آسیب خلاء ایجاد تشکل های تخصصی در حوزه بنادر کشور

بندرداران بخش خصوصی میدان دار شدند

صنعت حمل و نقل آنلاین: محمدصادق کاوه در گفت‌و‌گوی اختصاصی با خبرنگار ما از شکل گیری انجمن صنفیسرمایه گذاران و بهره برداران بنادر خصوصی کشور خبر داد و گفت که بنادر خصوصی گناوه و آفتاب در جنوب و فریدون کنار و آستارا در شمال به بخش خصوصی واگذار شده است. 

سرمایه گذاری اصلی سرمایه گذاران بخش خصوصی بیشتر حول خرید تجهیزات و احداث مخازن سوخت، سیلو، پایانه و انبار انجام شده و بخشی از این واگذاری ها همچون بندر آستارا هم زیرساخت و هم روساخت از طریق سرمایه گذار بخش خصوصی صورت گرفته است.

اولین انجمن خصوصی بنادر کشور

کاوه با تاکید بر این موضوع که انجمن صنفی سرمایه گذاران و بهره برداران بنادر خصوصی ایران اولین انجمن در حوزه بین رشته ای و یا حمل و نقل ترکیبی است گفت: به عبارت دیگر، اعضای هیات موسس این انجمن تنها به حوزه خودشان اکتفا ننموده و حوزه های دیگر لجستیک و حمل و نقل را نیز که می تواند نقش تکمیلی در فرایند زنجیره تامین کالا داشته باشد، مورد توجه قرارداده است.

وی در ادامه تصریح کرد: این انجمن از طریق گردآوری داده ها، اطلاعات و نیز تجارب و آموزه های مختلف اعضای خود، کمک می کند که دیگر سرمایه گذاران بنادر خصوصی برای توسعه تجارت دریایی، بنادر و خطوط حمل و نقل سرمایه گذاری های مطمئن و پایداری داشته باشند.

عدم جزیره ای بودن فرایند عملیات سرمایه گذاران

کاوه معتقد است این نوع تشکل ها باعث می شوند که فرایند عملیات شرکت ها و سرمایه گذاران بندری به صورت جزیره ای صورت نگیرد و احیانا مشکلات یا موانعی که در خطوط دیگر جابجایی کالا و زنجیره تامین وجود دارد نیز به رفع آن بپردازند.

چگونگی رفع نواقص حمل و نقل

رییس انجمن صنفی سرمایه گذاران و بهره برداران بنادر خصوصی ایران در مورد نواقص فرایند حمل و نقل و جابجایی کالا در ایران بیان کرد: نواقص در فرابند حمل و نقل جابجایی کالا جز با همفکری و همگرایی چهار خطوط حمل و نقل رفع موانع حاصل نخواهد شد.

نقش مهم مکمل بودن تشکل ها

کاوه از اعتقاد بانیان و موسسین این انجمن مبنی بر اینکه تعارض منافعی در این تشکل در فرایند حمل و نقل و زنجیره تامین وجود ندارد گفت: علاوه بر اینکه تعارضی در منافع وجود ندارد بلکه نقش مکملی برای همدیگر محسوب  می شوند.

وی در ادامه بیان کرد: فعالیت و همگرایی اعضای این انجمن و همچنین گسترش این تشکل در آینده می تواند تهدیداتی که در بیرون از مرزها و مسیرهای جدیدی که با کریدورها و دالان های منطقه ای که در کشورهای همسایه ایجاد شده را کاهش دهد.

IAPH یکی از سازمان های تاثیرگذار در عرصه بین المللی

رییس انجمن صنفی سرمایه گذاران و بهره برداران بنادر خصوصی ایران،  IAPH را یکی از سازمان های مهم و تاثیرگذار در عرصه بین المللی دانست و گفت: در حال حاضر ۲۳۰ بندر از ۹۰ کشور دنیا عضو این اتحادیه هستند که ۶۰ درصد از تجارت جهانی را به خود اختصاص داده است.

وی در ادامه تصریح کرد: با توجه به حجم عظیمی از سرمایه گذاری ها، اشتغال قابل ملاحظه نیروی انسانی و نیز با بکارگیری کارشناسان خبره و توانمند در خطوط مختلف، هم اکنون یک پارلمان بخش خصوصی در خطوط حمل و نقل دریایی و خشکی است.

این پارلمان کوشش می کند همان نقش و عملکردی را ایفا کند که اتحادیه بین المللی بنادر و لنگرگاه ها (IAPH) در جهان ایفا کرده است.

خوشبختانه طی دیدار با مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی و معاون امور بندری و مناطق ویژه سازمان تاکنون استقبال و تعامل خوبی از این انجمن داشته اند و پشتیبانی های فکری، معنوی و کارشناسی شایسته ای بعمل آورده اند.

قدمت طولانی در حمل و نقل دریایی و خشکی ایران

رییس انجمن صنفی سرمایه گذاران و بهره برداران بنادر خصوصی ایران از قدمت طولانی در حمل و نقل دریایی و خشکی ایران نیز سخن گفت و ابراز تاسف کرد که تاکنون در حوزه بنادر، تشکلی تخصصی نداشته ایم و این خلا باعث شده که در برخی از امور، منافع سرمایه گذاران و بهره برداران بنادر خصوصی تامین نشود.

 

مطالب رپورتاژ