بهره برداری از 121 کیلومتر راه و بزرگراه فردا ۲۹ آبان۹۹

صنعت حمل و نقل آنلاین: معاون ساخت وتوسعه راه ها خبر از بهره برداری 97 کیلومتر کریدور بزرگراهی نوار ساحلی جنوب کشور و 24 کیلومتر از کنارگذر جنوبی کرمان داد.

به گزارش صنعت حمل و نقل آنلاین محمدرضا کدخدا زاده از بهره برداری 97 کیلومتر از کریدور بزرگراهی نوار ساحلی جنوب کشور فردا با دستور رییس جمهور خبر داد و گفت: این کریدور به موازات نوار ساحلی جنوب کشور از پسابندر در جنوب شرق شروع و تا شلمچه در جنوب غربی کشور امتداد دارد و از استان های سیستان و بلوچستان ، هرمزگان ، بوشهر و خوزستان عبور می کند. استان های جنوبی در اقتصاد کشور نقش کلیدی داشته اند.

تمامی پروژه های واقع در کریدور جنوب به دلیل استراتژیک بودن و وجود منابع نفتی و زیرزمینی این منطقه از کشور حائز اهمیت هستند و از این رو به عنوان پروژه های جهش تولید در حوزه بزرگراهی معرفی شده اند .

کریدور بزرگراهی نور ساحلی جنوب کشور موجب ارتباط تجاری میان بنادر ایران با بندر گواتر و سایر بنادر مهم خلیج فارس و دریای عمان است.

تکمیل شدن این کریدور باعث افزایش سهم ایران در بازار ترانزیت منطقه، توسعه صنعت گردشگری در کشور و تکمیل بخشی از جاده ابریشم قرن از چین تا اروپا می شود.

کدخدا زاده در خصوص افتتاح این بخش از کریدور به طول 97 کیلومتر توضیح داد و گفت: افتتاح در قالب 5 پروژه در استان هرمزگان است و شامل عملیات بهسازی محور جاسک- کاروان به طول 60 کیلومتر، احداث سه دستگاه پل های جاسک- میناب به طول 3 کیلومتر، واریانت چاه اسماعیل به طول 5 کیلومتر، پل گچین و راه های طرفین به طول 8 کیلومتر و عملیات تکمیلی قطعه 5 باند دوم خمیر- بندرلنگه به طول 21 کیلومتر است.

محور جاسک- کاروان120 کیلومتر است که60 کیلومتر آن به بهره برداری می رسد. بهره برداری از این محور نقش مهمی در محرومیت زدایی از منطقه، جلوگیری از سیلاب های مسیل و افزایش ایمنی مسیر دارد. احداث پل های جاسک- میناب به طول 3 کیلومتر را یکی دیگر از پروژه های آماده بهره برداری در کریدور جنوب اعلام کرد و گفت: این پل های دارای 28 دهانه 8 متری به همراه راه های طرفین است.

پل گچین و راه های طرفین به ارزش روز 3200 میلیارد ریال یکی از پروژه های مهم در این کریدور است که طول مسیر بندرعباس به بندرلنگه را 12 کیلومتر کوتاه تر می کند.

واریانت چاه اسماعیل به ارزش روز 200 میلیارد ریال و باند دوم قطعه 5 محور خمیر- بندر لنگه به ارزش روز 900 میلیارد ریال از دیگر پروژهایی هستند که فردا به دستور رییس جمهور در کریدور نوار ساحلی جنوب کشور به بهره برداری می رسد.

کدخدازاده اعتبار هزینه شده در این پروژه ها را 2700 میلیارد ریال ذکر کرد که ارزش روز آن معادل7 هزار میلیارد ریال است. وی طول کریدور نوار ساحلی جنوب کشور را در استان هرمزگاه 838 کیلومتر اعلام کرد که تاکنون 535 کیلومتر آن به بهره برداری رسیده است.

افزایش ایمنی با بهره برداری باند دوم کنارگذر جنوبی کرمان

معاون ساخت وتوسعه راه ها از بهره برداری کنارگذر جنوبی کرمان به طول 24 کیلومتر با دستور رییس جمهور در روز پنج شنبه خبر داد و گفت: این پروژه بخشی از کریدور ارتباطی استان های شمالی و مرکزی به استان های جنوبی کشور است که از نظر ترانزیت کالا و مسافر و ارتباط مراکز صنعتی و معدنی بسیار عظیم و قطب های کشاورزی از اهمیت بالایی برخوردار است.

کنارگذر جنوبی کرمان با جلوگیری از ورود وسایل نقلیه سنگین به شهر کرمان نقش مهمی در کاهش سوانح، سهولت رفت و آمد و کاهش آلاینده های زیست محیطی دارد. طول این پروژه 88 کیلومتر است. 32.5 کیلومتر از محور هم اکنون زیرعبور قرار دارد، 25 کیلومتر در دست اقدام است و24کیلومتر آن با اعتبار 600 میلیارد ریال فردا به بهره برداری می رسد.

مطالب رپورتاژ