ابزارهای منبع یابی خرید خارجی

منبع: کتاب سفارشات خارجی – از انتشارات ماهنامه صنعت حمل و نقل تالیف اکبر بوالحسنی

صنعت حمل و نقل آنلاین: منبع یابی در خرید خارجی عبارت است يافتن معتبرترین فروشندگان و تولید‌کنندگان جهانی که شرایط مناسب در انجام تعهدات را داشته باشند. مهمترین شرائط عبارتند از قیمت، کیفیت، زمان تحویل، پذیرش شرائط و مقررات بانکی و نحوه پرداخت.

خریداران در صحنه تجارت خارجی ممکن است از منابع و مأخذهای ذیل جهت منبع یابی به عنوان ابزار استفاده کنند:

الف- تجارب شخصی

گاه خریدار بر اساس تخصص و تجربیات شخصی خود و یا سوابق موجود در سازمان و شرکت، منابع را مورد شناسائی قرار می دهد که در این رابطه مشورت با سایر تجار و سازمانها راهگشا خواهد بود.

ب- وابستگان اقتصادی و بازرگانی سفارتخانه های خارجی در ایران

منبع فوق یکی از بهترین منابع یافتن منابع فروش بین المللی می باشد. یکی از مهم‌ترین وظائف وابستگان اقتصادی کشورها شناساندن منابع تولیدی و خدماتی کشور خود در کشورهای دیگر است. معمولا این منابع بصورت کتابچه‌هائی سالیانه در اختیار خریداران قرار می گیرد.

ج- اتاق بازرگانی ایران

اتاق بازرگانی ایران به عنوان یکی از منابع و ابزارهای معتبر در جهت شناسائی فروشندگان خارجی و داخلی و خریداران می‌باشد و گاه حل و فصل اختلافات میان خریدار و فروشنده را نیز به عهده گرفته است.

اتاق بازرگانی دارای شاخه‌های متعدد همکاری با کشورهای مختلف است که . به نوبه خود می‌تواند در جهت شناسائی منابع کمک قابل توجهی کند. و خریداران ایرانی می توانند به مرجع فوق مراجعه و از آن در امر شناسائی و فروشندگان خارجی کمک گیرند. . ه- وابستگان اقتصادی و بازرگانی سفارتخانه‌های ایران در خارج از کشور و این منبع تا حدودی ناشناخته مانده، لكن با توجه به حضور آنان در کشور فروشنده و صدور گواهی‌های کنسولی برای خریدهای خارجی کشور می تواند به سهم خود منبع مهمی برای خریداران بویژه دستگاه‌های دولتی ایران باشند.

و- نمایشگاههای عمومی و تخصصی های نمایشگاههای عمومی و به ویژه تخصصی بهترین ابزار جهت منبع یابی تلقی

می شود زیرا فروشندگان خارجی خود داوطلبانه در کشور خریدار حاضر می گردند و امکان مذاکره حضوری و در آن فروشندگان و رویت کالا وجود دارد.

به خریدار این فرصت را دارند که منابع را بصورت یکجا شناسایی و از وضعیت تکنیک و دستگاه اطلاعات کافی بدست آورند.

ز- مجلات و ماهنامه های اقتصادی و بازرگانی

این مجلات علاوه بر کمک به خریدار در مورد شناسائی منابع در مورد آخری۔ وضعیت صنایع و سیاست‌های مربوط گاه به تجزیه و تحلیل اوضاع اقتصادی کشورها و یا کالای معینی می پردازد که به نوبه خود می تواند برای خریدار راهگشا باشد حتی گاه در این مجلات راجع به شرکت‌ها و وضعیت سرمایه و تولیدات آنها پرداخته می‌شود.

ح-گمرکات کشور

گمرکات کشور نیز می‌توانند به نوبه خود جهت منبع‌یابی و دسترسی به اطلاعات کافی برای خریداران مثمرثمر واقع شوند زیرا کلیه محمولات وارداتی و صادراتی بایستی مراحل گمرکی و ترخیص کالا را طی نمایند‌. آمارهای منتشره در مورد ترخیص قطعی کالاها و حجم ورود و صدور کالا به کشور و از کشور می‌تواند راهگشای تجار ایرانی باشد.

اصول کلی برای منابع و استعلام ها

۱- خریدار باید متوجه روابط تجاری بین کشور ایران و منابع و کشورهای مورد| نظر خود باشد زیرا چه بسا روابط اقتصادی و تجاری بین دو کشور از وضع مطلوبی برخوردار نباشد و یا حتی روابط تجاری قطع باشد که خریدار باید به نکته فوق توجه کافی مبذول دارد.

۲ – خریدار باید متوجه عملکرد مثبت و منفی منبع مورد نظر خود باشد و به طریق مشاوره با دست یابی به اطلاع از طریق سایر مصرف کنندگان تا حد من عملکرد منبع مورد نظر را ارزیابی نماید.

چه بسا برخی از منابع به دلیل عملکرد نامطلوب و تقلب در فهرست سیاه معاملات ایران قرار داشته باشند.

۳-خریدار علاوه بر توجه به عملکرد فروشنده در مورد کالای مورد نظر نیز باید توجه کافی مبذول نماید که آیا این کالا تاکنون به ایران وارد شده است یا اولین بار است و آیا کالاهای قبل فروشنده از نظر کیفی و با توجه به گذشت زمان دارای نکات منفی یا مثبت هستند یا خیر؟

۴-بررسی منابع از جهت دارا بودن نمایندگی خدمات پس از فروش و گسترش این خدمات در مکان‌های مختلف در کشور خریدار از جمله مسائل مهم در بررسی منابع است. زیرا بدون توجه به مسائل خدمات پس از فروش قطعا خریدار و یا مصرف کننده دچار مشکلاتی خواهند گردید.

۵- خریدار باید توجه نماید منابعی را انتخاب نماید که حاضر به پذیرش شرائط الزامی سیستم بانکی ایران از قبیل قبول پرداخت به شیوه اعتبارات اسنادی، عدم درخواست تضمین اضافی بانکی و یا پذیرش مسائل مربوط به بازرسی بین المللی کالا باشد؛ در غیر اینصورت در عمل خریدار قادر به تهیه و خرید کالا نخواهد شد و جز اتلاف وقت برای وی ثمره ای نخواهد داشت.

۶- منابعی بیشتر باید مورد نظر خریدار قرار گیرد که علاوه بر معتبر بودن کیفیت و قیمت قابل قبول حاضر به پذیرش تضمینات کافی، حسن انجام كار و شرائط تحویل مناسب باشد. همچنین کیفیت کالای کشور سازنده اهمیت فوق العاده ای برای خریدار دارد.

۷ در بررسی استعلام ها باید به ترم های تفکیک وظائف بین خریدار و فروشنده توجه نمود زیرا هر اصطلاحی بر اساس مقررات اینکوترمز دارای بار مالی و مسئولیت خاص برای هر یک از خریدار و فروشنده می باشد و باید استعلام‌ها در شرائط مساوی مورد ارزیابی قرار گیرد. مثلا بصورت ترم FOB مقایسه شود.

۸-دستگاه ها و شرکت های دولتی متوجه سقف و حد نصاب معاملات در قانون بودجه هر سال باشند. لازم به ذکر است در حال حاضر خریدهای خارجی بیش از مبلغ یک میلیون دلار توسط دستگاهها و شرکت‌های دولتی باید از طریق مناقصه انجام پذیرد

خریدار پس از یافتن منابع و استعلام از آنان و با دریافت پاسخ های بهتر بر اساس ضوابط فوق انتخاب می کند.

 

مطالب رپورتاژ