مراسم روز جهانی دریانوردی براساس تاکید سازمان جهانی دریانوردی

صنعت حمل و نقل انلاین: مراسم گرامیداشت روز جهانی دریانوردی با حضور مهندس محمد راستاد معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، دکتر هادی حق­شناس معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی، نمایندگان دریایی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، فعالان و دست­اندرکاران حوزه دریایی و بندری کشور به همراه جمع کثیری از دریانوردان در مرکز آموزش سازمان بنادر دریانوردی تهران برگزار شد. شعار امسال سازمان بین­المللی دریانوردی IMO حمایت از رفاه و سلامت دریانوردان انتخاب شده که به همین مناسبت این سازمان اقدام به تأسیس کمپینی برای جذب و جلب آرا و نظرات کلیه فعالان و دست­اندرکاران دریانوردی نمود تا این قدرت را به کشتیرانی­ها و سایر فعالان این صنعت بدهد که چگونه می­توانند شرایط خوب کاری را برای دریانوردان ایجاد کنند و سهم بزرگی در رفاه آنها داشته باشند. از سوی دیگر در این مراسم اعلام شد که با پیگیری گروه دریانوردان سازمان بین­المللی کار و حمایت مراجع حاکمیتی دریایی  دولت­ها مقرر شده کلیه­ی حقوق دریانوردانی که به اسارت گرفته می­ شوند تا زمان آزادی و بازگشت به کشورشان پرداخت شود. در پایان این مراسم بیش از چهل نفر از دریانوردان، مسوولان و فعالان حوزه دریایی کشور مورد تقدیر و تشویق قرار گرفتند.

دکتر عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی طی پیامی به مناسبت روز جهانی دریانوردی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره­ی جان­باختگان کشتی سانچی، شغل دریانوردی را بسیار سخت و اثرگذار در چرخه­ی اقتصاد جهانی برشمرد و افزود: سفرهای دریایی به دلیل ویژگی زندگی دور از ساحل و جابجایی­های مستمر در بنادر و مناطق دریایی دنیا، تغییر ساعت­های مداوم سفر در مسیرهای طولانی مدت و بین قاره­ای موجب شده تا دریانوردان همواره دچار تغییرات بیولوژیکی شوند و بر تنظیمات جسمی و ساعت زیستی بدن آنها اثراتی نامطلوب باقی بگذارد. این عوامل به طور معمول ایمنی و سلامت جسمانی و روانی دریانوردان را در مقایسه با کارکنان خشکی در معرض صدمات و خطر فرسایش و زوال بیشتر قرار می­دهد و آنها را دچار انواع بیماری­ها می­کند. تمام این موارد موجب شد تا سازمان بین­المللی دریانوردی جهت توجه خاص به رفاه و سلامت دریانوردان سال ۲۰۱۸ را به شعار حمایت از رفاه و سلامت دریانوردان مزین کند و با ایجاد کمپینی از جامعه دریانوردی دنیا بخواهد تا نسبت به این موضوع حساسیت ویژه­ایی معطوف دارند. این کمپین تلاش خواهد کرد تا با تمرکز بر قدرت رسانه­های اجتماعی به مشکلات موجود دریانوردان رسیدگی شود و کشتیرانی­ها و فعالان این صنعت را که سهم بزرگ و مثبتی در رفاه دریانوردان دارد در جهت ایجاد شرایط خوب کاری ترغیب کند.

وزیر راه و شهرسازی حمایت از دریانوردان را حق آنها دانست و تأکید کرد: این تکلیفی سنگین بر دوش دولتمردان کشور است که در این راستا هم وزارت راه و شهرسازی در کنار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و همچنین انجمن صنفی کارگری دریانوردان کشور از هر گونه تلاش وکوششی برای این قشر کوتاهی نکنند. سازمان بنادر و دریانوردی نیز در همین راستا با اجرای مفاد ۱/۴ و ۴/۴ مقاوله نامه کار دریایی مراقبت درمانی بر روی کشتی­ها، ساحل و ایجاد و توسعه­ی تأسیسات رفاهی مستقر در ساحل و تشکیل تیم­های ممیزی جهت ارزیابی کلیه بنادر را در دستور کار خود قرار داده است. علاوه بر این از سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان مرجع حاکمیتی کشور انتظار می­رود. با پیگیری درس­های آموختنی از حوادث دریایی به ویژه سانحه­ی کشتی سانچی چه در سطح ملی و چه در سطح بین­المللی دریانوردی گام­های مؤثری را در جهت ارتقای سطح آموزشی و مهارت دریانوردان بردارد.

کیتاک­لیم دبیرکل سازمان بین­ المللی دریانوردی با ارسال پیامی شعار روز جهانی دریانوردی را رفاه و سلامتی دریانوردان عنوان کرد و افزود: دریانوردان شغل چالش برانگیز و سختی را عهده­دار هستند، بنابر این از نظر جسمی و روحی لازم است در وضعیت خوبی قرار داشته باشند، ایمنی دریانوردی علارغم پیشرفت­های تکنولوژیکی همواره به تخصص، مهارت و انگیزه دریانوردان وابستگی دارد. شغل دریانوردان اگرچه می­تواند رضایت­بخش باشد اما بسیاری از عوامل می­تواند بر کیفیت و ایمنی جان اشخاص در دریا اثر بگذارد. این عوامل شامل مرخصی ساحلی، تهدید ناشی از رها کردن کشتی، پرداخت فوری دستمزدها و جریان اقدامات جنایتکارانه می­شود و حتی مسایل ساده نظیر دسترسی به اینترنت و ایجاد تسهیلات وب­سایت بر روی کشتی را نیز در برمی­گیرد. تمام این موضوعات تحت یک عنوان جمع می­شوند و آن هم رفاه و سلامتی دریانوردان است.

دبیرکل سازمان بین­المللی دریانوردی از ایجاد کمپین ویژه دریانوردان خبر داد و تصریح کرد: در این رابطه قصد داریم برخی از رفتارها و عملکردهای خوب و مثبت را معرفی کنیم و حتی برخی از مشکلات موجود را نیز مورد بررسی و توجه قرار دهیم. روز جهانی دریانورد ۲۰۱۸ سکویی فراهم می­آورد تا از استانداردهای بالا برای رفاه دریانوردان حمایت کنیم و این قدرت را به کشتیرانی­ها و سایر فعالان این صنعت می­دهد تا نشان دهند چگونه می­توانند شرایط خوب کاری را برای دریانوردان ایجاد کنند. مهمتر اینکه این مناسبت دریانوردان را تشویق می­کند تا دیدگاه ها و تجارب دریایی خود را از طریق درگاه سایت آیمو به اشتراک بگذارند و اگر چه بیمی از بیان حقایق و زوایای مبهم و تاریک مطروحه نداریم اما درصدد هستیم تا این فراخوان پیام مثبتی را القاء کند.

مهندس محمد راستاد معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با تأکید بر اینکه ارتقای آموزش و همچنین ارتقای کیفیت زندگی دریانوردان در جهت ارایه خدمات آنها نقش مستقیم دارد گفت: بر همین اساس شعاری که امسال از سوی سازمان بین­المللی دریانوردی تعیین شده رفاه و حمایت از زندگی دریانوردان بوده که به تناسب آن کشورهای عضو در تحقق این شعار گام­هایی برخواهند داشت. هدف از شعار این است که به گونه­ای با دریانوردان برخورد شود که سلامت روحی آنها نیز مورد توجه ویژه قرار گیرد و در سازمان بین­المللی کار هم بر این موضوع تأکید شده است.یکی از مصادیق سلامت روحی و روانی دریانوردان پرداختن به موضوع پرداخت به هنگام حقوق و دستمزد آنها و نیز اعزام دریانوردان در زمان مقرر به مرخصی است. در این راستا در بازرسی از کشتی­ها علاوه بر رسیدگی به موضوع رفاه، آسایش و امکانات بهداشتی و غذایی دریانوردان، مسایل مربوط به امنیت شغلی و رسیدگی به نیازهای روحی و روانی آنها نیز مورد بازرسی قرار می­گیرد و اگر این موارد رعایت نشده باشد کشتی متوقف خواهد شد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از حضور کیتاک­لیم دبیرکل سازمان بین­المللی دریانوردی در شهریور ماه سال جاری به مناسبت هفتادمین سال تأسیس آیمو خبر داد و افزود: کشور ایران امسال میزبان این مراسم است و این فرصتی است تا توانمندی­های کشور در حوزه دریایی به جامعه­ی جهانی معرفی شود به همین دلیل از تمام ارگانهای دریایی دعوت می­کنم تا به صورت فعال در این مراسم حضور یابند. هفته­ی گذشته هم شاهد بزرگداشت روز جهانی هیدروگرافی در ایران بودیم و باید تأکید کنم در بررسی علل و عوامل سوانح دریایی خطای انسانی نقش مهمی دارد که این مسئله ضرورت توجه به دریانوردان و ارتقای سطح زندگی آنها را خاطر نشان می­کند. همچنین در زمینه­ی ارتقای سطح علمی دریانوردان نیز نیازمند آموزش­های بیشتری هستیم تا دریانوردان در شرایط بهتری بتوانند خدمات با کیفیت و بالایی را ارایه دهند.

دکتر هادی حق­شناس معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اقتصاد دریا محور و اهمیت دریا و دریانوردی در فرهنگ ایران، سهم دریا را در اقتصاد بسیار قابل توجه عنوان کرد و گفت: در سال 2010 سازمان جهانی دریانوردی به دلیل محرومیت­های زیادی که شغل دریانوردی دارد برای تحلیل از قشر دریانورد ۲۵ ژوئن را به عنوان روز جهانی دریانورد انتخاب کرد تا توجه ویژه­تری به نقش آنها و تأثیر مؤثری که بر اقتصاد دارند تأکید کند. صنعت دریانوردی بر چهار کنوانسیون STCW، مارپل، سولاس و MLC استوار است که کشور ایران طی سه سال گذشته توجه مهمی به این کنوانسیون­ها داشته تا گام مهمی در جهت حفاظت از دریانوردان برداشته شود ولی تا رسیدن به نقطه­ی مطلوب فاصله­ی وجود دارد که بایستی تلاش کنیم تا این فاصله­ها به حداقل ممکن برسد. در حال حاضر بالغ بر 125 هزار نفر دریانورد در کشور وجود دارد که تنها ۱۵ هزار نفر از این تعداد دریانوردانی هستند که دور از ساحل به فعالیت مشغول­اند. این آمار در مقایسه با آمار جهانی که یک میلیون و ششصد هزار نفر است و همچنین با توجه به گستردگی آبهای ایران رقم ناچیزی است.

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی نبود خطوط متنوع کشتیرانی و همچنین سهم اندک دریانوردان ایرانی در آبهای بین­المللی را یکی از عوامل عدم استقبال از رشته دریانوردی ذکر کرد و افزود: فعالیت دریانوردان و ارایه خدمات دریانوردان ایرانی به شناورهای بین­المللی موجب می­شود تا کشور ایران دارای منافع مشترکی با سایر کشورها بشود که این امر در سیاست­های کلان مملکت نقش مهمی دارد. براساس STCW در کشور ایران ده نوع سند مختلف از گواهینامه شایستگی تا اسناد دریانوردی و کارت­های مختلف برای بیش از هفتاد صنعت مربوطه صادر می­شود.

دکتر حق­شناس با اشاره به اینکه در حال حاضر تعداد 56 مرکز آموزش علوم دریایی در کشور وجود دارد تصریح کرد: از این تعداد فقط هفت مرکز آموزشی دولتی است و فقط دانشگاه خارک به آموزش دانشجوی دریانوردی مبادرت دارد. البته کمتر لیسانس دریانوردی وجود دارد که بیکار باشد که در تلاش هستیم ظرفیت آموزش دریانوردی در دانشگاهها گسترش یابد.

مهندس علی­اکبر مرزبان مدیرکل امور دریانوردان و سازمان­های تخصصی بین­المللی سازمان بنادر و دریانوردی با تأکید بر اینکه با پیگیری­های صورت گرفته از سوی سازمان بین­المللی کار و حمایت مراجع حاکمیتی دریایی دولت­ها مقرر شده حقوق دریانوردانی که به اسارت گرفته می­شوند تا زمان آزادی و بازگشت آنها به کشور پرداخت شود افزود: سازمان بنادر و دریانوردی در راستای اجرای کنوانسیون کار دریایی MLC و تحقق شعار سلامت دریانوردان اقدام به تشکیل یک تیم ممیزی کرده که در سال جاری براساس برنامه­ریزی زمان­بندی شده به بنادر شمالی و جنوبی کشور عزیمت کنند تا امکانات و کمبودهای دریانوردان را شناسایی و نسبت به بهبود هر چه بهتر شرایط کار دریانوردان اقدام کنند. مقاوله نامه کار دریایی به صراحت به محل اقامت و امکانات تفریحی دریانوردان، حمایت بهداشتی و مراقبت درمانی، حمایت تأمین اجتماعی و رفاهی اشاره دارد و کشورهای عضو را به تضمین امکان دستیابی دریانوردان شاغل در کشتی­های تحت پرچم به امکانات بهداشتی و درمانی فوری، مشاوره پزشکی از طریق ارتباطات رادیویی و یا ماهواره­ایی کشتی با پزشک متخصص در تمامی ساعات شبانه روز مکلف کرده است. در کشور ایران دریانوردان تحت نظر پزشکان معتمد سازمان بنادر و دریانوردی معاینه می­شوند و حتماً بایستی گواهینامه­ی سلامت پزشکی را اخذ کرده سپس عازم سفر دریایی شوند.

 

تازه‌های کسب و کار