معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی: مراحل نهایی به روزرسانی طرح جامع بنادر بازرگانی در ۱۱ بندر بزرگ بازرگانی

معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: به روزرسانی طرح جامع بنادر بازرگانی در ۱۱ بندر بزرگ بازرگانی در مراحل نهایی است و تدقیق طرح تا افق ۱۴۰۰ ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار صنعت حمل و نقل آنلاین، محمدرضا الهیار در حاشیه مراسم طرح توسعه بندر بوشهر در جمع خبرنگاران گفت: با پروژه لایروبی کانال‌های داخلی و خارجی بندر بوشهر که امروز به اتمام رسید، قابلیت پذیرش شناور تا ۳۰ هزار تن و آبخور ۱۰,۸ متر در بندر بوشهر فراهم شده است، البته  شرایط برای  پذیرش با آبخور بیشتری امکان‌پذیر است و این لایروبی اخیر جزو بزرگترین پروژه‌های لایروبی در بنادر کشور بوده است.

وی ادامه داد: برای آنکه بتوانیم پذیرش شناورهای بیش از یک‌هزار تن داشته باشیم، از نرم‌افزار بومی تصمیم‌یار ورود شناور استفاده شد که در بندر بوشهر مراحل تست پایلوت آن به انجام رسید. 

وی در ادامه گفت: ‌با توجه به بررسی‌های انجام شده فقط دو کشور قابلیت تهیه این نرم‌افزار و سامانه را دارند و ایران به عنوان سومین کشور توانست این نرم‌افزار را داشته باشد و در سایر بنادر هم نرم‌افزار فعال خواهد شد. 

معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادرودریانوردی ادامه داد: این نرم‌افزار در جزر و مد و موج‌ها می‌تواند قابلیت ورود شناورهای بزرگتر به اسکله را بدهد و در مدیریت مهندسی لایروبی هم به ما کمک می‌کند و عملاً مشخص می‌کند شناورهایی که درافت بالاتری از درافت بندر دارند، چه زمان‌هایی قابلیت ورود به بندر دارند و با چه سرعتی این شناورها وارد شوند. 

الهیار بیان کرد: در استان بوشهر بحث تدقیق مطالعات طرح مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی داریم و توسعه دریامحور را رقم خواهد زد.

وی ادامه داد: این سند پس از تدوین سند ملی که در دهه هشتاد برای ۵ هزار و ۸۰۰ کیلومتر سواحل کشور در مقیاس یک‌بیست‌وپنج هزارم در اشل ملی تهیه شده بود، طبق مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی مقرر شد سازمان بنادر با همکاری ارگان‌های ذیربط نسبت به تدقیق مطالعات اقدام کند و از مقیاس یک‌بیست و پنج هزارم به یک‌پنج‌هزارم در مقایس‌های استانی ریزتر شود که اولین گام این مطالعات در هرمزگان به عنوان استان مبنا انجام شد و گام بعد، در استان بوشهر انجام می‌شود.  الهیار افزود: در این مطالعات برنامه عمل در سطح هرکدام از شهرهای ساحلی پیاده می‌شود، با رویکردی که در مطالعات است، این مطالعات مفصل خواهد بود و از رویکردهای مختلف، پدیده‌های دریایی رویکردهای سیاسی و امنیتی، موضوعات پدافند غیرعامل و موضوعات زیست‌محیطی در این حوزه استفاده شده است. 

معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: در این باره در سه بخش مناطق ساحلی در خشکی نزدیک دریا، مدیریت نوار ساحلی و بخش دریایی، بخش مربوط به دریایی اولین بار اضافه شده است که تاکنون سبقه‌ای در خلیج فارس نداشته است و برای اولین بار جانمایی‌های کاربری مطلوب را در دریا داریم، یعنی آنجا مشخص شده است.

وی افزود: در تنگه هرمز در قالب طرح مطالعات یکپارچه مناطق ساحلی در هرمزگان انجام شد و در خلیج‌فارس هم تدقیق طرح یکپارچه مناطق ساحلی در بوشهر تدقیق می‌شود؛ هدف اصلی طرح یکپارچه مناطق ساحلی، رشد متوان و متعادل است.

معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: از دیگر موضوعات در راستای برنامه‌محوری توسعه انجام می‌دهیم، تدقیق و به روزرسانی طرح جامع بنادر بازرگانی است که در ۱۱ بندر بازرگانی بزرگ، مراحل نهایی تدقیق طرح تا افق ۱۴۰۴ را دنبال می‌کنیم و عملاً از سال ۱۴۰۰ همه پروژه‌ها منطبق با همین موضوع به صورت برنامه‌محور خواهیم داشت. 

الهیار گفت: برای بنادر کوچک هم طرح ساماندهی یا طرح جامع تدوین شده است که در تعدادی بنادر در مرحله نهایی به تصویب رسیده است و تا افق ۱۵ ساله تدقیق تهیه طرح‌های جامع و ساماندهی انجام خواهد شد. 

معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت:‌در استان بوشهر دو شناور آتشخوار بزرگ و ۶ شناور آتشخوار کوچک خواهیم داشت که برای بنادر استان درنظر گرفته شده است. 

وی گفت: شناور جمع‌آوری آلودگی نفتی ساخت داخل هم تا دهه فجر افتتاح می‌شود، این شناور در مرحله تست نهایی است و اولین شناور داخلی جمع‌آوری آلودگی نفتی است، ما پیش از این بارج جمع‌آوری آلودگی نفتی داشتیم.

مطالب رپورتاژ