الهام زرقانی شیراز

الهام زرقانی شیراز

الهام زرقانی شیراز خبرنگار گروه رسانه‌ای ترابر " صنعت حمل و نقل آنلاین- ماهنامه صنعت حمل و نقل- ماهنامه سفر و Explore Iran "

در اولین روز نمایشگاه ریلی

صنعت حمل و نقل آنلاین: دهمین نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل ریلی، صنایع، تجهیزات و خدمات وابسته با حضور وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راه‌آهن در تاریخ چهارم مهرماه در نمایشگاه بین‌المللی تهران به مدت 4 روز کار خود را آغاز کرد.

به گزارش خبرنگار صنعت حمل و نقل آنلاین، دهمین نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل ریلی، صنایع، تجهیزات و خدمات وابسته صبح سه‌شنبه چهارم مهرماه با حضور مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی و سید میعاد صالحی مدیرعامل شرکت راه‌آهن در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران آغاز به کار کرد.

این نمایشگاه که تا هفتم مهرماه ادامه خواهد داشت، با حضور بیش از ۱۰۰ شرکت تولیدکننده، دانش بنیان و فعال این عرصه برگزار می‌شود.

نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل ریلی به منظور ارائه توانمندی‌های شرکت‌های ایرانی، بومی‌سازی صنایع ریلی و آشنایی فعالان صنعت ریلی کشور با پیشرفته ‌ترین متدهای روز دنیا در این حوزه برگزار شده است.

بازدید وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راه اهن از هلدینگ مپنا
بازدید وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راه اهن از هلدینگ مپنا

توافق برای ورود فناوری و تغییر تکنولوژی قطارهای برقی

وزیر راه و شهرسازی در حاشیه بازدید از دهمین نمایشگاه حمل‌ونقل ریلی با بیان اینکه شاهد افزایش داخلی سازی و بومی سازی صنعت ریلی هستیم، افزود: تا سال آینده عدد قابل توجهی به ظرفیت ناوگان خطوط ریلی حومه‌ای اضافه می‌شود.

مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در حاشیه دهمین نمایشگاه حمل‌ونقل ریلی با اشاره به توافقات بی‌سابقه انجام شده در حوزه حمل‌ونقل به ویژه حمل‌ونقل ریلی، راه‌آهن چابهار_ زاهدان‌ را یکی از راهبردی‌ترین خطوط ریلی کشور دانست و گفت: تلاش می‌کنیم این پروژه که  نیاز مردم‌منطقه است و در کریدور شمال به جنوب شرق کشور ایفای نقش می‌کند، تا سال آینده به بهره‌برداری برسد.

وزیر راه و شهرسازی به قرارداد در حال انعقاد با خارجی‌ها در بندر چابهار اشاره کرد و افزود: ظرف یکی دو ماه آینده این قرارداد منعقد می‌شود و فرصت بی سابقه‌ای را همزمان با راه‌اندازی راه‌آهن چابهار_ زاهدان برای کشور فراهم می‌کند.

وی در ادامه به خط ریلی رشت_ کاسپین اشاره کرد و توضیح داد: با تکمیل این خط ریلی عملا اتصال دریا به دریا رخ می‌دهد که اتفاق بی سابقه ای است و زنجیره کریدوری شمال به جنوب دریایی نیز تکمیل می‌شود.

بذرپاش با بیان اینکه کریدور شمال به جنوب غرب کشور از بندر امام خمینی(ره) آغاز می‌شود و تا مرز بازرگان ادامه می‌باید، افزود: تکمیل پروژه‌های جاده‌ای و ریلی در این کریدور در دستور کار قرار دارد.

به گفته بذرپاش توافقات خوبی با کشورهای خارجی برای تغییر تکنولوژی قطارهای برقی در دستور کار قرار دارد تا هم مسیر تهران به اصفهان با رفع موانع قانونی هرچه سریع‌تر محقق شود و هم قطار سریع السیر تهران_ مشهد که به شرکت راه‌آهن تفویض شده ،اجرایی شود که با این دو رخداد عملا شاهد تغییرات فناوری در این بخش خواهیم بود.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: توافق شلمچه_ بصره از ابتدای سال در دستور کار قرار گرفت و عملیات اجرایی آن طی مذاکرات فشرده با طرف عراقی، در روزهای اخیر با حضور نخست وزیر عراق و معاون اول رییس جمهور آغاز شد.

وی توافق با کشور آذربایجان در منطقه صفر مرزی برای احداث خطوط ریلی و همکاری با روس‌ها برای اجرای راه‌آهن  رشت_ آستارا را از دیگر توافقات انجام شده در حوزه ریلی دانست که به زودی اجرایی می‌شود.

خطوط حومه‌ای از دیگر موضوعات مورد اشاره وزیر راه و شهرسازی بود که در خصوص آن‌ها توضیح داد: توسعه و افزایش ظرفیت ناوگان در خطوط حومه‌ای از دیگر اولویت‌هاست و نیاز ما در بازار داخل نیاز بالایی است.

وی افزود: تکلیف جدیدی برای شرکت راه‌آهن معین شده تا ظرف یک سال آینده عدد قابل توجهی به ناوگان خطوط حومه‌ای اضافه شود و پاسخگوی نیاز مردم برای استفاده از این حمل‌ونقل ایمن و ارزان باشیم.

بذرپاش در ادامه گفت: یکی از موضوعاتی که در نمایشگاه حمل‌ونقل ریلی قابل مشاهده بود، داخلی سازی و اجرای آن در صنعت ریلی در حوزه‌های خدمات سیگنالینگ، ترمز واگن و تولید ریل بود.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: دستاوردهای صنعت ریلی در بومی‌سازی و داخلی سازی‌ نشان می‌دهد این صنعت پیشرفت قابل توجهی یافته طی سال‌های اخیر تجربه کرده که باید با سرعت بالاتر ادامه یابد.

وی با اشاره به ظرفیت بالقوه ایران در حوزه حمل‌ونقل گفت: نیازمند یاری همه شرکت‌های داخلی هستیم تا این فرصت ظرف چند سال آینده تبدیل به عامل قدرت و تولید ثروت برای کشور شود.

بذرپاش افزود: توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل می‌تواند به اندازه نفت برای کشور تولید ثروت کند.

 

بازدید وزیر راه از شرکت اصفهان کفریز تنها تولید کننده چرخ منوبلوک باری
بازدید وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راه اهن از شرکت اصفهان کفریز “تنها تولید کننده چرخ منوبلوک باری”

دو سوم قطعات مورد استفاده صنعت ریلی تولید داخل است

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به رشد تکنولوژی و داخلی سازی‌ در صنعت ریلی گفت: دو سوم قطعات مورد استفاده در این صنعت در داخل کشور تولید می‌شود.

مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی پس از بازدید از غرفه‌های شرکت‌های حاضر در دهمین نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل ریلی، در جمع خبرنگاران در خصوص جایگاه صنعت ریلی گفت: اعتقاد دولت سیزدهم این است که زیرساخت اصلی توسعه اقتصادی کشور از مسیر توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل می‌گذرد که صنعت ریلی یکی از مهم‌ترین آن‌هاست.

وی با بیان اینکه هدفگذاری رشد ۸ درصدی صنعت ریلی در برنامه هفتم توسعه در نظر گرفته شده است، افزود: نیازمند سرمایه‌گذاری و حمایت مجموعه‌های داخلی برای تحقق این رشد در پنج سال آینده هستیم.

بذرپاش میزان داخلی سازی و رشد تکنولوژی شرکت‌های داخلی را در این‌ نمایشگاه قابل مشاهده و خوشحال کننده دانست و تاکید کرد: دو سوم تمام قطعات مورد استفاده صنعت ریلی در داخل کشور تولید می‌شود.

وی افزود: تلاش می‌شود یک سوم قطعات باقی مانده نیز داخلی سازی شود و اگر مقرون به صرفه نبود، از طریق واردات آن‌ها را تامین کنیم.

این عضو کابینه سیزدهم با اشاره به اینکه در حوزه شبکه راه‌ها، تکمیل زنجیره‌های کریدوری شمال_ جنوب شرق به غرب کشور در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار دارد، اظهار کرد: با وجود محدودیت‌های منابع این موضوع هرگز از دستور کار خارج نشد چراکه تکمیل گذرگاه‌های اصلی کشور همواره مورد تاکیدات مقام معظم رهبری و رییس جمهوری در جلسات خصوصی و عمومی بوده است.

به گفته بذرپاش در همین راستا عملیات احداث خط‌آهن نهبندان، بیرجند، قاین، یونسی به عنوان بخشی از کریدور شمال-جنوب که از سرخس تا چابهار امتداد دارد، طی هفته‌های گذشته به طور رسمی آغاز شد.

وی با بیان اینکه قطعه چابهار_زاهدان نیز بیش از ۶۵ درصد پیشرفت دارد، افزود: راه‌آهن خاش به زاهدان هم به بهره برداری رسیده است.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: قطعه چابهار به خاش که قطعه‌ای دشوار و حاوی تونل‌های متعدد است، در حال تکمیل مراحل روسازی قرار دارد و یک خط ریلی مهم و اقتصادی برای کشور به شمار می‌آید.

بذرپاش اظهار کرد: قرارداد چابهار در آستانه انعقاد نهایی با کشور هند است و فرصت سرمایه‌گذاری بسیار خوبی را برای کشور فراهم می‌کند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ایران سرزمین فرصت‌های لجستیکی و ترانزیتی است، گفت: در کریدور شمال به جنوب مرکزی کشور که از بندر شهید رجایی در بندرعباس آغاز می‌شود، خط ریلی رشت به کاسپین وجود دارد که ظرف دو ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد و دریای شمال را به دریای جنوب متصل می‌کند، این اتصال ظرفیت ترانزیتی کشور را به میزان قابل توجهی ارتقا خواهد داد.

وی افزود: دو خطه کردن سایر قطعات در این مسیر نیز در حال انجام است.

بذرپاش به مسیر ریلی رشت_ آستارا اشاره کرد که قرارداد آن با کشور روسیه منعقد شده و کریدور مرکزی شمال به جنوب را تکمیل می‌کند.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در کریدور شرقی غربی نیز که از سرخس آغاز شده و به مرز رازی ختم می‌شود، توافقات خوبی با کشور ترکیه برای توسعه و افرایش ظرفیت این خط انجام شده است‌.

به گفته بذرپاش توافقات خوبی با همسایگان در حال انجام است و یکی از این توافقات قطعه شلمچه به بصره بود که پس از حدود نیم قرن انتظار، طی جلسات متعدد با طرف عراقی به نتیجه رسید.

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: خط ریلی شلمچه- بصره دسترسی ما را به مدیترانه و اروپا امکان پذیر می‌کند که البته فاز اول آن برای جابه‌جایی مسافری است اما مذاکرات با دولت عراق برای انتقال بار نیز ادامه دارد.

بذرپاش از انجام توافقاتی با کشور آذربایجان در مرز شمال خبر داد و افزود: خطوط ریلی در منطقه مرزی کشور ایجاد خواهد شد.

وی تاکید کرد: پروژه رشت_ آستارا نیز با کشور روسیه سال‌ها مورد گفت‌وگو بود و توافقات اولیه به سرانجام رسیده است.

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: از سوی دیگر خط ریلی کشورمان وارد خاک افغانستان شده است، همچنین هدف توسعه خطوط ریلی را با همه همسایگان در دستور کار داریم تا شبکه ترانزیتی کشورمان تکمیل شود.

توسعه ظرفیت بندری و تسریع احداث اسکله رو-رو بندر امیرآباد و کاسپین از دیگر مواردی بود که مورد اشاره وزیر راه و شهرسازی قرار گرفت.

بذرپاش گفت: علاوه بر توسعه شبکه خطوط ریلی، توسعه ناوگان از جمله لکوموتیو و واگن در بخش مسافری و باری در دستور کار قرار دارد و ظرفیت جابه‌جایی مسافران ریلی از لحاظ کیفی و کمی باید افرایش یابد.

وی تاکید کرد: استفاده از ریل برای شرکت‌های مختلف معدنی و فولادی و … در اولویت است تا شرکت‌ها برای سرمایه‌گذاری در حوزه خطوط و ناوگان ریلی انگیزه بیشتری داشته باشند.

به گفته بذرپاش تجهیز منابع مالی در دستور کار قرار گرفته و مجوزهای مورد نیاز برای آن دریافت شده تا با تزریق این منابع به ناوگان ریلی شاهد اتفاقات خوبی در این حوزه باشیم.

 

کیفیت خدمات مسافری در راه‌آهن ازتقا می‌یابد

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: با استفاده از منابع مالی در نظر گرفته شده به زودی شاهد جهش در کیفیت خدمات مسافری ریلی خواهیم بود.

به گزارش خبرنگار صنعت حمل و نقل آنلاین، سید میعاد صالحی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه‌آهن در مراسم افتتاحیه دهمین نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل ریلی، صنایع، تجهیزات و خدمات وابسته در جمع خبرنگاران ضمن تشکر از توجه ویژه وزیر راه و شهرسازی به حوزه حمل و نقل ریلی گفت: در یک سال گذشته زیرساخت‌های مناسبی از نظر مالی، مانند ماده ۱۲ و تهاتر نفت و موضوعات دیگر، تامین شده و مصوبات و مجوزهای مورد نیاز از سوی وزیر راه و شهرسازی در هیات دولت پیگیری شده است.

مدیرعامل راه‌آهن اظهار کرد: در ۶ ماه ابتدایی ۱۴۰۲ رکورد جابه‌جایی ریلی در حوزه مسافری شکسته شد.

وی افزود: ایجاد جهش در کیفیت خدمات مسافری با استفاده از ظرفیت‌های تامین مالی فراهم شده در دستور کار راه‌آهن قرار دارد.

صالحی اظهار کرد: در حوزه باری نیز شرکت‌های تولیدکننده در بخش‌های مختلف واگن و لکوموتیو و شرکت‌های دانش بنیان حضور پررنگ‌تری دارند و از این نمایشگاه نیز استقبال خوبی شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: فورواردرهای مهمی نیز از کشورهای چین و روسیه در این نمایشگاه حضور پیدا کردند.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن، حوزه ریلی را حوزه‌ای دانست که سال‌ها مظلوم و مغفول مانده و ابراز امیدواری کرد با حمایت‌های وزیر راه و شهرسازی، شاهد رشد نقش حمل و نقل ریلی بین سایر شقوق حمل و نقل باشیم.

 

 

مطالب رپورتاژ