ابراهیم پاشنا مدیرعامل شرکت الوند نیرو

کاهش نقدینگی مالکان لکوموتیو به دلیل تاخیر در پرداخت مطالباتشان

صنعت حمل و نقل آنلاین؛ مدیرعامل شرکت الوند نیرو در خصوص کاهش نقدینگی شرکت ها و تاخیر در دریافت مطالباتشان از شرکت راه آهن بیان کرد: طبیعی است که شرکت راه آهن به خاطر مشکلات مالی که دارد مطالبات ما را به موقع نمی دهد.

اگر مشکل مالی نداشته باشند قطعا پول را ما پرداخت می کنند. آنها پول ما را از صاحبان بار وصول کرده اند؛ حالا باید این مبالغ را توزیع کنند. ادعای خودشان این است که مطالباتتان را می ذهیم ولی در عمل این طور نیست.

من در جلسه ای با معاونت مالی راه آهن گفتم میزان بدهی شما به شرکت ما از سال گذشته تا به امسال 4 برابر شده!

پاشنا در پاسخ به این سوال که آیا زمانی برای پرداخت مطالبات شرکت ها تعیین شده است یا خیر تصریح کرد: خیر تا امروز که زمان خاصی مشخص نشده ولی قول هایی داده اند و نسبتا به آن پایبند بوده اند.

عدم پرداخت طلب مالکان لکوموتیو

جلسه ای داشتیم با دکتر رسولی و مدیران شرکت های مالک لکوموتیو. در آن جلسه ما مشکلاتمان را گفتیم و در آن نشست به ما قول دادند که در هر ماه رقمی که به ما پرداخت می کنند 8 میلیارد تومان به آن بیفزایند.

اکنون 4 ماه است (تیر، مرداد، شهریور و مهر ) که آن 8 میلیارد را داده اند.

در حالی که باید از از اول فروردین این مبالغ جبرانی را می پرداختند.

پاشنا در مورد این سوال که آیا امکان دارد اتفاقی که برای شرکت تراورس رخ داد برای مالکان لکوموتیو نیز رخ دهد پاسخ داد: نه، چنین اتفاقی نخواهد افتاد.

شرکت های دارنده لکوموتیو واقعا خصوصی  هستند و مانند تراورس نیستند.

تراورس، رجا و بالاست شرکت های زیرمجموعه راه آهن بودند؛ راه آهن اینها را واگذار کرد – حالا با شرایطی که لحاظ شده بود – ولی همچنان یک وابستگی هایی به شرکت مادر که همان مجموعه راه آهن بود، داشتند و کاملا منفک نشده بود.

مخصوصا تراورس که مشکلات زیادی داشت که مهمترینش کمیت زیاد نیروی انسانی اش بود. ولی در شرکت های خصوصی این طور نیست که زیر پوشش راه آهن بروند و زیرمجموعه اش بشوند؛ دلیلی هم ندارد.

اتفاقا سیاست های راه آهن در آینده این است که بیشتر به سمت خصوصی سازی بروند و به بخش خصوصی واقعی پر و بال بدهند.

انعقاد قرارداد مستقیم با صاحبان بار

وی در خصوص انعقاد قرارداد مستقیم با صاحبان بار گفت: در حال حاضر قراردادی ندارند ولی صحبت هایی در کارگروه لکوموتیو شده، حتی گروهی درست کردیم که مسائل را بررسی کند که چطور می توانیم از راه آهن خلاص شویم و به طور مستقیم با صاحبان کالا و واگن ها کار کنیم.

وی در خصوص اعلام نرخ های سال 99 از سوی راه آهن بیان کرد: هنوز نرخی تعیین نشده و فعلا قراردادی هم منعقد نشده. البته قراردادهای ما هر ساله اول فروردین نیست، اول تیرماه است و تا امروز قراردادی به امضاء نرسیده است.

پاشنا درخصوص دیر شدن نرخ گذاری و ضررهای حاصل از آن گفت: مشکلات زیادی از این بابت داریم که یکی از آنها بیمه است.

اگر قرارداد نداشته باشیم همه عملیات کارگاهی ما، فعالیت صحیحی به لحاظ قانونی ندارد ولی رایزنی هایی با راه آهن داشتیم که تا هفته های آینده این قرارداد منعقد بشود.

 

مطالب رپورتاژ