گردهمایی تحلیلی اینکوترمز 2020
الهام زرقانی شیراز

الهام زرقانی شیراز

الهام زرقانی شیراز خبرنگار گروه رسانه‌ای ترابر " صنعت حمل و نقل آنلاین- ماهنامه صنعت حمل و نقل- ماهنامه سفر و Explore Iran "

گردهمایی تحلیلی اینکوترمز ۲۰۲۰ با تاکید بر ظرایف و پیچیدگی‌های تجارت امروزی

صنعت حمل و نقل آنلاین: گردهمایی تحلیلی اینکوترمز 2020 به منظور تبیین بازنگری‌ها، ظرایف بانکی، بیمه‌ای، حمل و نقل و موارد حقوقی ۲۳ آبان ماه سال جاری توسط موسسه آسام تدبیر دانش در سالن همایش‌های سازمان مدیریت صنعتی برگزار شد.

به گزارش صنعت حمل و نقل آنلاین، محمدصالح ذوقی، ملک‌رضا ملک‌پور، محمود رستم افشار، غلامرضا رفیعی جوانب گوناگون مقرارت اینکوترمز ۲۰۲۰ را در این گردهمایی تشریح کرده و در کارگروه‌های تخصصی  مطالعات موردی را به بحث گذاشتند.

محمدصالح ذوقی در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت حمل و نقل آنلاین برگزاری چنین دوره‌هایی را موجب افزایش سطح آگاهی و دانش فعالان حوزه‌ی حمل‌ونقل برشمرد و افزود: در گردهمایی اینکوترمز 2020، فرصت‌های ارزشمندی برای آگاهی متصدیان حمل ، وکلا و بازرگانان نسبت به مسئولیت‌ها، وظایف خریدار و فروشنده  فراهم آمد.

ذوقی درباره تاثیر تحریم‌ها بر اجرایی شدن مقررات اینکوترمز در کشور گفت: تمام کسانی که در تجارت بین‌المللی کار می‌کنند علی‌رغم تحریم به واردات و صادرات از کشورهایی مانند چین ، هندوستان ،  کره جنوبی می‌پردازند. در حال حاضر بیشتر مبادلات مالی به جای آمریکا و اروپا به شرق آسیا انتقال پیدا کرده است.

او افزود: تمام قراردادها از این اصلاحات استفاده می‌کنند، بنابراین هر واردکننده و صادرکننده  بر اساس اینکوترمز ۲۰۲۰ باید مطلع باشد که  چه وظایف و مسئولیت‌هایی در قرارداد و در معاملات  با طرف مقابل دارند.

ذوقی تاکید کرد که عاقلانه ترین تصمیم این است که بدون معطلی و اتلاف وقت، مسیر تعامل با غرب و آمریکا در پیش گرفته شود و برای تسهیل انجام معاملات بین المللی لازم است به گروه ویژه اقدام مالی (FATF) بپیوندیم.

این کارشناس تجارت بین‌الملل تصریح کرد: در واقع هیچ راه حل دیگری نداریم، لازمه معاملات بین المللی این عملیات، پیوستن به گروه ویژه اقدام مالی است و متاسفانه اگر این اقدام را نادیده بگیریم، مسیر پیش رو دشوارتر خواهد شد.

محمدصالح ذوقی درباره تبعات منفی دخالت دولت در اقتصاد یادآور شد: چون اتاق بازرگانی بین‌الملل (ICC)  و اتاق بازرگانی  ایران هر دو پارلمان بخش خصوصی هستند، دخالت دولت در سیاست، تجارت و اقتصاد برای توسعه پایدار بازدارنده است.

بنابراین ضرورت دارد تا دولت رویه‌هایی را پیش بگیرد تا در روند تجارت بین‌الملل رانت اطلاعاتی ایجاد نشود.

او در ارزیابی تاثیر کرونا در آینده تجارت بین الملل گفت: براساس آمار سازمان تجارت جهانی و صندوق بین‌المللی پول، تجارت در دوران همه‌گیری کرونا  حدود ۳ تا ۵ درصد افت داشته است. تلاش تمام نهادهای بین‌المللی این است که  دوباره تجارت جهانی روند صعودی  بگیرد.

 

مقررات اینکوترمز چیست؟

مقررات اینکوترمز ۲۰۲۰ سنگ بنای تمام معاملات بین‌المللی کالایی است. هر زمان خریدار و فروشنده در تجارت بین المللی کالایی را مبادله می‌کند، یا  قراردادی امضا شده و یا سندی بین‌شان مبادله می‌شود برای شرایط تحویل کالا از اصطلاحاتی استفاده می‌شود که به اینکوترمز شهرت دارد. اولین بار در سال  1936 مقرارت اینکوترمز توسط اتاق بازرگانی بین المللی ICC  منتشر شده  و بعد از آن این مقررات به روز شده است .

مطالب رپورتاژ