Picture of الهام زرقانی شیراز

الهام زرقانی شیراز

الهام زرقانی شیراز خبرنگار گروه رسانه‌ای ترابر " صنعت حمل و نقل آنلاین- ماهنامه صنعت حمل و نقل- ماهنامه سفر و Explore Iran "

آمار ترانزیت کشور بیانگر عملکرد وزارت راه در کلان پروژه ایران‌راه

صنعت حمل و نقل آنلاین: وزیر راه و شهرسازی در نشست خبری صبح امروز شنبه ۳۰ تیرماه با اشاره به اجرای کلان پروژه ایران‌راه در این دولت و نقش طراحی این کلان پروژه برای تحقق معادلات جهان و خاورمیانه که از اقدامات خوب دولت سیزدهم بود خبر داد.

بذرپاش آمار ترانزیت کشور را بیانگر عملکرد وزارت راه در کلان پروژه ایران‌راه دانست و در ادامه بیان کرد: در سال ۱۴۰۲ رکورد ترانزیت کشور با ثبت بیش از ۱۷ میلیون تن شکسته شد. این درحالی است که رکورد قبلی ترانزیت کشور حدود ۱۲ میلیون تن بود.

 

رشد 70 درصدی ترانزیت کشور در سال جدید

وی از مرز رشد 70 درصدی ترانزیت امسال خبر داد و در سال ۱۴۰۲  آمار ترانزیت جاده‌ای را ۱۴.۷ میلیون تن کالا اعلام کرد که نسبت به ۱۴۰۱ حدود ۵۸ درصد و در چهار ماهه اول امسال نیز ۵۶ درصد رشد داشته است.

بذرپاش در ادامه گفت: طبق قانون اول برنامه، هدف گذاری برای ترانزیت ۱۶ میلیون تن دیده شد که امسال از ۲۲ میلیون تن عبور خواهیم کرد. یکی از این اقدامات در راستای توسعه ترانزیت، اجرایی شدن توافقات با کشورهای همسایه در حوزه‌هایی مثل تعرفه‌های ترجیهی و باز شدن گذرگاه‌های تجاری با آذربایجان و ترکمنستان بود. باید در نظر داشت که یکی از کارهایی که اقتصاد کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد رشد ترانزیت است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به کلان پروژه‌های اجرا شده در دولت سیزدهم گفت: راه آهن رشت به آستارا، با هدف انتقال بار روسیه اجرایی شد. همچنین قطعه دوم این پروژه تامین اعتبار شده و از پیشرفتی خوبی برخوردار است.

وی افزود: راه آهن رشت به کاسپین نیز با حضور سرپرست ریاست جمهوری افتتاح و راه دریا به دریا هموار شد. همچنین کریدور ریلی شرق کشور که از چابهار به سرخس در دست اجرا قرار دارد در ۲۰ جبهه در حال کار است که از محل استجازه رهبری تامین اعتبار شد. شایان ذکر است بخش شمالی این کریدور با حضور ۱۷ شرکت خصوصی در حال انجام است که تکمیل آن برای پایان ۱۴۰۴ برنامه ریزی شده است.

 

توسعه بندر چابهار با سرمایه گذاری هندی‌ها

بذرپاش با بیان اینکه بندر چابهار با سرمایه گذاری طرف هندی در حال توسعه است، گفت: باید در پروژه‌های زیرساختی مهم از مشارکت کشورهای خارجی مانند روسیه و هند و چین و کشورهای صاحب بار استقبال کنیم.

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: از قبل انقلاب پروژه شلمچه- بصره در دستور کار قرار گرفت و در اربعین سال گذشته عملیات اجرایی آن آغاز و عملیات مین روبی اجرایی شد.

وی در ادامه با اشاره به کریدور مهم ارس گفت: یکی از کریدورهای مورد اختلاف میان ایران و ترکیه و آذربایجان کریدور زنگزور بود که با مداخله جدی شهید رییسی آن پروژه منتفی شد و پروژه کریدور ارس مورد توافق قرار گرفت که تملک اراضی آن انجام و کارهای اجرایی شروع شده است.

 

بهره‌برداری از راه‌آهن اصفهان به شهر کرد در اوایل سال آینده

بذرپاش افزود: قطعه راه آهن همدان به سنندج، تبریز به خاوران، خاش به زاهدان، رشت به کاسپین، دوخطه اهواز به اندیمشک، مترو پرند، خط دوم به زرین شهر و اقلید به یزد در دولت سیزدهم به بهره برداری رسید و راه آهن کرمانشاه به خسروی تامین اعتبار شد. همچنین قطعه ریلی اصفهان به شهر کرد اوایل سال آینده به بهره برداری می‌رسد و در شیراز به بوشهر کارگاه‌ها فعال هستند.

 

بطرف شدن ممنوعیت واگن و لکوموتیو

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به عملکرد بخش ریلی گفت: در بخش ریلی باید خطوط را افزایش دهیم. سال گذشته ۳۲ میلیون مسافر جابه جا شد اما تقاضا ۲.۵ برابر است. در بخش ریلی ۷۶۳ تن ترانزیت را در سال گذشته ثبت کردیم که باید این بخش را افزایش دهیم.

بذرپاش افزود: ممنوعیت واردات واگن و لکوموتیو برطرف شد و این اجازه داده شد تا هرکجا توان داخلی امکان رفع کمبود را نداشت واردات انجام شود.

افزایش ۳۵ درصدی توسعه آزادراهی

وی با اشاره به عملکرد بخش جاده‌ای گفت: دولت سیزدهم در حوزه آزادراهی افزایش ۳۵ درصدی توسعه آزادراهی را به ثبت رساند و ۳۲۷ کیلومتر آزادراه جدید در این مدت افتتاح شد.

به گفته وزیر راه و شهرسازی، در بخش بزرگراهی به عدد بیش از ۴۸ هزار کیلومتر رسیده‌ایم و بیش از ۲۵۰۰ کیلومتر در دولت سیزدهم به بهره برداری رسید. در بخش راه‌های روستایی نیز بیش از ۷۴۰۰ کیلومتر راه‌های روستایی احداث شد که رشد ۳۴ درصدی نسبت به عملکرد دولت قبل دارد.

وی افزود: از ابتدای دولت سیزدهم ۱۹۱۱ نقطه حادثه خیز رفع شد و پلیس راه نیز در گزارش‌های خود عملکرد این نقاط را منظور می‌کنند که چقدر تصادفات، تلفات و مصدومیت‌ها کاهش یافته است.

 

اخبار مرتبط:

اجرای فاز ۲ فرودگاه امام با سرمایه‌گذاری ۲.۵ میلیارد یورویی

از اولویت‌های دولت سیزدهم؛ توسعه اقتصاد دریامحور

 

عملکرد هوایی دولت سیزدهم

بذرپاش با اشاره به عملکرد بخش هوایی اظهار کرد: در دولت سیزدهم، عملیات اجرایی فاز دو فرودگاه امام خمینی(ره) با افزایش ظرفیت فرودگاه به ۵۰ میلیون نفر آغاز شد. همچنین فرودگاه‌های سقز، گناباد، ترمینال جدید فرودگاه کیش، ترمینال جدید مشهد به بهره‌برداری رسید و ترمینال فرودگاه رامسر و ترمینال جدید ایلام آماده بهره برداری هستند. به علاوه تامین و نصب تجهیزات کمک ناوبری در فرودگاه‌ها و سرمایه گذاری بخش خصوصی در فرودگاه به جد پیگیری شد.

وی در ادامه به عملکرد حوزه بنادر و دریانوردی و همچنین احیای خلیج گرگان اشاره کرد که با حضور رییس جمهور افتتاح شد.

 

رشد ۴۹ درصدی ترانزیت دریایی در دولت سیزدهم

وزیر راه و شهرسازی افزود: همچنین توسعه بنادر چابهار، خمیر، امیر آباد، کاسپین و ساخت بنادر محلی در دولت سیزدهم پیگیری شد.

وی ادامه داد: رشد ۴۹ درصدی ترانزیت دریایی، افزایش ظرفیت تخلیه و بارگیری به ۲۵ میلیون تن و افزایش ظرفیت بنادر به ۳۰۰ میلیون تن از جمله اقدامات انجام شده در حوزه بنادر و دریانوردی بوده است. تخلیه و بارگیری کانتینری رشد ۴۲ درصد و حمل مسافر رشد ۴۴ درصدی را به ثبت رساند.

بذرپاش افزود: در فاز یک بندر شهید بهشتی شاهد سرمایه گذاری طرف هندی بودیم و در فاز دو بندر شهید بهشتی چابهار کنسرسیومی متشکل از قرارگاه خاتم الانبیا و بنیاد مستضعفان تشکیل شد.

 

وزارت راه و شهرسازی پیشران پیشرفت کشور

بذرپاش در پایان با اشاره به وجود به هم آمیختگی ترانزیت و لجستیک، یادآور شد: با پیگیری‌های انجام شده در برنامه هفتم مشخص شد که وزارت راه و شهرسازی متولی این دو حوزه به عنوان پیشران پیشرفت کشور است و در حقیقت دست دولت بعد در این دو حوزه باز شد.

وی با اشاره به اهمیت برنامه هفتم توسعه گفت: ابزار انتشار اوراق صرفه جویی سوخت، قانون تامین مالی تولید و زیرساخت برای استفاده وزارت راه و شهرسازی وجود دارند و با توجه به اینکه برنامه هفتم توسعه، سند ملی حرکت دولت و مجلس برای ۵ سال آینده است، لذا همه باید روی آن وفاق داشته باشند و اجرا و تحقق برنامه هفتم توسعه را در دستور کار و پیگیری قرار دهند.

 

تازه‌های کسب و کار