وزیر راه و شهرسازی خبر داد: امسال نزدیک به ۱۵۰۰ کیلومتر بزرگراه و آزادراه احداث می‌شود

وزیر راه و شهرسازی در برنامه گفت‌و‌گوی تلویزیونی به بیان توضیحاتی در خصوص اقدام های انجام شده در سال گذشته و نیز برنامه‌های سال آتی در حوزه‌های مختلف حمل و نقلی پرداخت.

به گزارش سایت خبری ماهنامه صنعت حمل و نقل، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی با حضور در برنامه نگاه یک، درباره برنامه های این وزارتخانه در سالی که به عنوان جهش تولید نامیده شده است، توضیحاتی ارایه کرد و گفت: ما در سال جهش تولید برنامه‌های خود را به ریاست جمهوری و سازمان برنامه و بودجه کشور ارسال کرده‌ایم، بر این اساس بنا داریم تا پایان سال جاری ۵۸۰ کیلومتر آزادراه به کشور اضافه کنیم. سال گذشته ۶۰ کیلومتر آزادراه ساختیم اما ۵۸۰ کیلومتر به معنای این است که این میزان ۱۰ برابر سال ۹۸ خواهد شد. اکنون ۲۴۴۰ کیلومتر آزادراه داریم و زمانی که حدود ۶۰۰ کیلومتر به آن اضافه شود به معنای آن است که طول آزادراه‌های کشور را ۲۵ درصد افزایش می دهیم.

وی افزود: همچنین بر اساس این برنامه امسال ۸۴۷ کیلومتر بزرگراه به بزرگراه‌های کشور اضافه خواهد شد که خود رکورد جدیدی است. در بحث راه‌های روستایی احذاث حدود ۲ هزار کیلومتری که وعده داده بودیم را انجام خواهیم داد.

اسلامی با اشاره به احداث ۶۶ بیمارستان در دولت تدبیر و امید گفت: در ایام شیوع ویروس کرونا نیز حدود ۱۰ تا ۱۳ بیمارستان را آماده کردیم و در اختیار وزارت بهداشت گذاشتیم که دو بیمارستان به داد مردم گیلان رسید. ۱۶ بیمارستان دیگر را نیز می توانیم تا پایان این دولت آماده کنیم.

وی با اشاره به حمل‌و‌نقل ریلی گفت: در بحث ریل می توانیم حداقل ۴۰۰ و حداکثر هزار کیلومتر ریل تا پایان دولت به بهره برداری برسانیم. همچنین در سال جاری ۴۰۰ کیلومتر دیگر خط دوم  راه آهن به خطوط ریلی اضافه خواهد شد تا راندمان جابه جایی را در راه آهن افزایش دهیم.

این عضو کابینه دوازدهم با بیان این که سال گذشته حدود ۷۸۰ واگن باری، مسافری و لوکوموتیو تولید داخل تحویل شرکت های بهره بردار قرار داده شد، اظهار کرد: در سال جدید بهره برداری از ۲ هزار دستگاه واگن را پیش‌بینی کرده‌ایم. سال گذشته اولین سالی بود که تمام کارخانجات ریلی ما سفارش داشتند ، ممکن است برخی زیر ظرفیت کار می کردند اما بدون سفارش نبودند. امسال ظرفیت تولید ریل را سه برابر خواهیم کرد و رایزنی می کنیم که این کار را از محل تبصره ۱۸ قانون بودجه انجام دهیم.

وزیر راه و شهرسازی درباره تامین اعتبارات این پروژه‌ها نیز گفت: ما این پروژه‌ها را در قالب بودجه مصوب که در بودجه ۹۹ کشور برایمان در نظر گرفته شده است، تعریف کرده ایم .البته برای برخی پروژه‌ها مانند راه آهن زاهدان- چابهار با اجازه مقام معظم رهبری قرار شد تا از منابع صندوق توسعه ملی برداشت شود و الان قسط اول آن را دریافت کرده ایم و این پروژه کاملا فعال است.

وی ادامه داد: این پروژه قرار بود تا سال  ۱۴۰۰ تمام شود اما ریاست جمهوری از ما خواستند به کار شتاب دهیم تا قبل از پایان دولت به بهره برداری برسد زیرا این مسیر از کریدورهای استراتژیک حمل و نقل کشور محسوب می شود. همان طور که گفتم اکنون کار با سرعت انجام می شود و قرار گاه خاتم الانبیا به عنوان پیمانکار فعالیت خود را چند برابر کرده است.

اسلامی در خصوص وضعیت حمل ونقل دریایی نیز توضیحاتی ارایه کرد و گفت: در این حوزه با وزرات دفاع و انجمن صنایع دریایی، پروتکلی امضا کردیم که از شناورها و تجهیزات ساخت داخل استفاده کنند و این خود یک کار جدیدی است که با این حجم در دستو رکار قرار گرفته است تا بتوانیم از صنعت دریایی برای تجهیز و بهره برداری حوزه دریایی بیشتر استفاده کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا برای ساخت این پروژه ها که با تاکید بر ظرفیت داخل از آن صحبت می شود، زیرساخت ها  فراهم است یا خیر، افزود: کشور ما ظرفیت‌های بی نظیری در بخش های مختلف دارد، به خصوص بخش مهندسی بسیار پر ظرفیت و قدرتمند است.

او تصریح کرد: نکته مهم ما تامین مالی پروژه‌ها  است. البته ما نحوه تامین منابع را تغییر داده‌ایم تا بتوانیم با استفاده از مدل‌های متفاوت کار را انجام دهیم. چنانچه بتوانیم بحث سهام پروژه را فعال کنیم تا از طریق فروش سهام پروژه‌هایی که بازگشت اقتصادی دارند، بار مالی را از دوش دولت برداشته و بر عهده بخش خصوصی بگذاریم، راندمان برای به ثمر رساندن پروژه‌ها بالا می رود. درمجموع تامین مالی پروژه ها همواره بزرگترین بازدارنده بوده است.

محمد اسلامی با اشاره به شیوع ویروس کرونا عنوان کرد: شیوع ویروس کرونا نسخه جدیدی از برنامه‌ریزی را به دنبال خواهد داشت و ما الان در این فرایند هستیم. در روز ۱۲ فروردین با آقای نوبخت، رییس سازمان برنامه و بودجه کشور جلسه ای داشتیم که تا چند روز دیگر ثمرات این جلسه مشخص می شود و می توانیم بر طبق برنامه تعریف شده ای که تخصیص‌های آن همین اوایل سال صورت می گیرد، حرکت و اقدام کنیم.

وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این سوال که سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرده که در سال ۹۸ از تصویب قطعنامه ضد ایرانی امریکا در سازمان بین المللی بنادر جلوگیری کرده است، چنین توضیح داد: آمریکایی ها تلاش کردند تا بعد از اتفاقی که برای کشتی انگلیسی افتاد و راهزنی انجام شده، بیانیه خاص علیه ایران صادر کنند که به لطف خدا و با هشیاری و اقدام موثر و مشترک وزارت امور خارجه و وزارت راه و شهرسازی موفق به اخذ چنین بیانه ای از آیمو نشدند و عملا اقدام‌ات شان ناکام ماند.

اسلامی در پاسخ به این که در شرایط کنونی وضعیت تعاملات ایران با کشورهای دیگر در زمینه حمل و نقل چگونه است، اظهار کرد: اکنون تمام کشورها در حوزه حمل و نقل، آسیب پذیر شده اند و این ناخواسته بود. مشکلاتی هم به دلایل سیاسی وجود دارد و در تمام این مدت سعی کردیم تا سیستم حمل و نقل را برقرار نگه داریم. از ۲۳ پایانه مرزی که با کشورهای همسایه و همجوار داریم، همواره ۱۱ پایانه به صورت حداقلی فعال بوده و هنوز هم ادامه دارد.

اسلامی با اشاره به این که دو مرز ریلی برقرار بود که اکنون به یک مرز کاهش پیدا کرده است، تصریح کرد: در حمل و نقل جاده ای به صورت حداقلی در دو یا سه پایانه مرزی تردد کامیون ها صورت می گیرد که می توانند بار ببرند اما در بقیه پایانه‌ها اگر تعطیل نباشند فقط بار تحویل می گیرند. بخش ترانزیت در شرایط کرونا ۶۰ درصد کاهش داشته است اما در بخش ریلی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل شاهد افزایش  ۱۰ تا ۱۵ درصدی بوده ایم. در بخش بنادر هم ۱۶ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته ایم. همچنین جا به جایی بار از بنادر به نقاط مختلف کشور در ایام نوروز ۹ درصد افزایش داشته است.

او در پاسخ به این که آیا با گذر از شرایطی که ویروس کرونا ایجاد کرده برنامه ای برای گسترش تعاملات بین المللی دارید یا خیر، عنوان کرد: ۱۰۰ درصد چنین قصدی داریم. در فضای کنونی مرتب با مزاحمت‌های استکبار مواجه هستیم. برای مثال اجلاس خزر دوباره در امریکا برگزار می شود درحالی که دریای خزر ربطی به امریکا ندارد. در واقع آنها فقط به دنبال ضربه زدن به منافع ما هستند. با توجه به این که این نهضت علیه ما ادامه دارد به همین دلیل به شکل فعال از طریق سفرا، ارتباطات انجمن‌ها، ارتباطات رسمی و تماس های تلفنی که با وزرای حمل و نقل سایر کشورها داریم سعی کردیم جریان ارتباطات برای تعاملات ترانزیت را فعال نگهداریم و توسعه ترانزیت با به حداکثر رشد برسانیم.

وی ادامه داد: در این مدت بیش از هزار و ۲۰۰ کامیون ایرانی که در اروپا و آسیانه میانه بار ترانزیت جا به جا کرده بودند، گرفتار شده بودند که با رایزینی های صورت گرفته تلاش شد آن‌ها را به کشور بازگردانیم. بحران کرونا به سیستم حمل و نقل عمومی و به خصوص جاده ای لطمه زد و حمل و نقل هوایی کاملا متوقف شد.

وزیر راه و شهرسازی  ادامه داد: هر سال پلیس در ایام عید اعلام می کرد که تردد کامیون ها در جاده ها تا ۱۳ فروردین ممنوع است اما امسال از پلیس درخواست کردیم که چنین فراخوانی اعلام نکند تا کامیون‌ها بتوانند بارها را از بنادر جا به جا کنند.

او درباره توسعه بنادر نیز توضیحاتی ارایه کرد و گفت: اکنون ظرفیت بنادر ما به  ۲۵۰ میلیون تن در سال رسیده که عدد بزرگی است. در سال ۹۷ ، ۱۳۴ میلیون تن بار در بنادر جا به جا کردیم و در سال ۹۸ این میزان به ۱۴۷ میلیون تن رسید. این رشد متاثر از تعاملات بین المللی و افزایش ظرفیت است.

وی افزود: اکنون در چابهار نیز ۷ کشتی حدود ۳۰۰ هزارتن کالاهای اساسی را به اقصی نقاطی که وزارت کشاورزی و صمت تعیین کرده اند ارسال می کنند. در سال ۹۶ از گمرک چابهار ۹۷۰ هزار تن بار تخلیه و بارگیری کردیم که این میزان در سال ۹۷ به ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار و در سال ۹۸ به نزدیک ۳ میلیون تن رسید. در سال ۹۶ از چابهار به ایرانشهر نزدیک ۹۰۰ هزار تردد ثبت کردیم که در سال ۹۷ به ۲ و نیم و در سال ۹۸ به ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تردد رسید. بندر چابهار در اقتصاد سیستان و بلوچستان، جا به جایی بار، ناوگان حمل و نقل کشور و نیز انتقال بار به افغانستان تاثیر قابل ملاحظه‌ای داشته است.

مطالب رپورتاژ