الهام زرقانی شیراز

الهام زرقانی شیراز

الهام زرقانی شیراز خبرنگار گروه رسانه‌ای ترابر " صنعت حمل و نقل آنلاین- ماهنامه صنعت حمل و نقل- ماهنامه سفر و Explore Iran "

کارخانجات فولادی که برجام تأثیر زیادی بر روی آنها نداشت

صنعت حمل و نقل آنلاین: توافق برجام، باعث رفع تحریم صنایع فولادی و تغییرات بهای مقاطع آهنی می شود که در این مطلب، کارخانجات فولادی که این توافق بر آن ها تاثیر زیادی ندارد معرفی خواهیم کرد.

کارخانه هایی که تحریم نشده اند، کمترین تاثیر را از برجام می پذیرند
کارخانه هایی که تحریم نشده اند، کمترین تاثیر را از برجام می پذیرند

از عوامل مهم در رشد اقتصاد کشور یا رکود آن، صنایع فولادی آن است و بسیاری از حوزه‌های حیاتی مانند ماشین‌سازی، ساختمان‌سازی، معدن، پتروشیمی و… به این صنعت پایه وابسته هستند؛ به‌همین‌خاطر، افزایش یا کاهش قیمت محصولات فولادی به‌دلیل تحریم‌ها می‌تواند بر روند کار مشاغل مختلف اختلال ایجاد کند. دراین‌بین، برخی کارخانجات فولادی کمتر تحت تأثیر عوامل خارجی مانند برجام قرار می‌گیرند که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

برجام چطور بر روی قیمت آهن آلات تأثیر می‌گذارد؟

برجام، یکی از مهم‌ترین مسائل سیاست خارجی کشور ما در چند سال اخیر بوده است که آثار آن را می‌توان در تمام بخش‌های کشور ازجمله صنایع آهن و فولاد مشاهده کرد. بهای محصولات آهنی نیز مانند سایر کالاهای اساسی با توافق برجام یا توقف آن، دچار فرازوفرود‌های زیادی می‌شود؛ بنابراین، می‌توان به این نتیجه رسید که عامل سیاست خارجی تاحد زیادی تعیین‌کننده نرخ روز محصولات اساسی است. به‌این‌ترتیب، با پیشرفت مذاکرات و نزدیک شدن به توافقات، شاهد کاهش محسوس قیمت آهن آلات خواهیم بود.

قیمت آهن در بازار و کارخانه، همواره نوسانات زیادی را تجربه می‌کند، ازاین‌رو بروزرسانی لیست قیمت انواع آهن آلات از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. شما می‌توانید با در اختیار داشتن تغییرات قیمت روز آهن فروشندگان معتبر و مقایسه آن‌ها با یکدیگر بدون اتلاف هزینه بیشترین سود را از پروژه‌های خود داشته باشید.”

درواقع، می‌توان این‌گونه برآورد کرد که دستیابی به یک توافق خارجی مناسب، باعث افت قابل‌توجه بهای ارز می‌شود که این کاهش ارزش دلار، زمینه واردات مواد اولیه با قیمت مناسب را فراهم می‌کند. اکنون نیز با نزدیک شدن ایران به توافق برجام، شاهد رکود در بازار آهن هستیم و به‌احتمال‌زیاد کاهش ارزش محصولات فولادی در پایان تابستان 1401 نیز مورد انتظار است؛ البته اگر اتفاق جدیدی مانند افزایش نرخ جهانی آهن رخ ندهد، اتفاق‌های خوبی در انتظار کارخانجات فولاد کشور و بازار داخلی فولاد خواهد بود.

نرخ آهن آلات بعد از توافقات تحریمی، دچار تغییر می شود
نرخ آهن آلات بعد از توافقات تحریمی، دچار تغییر می شود

کدام کارخانجات فولاد و ذوب‌آهن ایران وابستگی کمتری به برجام و قیمت فولاد جهانی دارند؟

برجام و قیمت جهانی فولاد، بر تمام صنایع تأثیر می‌گذارد؛ اما دراین‌بین شرکت‌هایی که تحت تحریم قرار نگرفته‌اند، از وابستگی کمتری به برجام برخوردار هستند. به‌طورکلی، دولتمردان آمریکایی زمان اعمال تحریم به‌سراغ صنایعی می‌روند که با کمک محدود کردن آن‌ها می‌توانند اقتصاد ایران را ضعیف کنند. بنابراین، این شرکت‌های بزرگ فولادی هستند که در تیررس تحریم‌های اقتصادی قرار می‌گیرند و به احیای برجام و تداوم آن نیاز دارند.

از کارخانجات تحریم شده ایرانی توسط آمریکا می‌توان به شرکت‌های: ذوب آهن اصفهان، فولاد آلیاژی ایران، فولاد خوزستان، آهن و فولاد ارفع، آهن و فولاد غدیر، فولاد هرمزگان، کاوه جنوب، صبا، شرکت ملی مس ایران، شرکت معدنی و صنعتی چادرملو، شرکت آلومینیوم ایران، شرکت معدنی و صنعتی گل گهر، شرکت آلومینیوم المهدی و فولاد مبارکه اصفهان اشاره کرد.

کارخانه فولاد مبارکه اصفهان، بیشتر از سایر صنایع فولادی کشور تحت فشار تحریم‌ها قرار دارد؛ چراکه 5 مورد از شرکت‌های زیرمجموعه‌اش نیز به فهرست تحریم‌های آمریکا اضافه شده‌اند؛ البته این محدودیت‌ها نتوانسته بر ظرفیت تولید این کارخانه تأثیر بگذارد. به‌این‌ترتیب، شرکت‌هایی که نامشان در بالا نیست از وابستگی کمتری به برجام برخوردار هستند و در پروسه کاری خود نیز با مشکلات کمتری مواجه می‌شوند.

شما می‌توانید برای مشاهده قیمت روز انواع محصولات فولادی، به وب‌سایت گرفت (gereft.com) مراجعه کنید و مقطع فولادی مورد نیاز خود را از بهترین فروشنده بازار با مناسب‌ترین نرخ تهیه کنید.

قیمت محصولات فولاد مبارکه بیشترین اثر را بعد از توافق برجام خواهد داشت
قیمت محصولات فولاد مبارکه بیشترین اثر را بعد از توافق برجام خواهد داشت

نوسان قیمت آهن‌آلات حاصل شده از برجام را چطور می‌توان بررسی کرد؟

می‌توان گفت که قیمت آهن بعد از توافق برجام، به پایداری لازم می‌رسد و از نوسان و هیجانات لحظه‌ای به دور خواهد بود؛ در نتیجه مشتریان داخلی و خارجی می‌توانند با آسودگی بیشتری نسبت به خرید آن اقدام ‌کنند که این بهبود وضعیت در تولید و تقاضای محصولات، باعث پویایی و گسترش صنعت فولاد می‌شود.

بنابراین، برجام می‌تواند باعث نجات صنایع کشور شود و کارخانجات را در مسیر درستی قرار دهد؛ راهی که به صادرات ختم می‌شود و زمینه پیشرفت اقتصادی را بیش‌ازپیش فراهم می‌کند.

کشور ما برای درمان اقتصاد بیمارگونه خود، به صادرات و ورود ارز نیاز دارد که این اتفاق با فروش محصولات آهنی به کشورهای مختلف محقق خواهد شد؛ به‌همین‌دلیل، اتفاقات مؤثری مانند توافق برجام علاوه‌براینکه باعث مهار قیمت‌های افسارگسیخته بازار می‌شود، یک عامل مؤثر بر افزایش سرعت رشد اقتصاد ایران است. به‌این‌ترتیب می‌توان نسبت به توسعه اقتصادی کشور و ثبات حاکم بر بازار امیدوار بود.

سخن پایانی

شهرت جهانی محصولات فولادی ایران به‌دلیل کیفیت بالا و قیمت مناسب آن است؛ این معروفیت و محبوبیت باعث شده محدودیت‌های زیادی در زمان تحریم‌ها بر آن‌ها اعمال شود و صنایع فولاد را با مشکلات مختلفی به‌خصوص در بخش صادرات مواجه کند. این درحالی‌است‌که کارخانه‌های ذوبِ آهن و فولاد ایران رقبای زیادی دارند که منتظر گرفتن جایگاه آن‌ها هستند؛ بنابراین، بهتر است با تعامل سازنده با کشورهای دیگر و حفظ این توافق، مانع از وقوع این اتفاق شد.

“کارخانه‌های ذوبِ آهن و فولاد، در پیشرفت صنعت فولاد کشور تاثیر زیادی داشته‌اند. در ایران، به‌دلیل داشتن منابع معدنی فراوان، کارخانه‌های متعددی در حوزه فولاد احداث شده و محصولات متنوع فولادی را تولید می‌کنند. کارخانجات ذوب‌آهن و فولاد ممکن است از صفرتاصد مراحل تولید یک محصول را انجام دهند یا اینکه ممکن است برای تولید مقاطع فولادی مورد نظر خود، مواد اولیه را از سایر کارخانه‌ها خریداری کنند. بر اساس آمارهای ارائه شده توسط انجمن جهانی فولاد، کشور ایران در سال 2021، بین ده کشور برتر تولیدکننده فولاد جهان قرار گرفت، که این موفقیت را مرهون تلاش‌ها و فعالیت‌های کارخانه‌های ذوبِ آهن و فولاد است.”

قطعاً با احیای برجام و گسترش روابط با سایر کشورها می‌توان از صنعت فولاد ایران حمایت همه‌جانبه‌ای به عمل آورد و زمینه ثبات بهای محصولات آهنی را در بازار داخلی فراهم کرد.

برای اطلاعات بیشتر در خصوص قیمت محصولات صنعتی می‌توانید به وب سایت گرفت مراجعه کنید.

gereft.com

آدرس: تهران، خیابان آزادی، روبروی دانشگاه شریف

شماره تماس: 28424838-021

ایمیل: info@gereft.com

تاریخ: 22/06/1401

 

مطالب رپورتاژ