذربایجان، گرجستان ترکیه، اروپا و یا مسیر ریلی چین، قرقیزستان، ازبکستان، ترکمنستان، جمهوری آذربایجان، گرجستان، ترکیه، اروپا که به TCR، میدل کریدور، تراسیکا و ترانس کاسپین معروف هستند، با سرعت عمل خود در حال جایگزینی ایده کریدور جنوب-شمال هستند که قرار بود ایران نقش محوری را در آن ایفا نماید و کالاها را از اقیانوسیه، چین، خاوردور، جنوب آسیا و هندوستان در بندر عباس یا چابهار دریافت و آنها را از طریق قلمرو کشورمان با استفاده از ظرفیت دریای خزر به روسیه و از طریق ریل به مناطق مختلف در اروپا برساند.

مطالب رپورتاژ