افتتاح آزادراه شرقی اصفهان

آزادراه شرق اصفهان به بهره برداری رسید 

صنعت حمل و نقل آنلاین؛ معاون وزیر راه و شهرسازی آزادراه شرق اصفهان را به عنوان حلقه اتصال کریدور آزادراهی مرکز کشور و یکی از پروژه های اولویت دار کشور در سال جهش تولید صبح امروز با دستور رییس جمهور به بهره برداری رسید.

 

به گزارش خبرنگار صنعت حمل و نقل آنلاین، خیراله خادمی از افتتاح آزادراه شرق اصفهان با دستور رییس جمهور و از طریق ویدیو کنفرانس خبر داد و بیان کرد: موقعیت جغرافیایی ویژه استان اصفهان و واقع شدن در چهارراه ترانزیت کشور در کریدور شمال- جنوب یکی از مهمترین دلایل احداث این آزادراه محسوب می شود.

آزادراه شرق اصفهان با هدف ایجاد یک محور منطبق با اصول پدافند غیرعامل طراحی و اجرا شده است که موجب تسهیل تردد وسایل نقلیه سبک و سنگین، افزایش بهره وری آزادراه نطنز- کاشان و تسریع در سرویس دهی هنگام حوادث غیرمترقبه می شود.

آزادراه شرق اصفهان در سال 1395، 25 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است که این روند در سال 1396 به 58 درصد، 1397 به 63 درصد، سال 1398 به 79 درصد رسیده است و در سال 1399 آماده بهره برداری شد.

احداث آزادراه شرق اصفهان گام مهمی در توسعه حمل و نقل در مرکز کشور است

آزادراه شرق اصفهان شریانی مهم برای ارتباط هر چه بهتر و سریع‌تر ترافیک جنوب به جاده‌های منتهی به مرکز و شمال کشور به شمار می‌آید لذا با بهره‌برداری این پروژه مسیر استان‌های جنوبی و همچنین بخش جنوبی استان اصفهان به تهران 80کیلومتر کاهش می‌یابد.

مشارکت دولت و بخش خصوصی در احداث این آزادراه

این آزادراه با مشارکت 30 درصدی دولت و اعتبار 2400 میلیارد ریالی و 70 درصدی بخش خصوصی با آورده 5600 میلیارد ریالی احداث شده است. ارزش روز این آزادراه نیز 13 هزار میلیارد ریال برآورد می شود.

طرح های زیربنایی حمل و نقل در کشور با اولویت بندی

به منظور تکمیل هرچه سریع تر پروژه ها در کل کشور بیش از 3400 کیلومتر مسیر ریلی جدید در حال ساخت است که 8 پروژه به طول 1560 کیلومتر در اولویت پروژه‌های ریلی قرار دارند و به عنوان پروژه‌های جهش تولید معرفی شدند.

 

در بخش آزادراهی 1340 کیلومتر در قالب 21 پروژه در حال ساخت است که 9 پروژه آزادراهی به طول 651 کیلومتر به عنوان اولویت اجرا در نظر گرفته شده است.

ساخت بزرگراه ها در کشور

7700 کیلومتر بزرگراه در حال ساخت است که 1761 کیلومتر از این پروژه‌ها به عنوان پروژه‌های جهش تولید در 32 محور و در قالب 77 پروژه در اولویت ساخت و ساز قرار دارد.

افتتاح 121 کیلومتر راه و بزرگراه

بهره برداری 97 کیلومتر از کریدور بزرگراهی نوار ساحلی جنوب کشور و بخش دوم کنارگذر جنوبی کرمان به طول 24 کیلومتر با دستور رییس جمهور صورت گرفت.

افتتاح بخشی از کریدور بزرگراهی نوار ساحلی جنوب در قالب 5 پروژه در استان هرمزگان است و شامل عملیات بهسازی محور جاسک- کاروان به طول 60 کیلومتر، احداث سه دستگاه پل های جاسک- میناب به طول 3 کیلومتر، واریانت چاه اسماعیل به طول 5 کیلومتر، پل گچین و راه های طرفین به طول 8 کیلومتر و عملیات تکمیلی قطعه 5 باند دوم خمیر- بندرلنگه به طول 21 کیلومتر است.

خادمی اعتبار هزینه شده در این پروژه ها را 2700 میلیارد ریال ذکر کرد که ارزش روز آن معادل7 هزار میلیارد ریال است.

بهره برداری از کنارگذر جنوبی کرمان از دیگر اقدامات امروز با دستور رییس جمهور در توسعه زیربناهای حمل و نقل بوده است. کنارگذر جنوبی کرمان به طول 24 کیلومتر با جلوگیری از ورود وسایل نقلیه سنگین به شهر کرمان  نقش مهمی در کاهش سوانح، سهولت رفت و آمد و کاهش آلاینده های زیست محیطی دارد که از نظر ترانزیت کالا و مسافر و ارتباط مراکز صنعتی و معدنی بسیار عظیم و قطب های کشاورزی از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

مطالب رپورتاژ