پای تاکسی های هوایی به مهرآباد باز شد/ نخستین تاکسی هوایی در بهمن

 

به گزارش خبرنگار صنعت حمل و نقل آنلاین: منوچهر منطقی از پرواز نخستین تاکسی هوایی کشور در بهمن ماه امسال از فرودگاه مهرآباد خبر داد.
منوچهر منطقی دبیر ستاد توسعه فناوری فضایی و حمل و نقل پیشرفته بیان کرد: ۱۸ شرکت دانش بنیان بر روی این تاکسی‌ هوایی کار می کنند که تعداد آن ها پس از نخستین پرواز افزایش می یابد.
◦ منوچهر منطقی در خصوص مشخصات این تاکسی هوایی تصریح کرد: تاکسی هوایی که در بهمن ماه پرواز می کند عمدتا از هواپیماهای ساخته شده موجود در کشور استفاده شده است. اما ناگفته نماند که توانمندی ساخت تاکسی هوایی وجود دارد و در حال حاضر دو سازنده تاکسی هوایی که شش نفره و ۴ نفره را طراحی کرده و ساخته اند. تاکسی هوایی ۱۰ نفره را هم داریم که یا در حال تولید است یا در حال برنامه ریزی برای تولید است .
◦ دلیل اینکه تا امروز تولید تاکسی هوایی افزایش نیافته عدم وجود بازار است که با بحث تاکسی هوایی و اینکه ۷۵ فرودگاه کشور در این زمینه می توانند فعالیت کنند به سرعت تعداد شرکت هایی که از این تاکسی هوایی استفاده می کنند افزایش خواهد یافت.
◦ منطقی در مورد تفاوت تاکسی هوایی و خدماتی که هواپیماها می دهند گفت:
◦ در دنیا اصولا به دو صورت از هواپیما استفاده می کنند که یکی از آن موارد خطوط هوایی است که در طول سال برنامه ریزی تعیین شده ای دارند. به عنوان مثال وقتی از نقطه ای به نقطه دیگری می خواهیم حرکت کنیم در ساعت های مشخصی انجام می شود . اما در مورد تاکسی هوایی متفاوت است و ما می توانیم در هر زمانی که بخواهیم از نقطه ای به نقطه دیگر برویم .
◦ تاکسی هوایی قابلیت انعطاف بسیار زیادی را به بخش های مختلف اقتصادی و اورژانس و حتی جابه جایی محموله های گران قیمت دارد.
◦ تعداد تاکسی های هوایی در کشورهای مختلف ۱۰ برابر هواپیماهایی است که خطوط هوایی دارند.
◦ به عنوان مثال اگر ما ۳۰۰ هواپیما داریم به همان تعداد تاکسی هوایی داریم که به سرعت تعداد آن افزایش خواهد یافت.
◦ امیدوارم در افق سه تا ۵ ساله تاکسی های هوایی به تعداد ۳۰۰۰ تاکسی افزایش یابد.
◦ تاکسی هوایی دو خاصیت دارد. اولا کسب و کار دانش بنیان وسعت پیدا می کند دوما مرجعی فراهم می شود تا آموزش های خلبانی به صورت وسیع در سطح کشور راه اندازی شود زیرا هر کشوری از یک تعدادی بیشتر خلبان داشته باشد خودش ثروت ملی است.
◦ منوچهر منطقی در خصوص چگونگی به سود رسیدن شرکت های دانش بنیان و همچنین مشوق هایی که برای آن ها در نظر گرفته شده‌ گفت:
◦ این طرح می توانست مدت ها قبل اجرا شود اما به سه دلیل این طرح اقتصادی نبود یکی از آن دلایل این است که اگر شرکت دانش بنیانی می خواست تاکسی هوایی راه اندازی کند فرایند طولانی مدتی را باید طی می کرد تا مجوزها را بگیرد. بحث دوم آن است که وقتی بخواهیم از تاکسی هوایی استفاده کنیم برای هزینه نشست و برخواست و پارکینگ باید پولی را می دادیم که تعرفه آن معادل تعرفه هواپیماهای بزرگ بود که اصلا صرف نمی کرد که این کار انجام شود.
◦ وقتی ما بخواهیم در این زمینه فعالیت کنیم باید سیستم پشتیبانی ارزان قیمت داشته باشیم یعنی هم سوخت کافی داشته باشیم و همچنین قطعات یدکی کافی داشته باشیم به همین دلایل بود که شرکت های دانش بنیان به این سمت حرکت نمی کردند.
◦ در این طرح مشکلات حل شده یعنی شرکت فرودگاه ها شرکت مرکزی را راه اندازی کرده که همه می توانند تحت پشتیبانی این شرکت مرکزی هواپیماهای خود را پرواز دهند و دیگر نیازی به مراحل طولانی برای کسب مجوز نیست.
◦ با توجه به آغاز طرح تعرفه های جدیدی را آماده کرده اند که در هیئت دولت مصوب شده و تعرفه ها کاملا برای خطوط هوایی اقتصادی است.
◦ از نظر پشتیبانی به عنوان مثال بنزین خاصی که نیاز دارند و همچنین قطعات یدکی به سرعت و با هزینه بسیار کم در حال توسعه این بخش هستیم.
◦ در همین مدتی که این طرح مطرح شده دو شرکت خصوصی در مورد بندر عباس و ۳ شرکت در مورد بوشهر درخواست دادند و شرکتی در مورد رامسر و نوشهر و مشهد در خواست داده اند و تمایل دارند تا در این زمینه سرمایه گذاری کنند.
◦ منطقی در مورد شرکت های دانش بنیانی که تمایل دارند در این طرح شرکت کنند بیان کرد: در حال حاضر به ستاد توسعه فناوری فضایی و حمل و نقل پیشرفته می توانند مراجعه کنند اما در آینده نزدیک این مرکز در فرودگاه مهرآباد مستقر می شود و می توانند به آنجا مراجعه کنند و از روز ۱۷ آذر روز هوانوردی این مجموعه فعالیت خود را آغاز می کند.

مطالب رپورتاژ