‌تأثیر آزادراه غدیر در پدافند غیرعامل استان‌‌های تهران و البرز

صنعت حمل و نقل آنلاین: مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با بیان اینکه آزادراه غدیر درواقع پدافند غیرعامل استان‌های تهران و البرز محسوب می‌شود، گفت: می‌توان از این آزادراه ترافیک در شرایط بحرانی را بدون عبور از شهرها تخلیه کرد.

به گزارش صنعت حمل و نقل آنلاین، خیرالله خادمی‌ اظهار داشت: آزادراه غدیر ‌طبق برنامه زمان بندی اولیه اجرا شد و آماده افتتاح است.
وی ادامه داد: طول این آزادراه 158 کیلومتر است که با احتساب جاده‌های تبادلی طول این آ‌زادراه به 240 کیلومتر می‌رسد.

تکمیل مسیر آزادراه آسفالت و ابنیه‌ها

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با بیان اینکه همه مسیر آزادراه آسفالت و ابنیه‌ها هم تکمیل شده است، گفت: این ‌آزادراه فقط کنارگذر دو شهر تهران و کرج نیست بلکه کنارگذر استان تهران و ا‌لبرز است که از چهار استان قزوین، البرز ، تهران و مرکزی عبور می‌کند.
وی با بیان اینکه آزادراه غدیر از لبه جنوبی استان البرز و لبه جنوبی استان تهران می‌گذرد، اضافه کرد: این خاصیت ویژه‌ای است که در سایر پروژه‌های آ‌زادراهی نداریم، همچنین این آزادراه به طول 158 کیلومتر مسیر اصلی و 240 کیلومتر مسیر تبادلی و اصلی، چهار استان را دور می‌زند.

خادمی با بیان اینکه آزادراه غدیر بخشی از کریدور بزرگراهی شرق به غرب کشور محسوب می‌شود، اظهار داشت: آزادراه جنوبی تهران یا همان آزادراه غدیر بخشی از کریدور اصلی جاده تاریخی ابریشم در ایران است که از تهران عبور می‌کند و با ساخت آن بخشی از کریدور بزرگراهی شرق به غرب در منطقه استان تهران و البرز تکمیل می‌شود.

تکمیل آزادراه غدیر بخشی از شبکه بزرگراهی آسیایی

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه آزادراه غدیر بخشی از کریدور شمال به جنوب محسوب می‌شود ادامه داد: قسمت غربی این آزادراه در منطقه تهران به عنوان کریدور شمال به جنوب عمل می‌کند، آزادراه غدیر بخشی از شبکه بزرگراهی آسیایی ما تعریف شده است که این مشخصات آزادراه غدیر مزایای ترانزیتی شبکه راهی کشورمان را افزایش می‌دهد.

وی به کاهش ترافیک استان تهران با بهره‌برداری از آزادراه جنوبی تهران اشاره و تاکید کرد:‌ ترافیکی که از شرق به غرب و بالعکس در منطقه وجود دارد قبل از ورودی استا‌ن تهران از مسیر این استان جدا می‌شود و به خروجی استان البرز اتصال پیدا می‌کند به این ترتیب همه ترافیک عبوری منتهی به استان تهران و البرز از طریق این آزادراه به بیرون از شهرها منتقل می‌شود و در مبادی ورودی و خروجی این دو استان شاهد ترافیک نخواهیم بود.

به نقل از روابط عمومی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اظهار کرد:‌ به طور قطع با بهره‌برداری از این آزادراه شاهد کاهش ترافیک، کاهش تولید آلاینده‌‌هالی زیست‌محیطی، کاهش زمان سفر و افزایش ایمنی عبور و مرور خواهیم بود‌.

وی با اشاره به تبادلات موجود در این آزادراه گفت: همه ترافیک‌ قسمت شرق، غرب و جنوب کشور از روی این مسیرها عبور می‌کند یعنی همه ورودی‌ها به استان البرز و تهران به هم متصل می‌شوند و این آزادراه ورودی‌ها را به هم اتصال می‌دهد و به عنوان تبادل عمل می‌کند؛ به همین همین دلیل 20 تقاطع غیرهمسطح در این مسیر وجود دارد که هفت تبادل آ‌ن به صورت پل‌های تبادلی بسیار بزرگ است که توانایی انتقال ترافیک از یک مسیر به مسیر دیگر را دارد.

خادمی توضیح داد: برای مثال خودرویی که از محور جنوبی یا قم و کاشان می‌آید و قصد سفر به سمت غرب و مقصدی مانند تبریز را دارد از آزادراه قم به تهران وارد کنارگذر جنوبی می‌شود و از آن مسیر به سمت غرب حرکت می‌کند، یا اگر خودرویی از سمت غرب یعنی آبیک وارد کنارگذر شود می‌تواند بدون ورود به البرز از طریق تبادلات آزادراه غدیر به شرق تهران برسد، علاوه بر این‌، آزادراه جنوبی تهران یک کنارگذر عبوری هم محسوب می‌شود و همه ارتباطات و اتصالات به استان البرز را به عنوان یک مسیر تبادلی به هم اتصال می‌دهد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور بیان کرد: آزادراه غدیر درواقع پدافند غیرعامل استان‌های تهران و البرز محسوب می‌شود، ‌اگر حوادثی برای استان‌‌های تهران و البرز رخ دهد با توجه به جمعیت بالای پایتخت و همچنین مجاورت کلانشهر کرج و استان البرز می‌تواند تهدیدی برای مسیرهای خروجی از این استان باشد، در این شرایط یکی از مسیرهای پدافندی بسیار مهم، آزادراه غدیر است که می‌توان از این مسیر، ترافیک شرایط بحرانی را بدون عبور از شهرها تخلیه کرد.

وی گفت: قسمت غربی این آزادراه یعنی از آبیک تا آزادراه تهران – قم توانایی عبور 35 هزار خودرو را دارد و همچنین از آزادراه تهران – قم تا شرق هم حدود 20 هزار خودرو امکان عبور دارند.

خادمی اظهار کرد: عملیات ساخت آزادراه جنوبی تهران از سال 94 شروع شد و تا به امروز حدود سه هزار میلیارد تومان در این پروژه هزینه شده است اما ارزش روز پروژه بیش از هفت هزار میلیارد تومان است.

بنابراین گزارش، آزادراه غدیر با طول 158 کیلومتر از آبیک قزوین و قسمت غرب استان البرز شروع می‌شود و با عبور اتصالی از کرج و تهران به اسلامشهر اتصال پیدا می‌کند و به آزادراه حر‌م تا حرم می‌رسد؛ این آزادراه به صورت 6 خطه شامل 3 باند رفت و 3 باند برگشت ساخته شده و شانه سه متری اضطراری دارد.

مطالب رپورتاژ