نقش وحدت مدیریت در افزایش خطوط هوایی

صنعت حمل و نقل آنلاین: با حضور دکتر عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، دکتر رحمت­اله مه­آبادی مدیرعامل شرکت فرودگاه­ها و ناوبری هوایی ایران و جمعی ار مسوولان و دست­اندرکاران صنعت هوانوردی کشور فاز اول طرح مدیریت آسمان ایرانشهر افتتاح و به بهره­برداری رسید. در این طرح با افتتاح هفت مسیر بین­المللی با قابلیتRNAB1  شاهد افزایش بیش از 12 هزار کیلومتر مسیر جدید هوایی در کشور خواهیم بود که به­ویژه در افزایش ترانزیت هوایی و پروازهای عبوری از آسمان کشور نقش بسزایی خواهد داشت. همچنین در بهره­برداری از این فاز با ایجاد چهار مسیر موازی و یکطرفه، حد فاصل خلیج فارس تا مرز کشور ترکیه، ایجاد دو مسیر موازی و یکطرفه حد فاصل جنوب به شمال کشور برای تبادل ترافیک بین کشورهای شمالی به کشورهای جنوب خلیج فارس و نیز کاهش هزینه­ های ایرلاین­ها به ­ویژه در مصرف سوخت بالغ بر 35 میلیارد تومان طی سال صرفه­ جویی به­ عمل خواهد آمد.

 

دکتر عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در مراسم افتتاح فاز اول مدیریت آسمان ایرانشهر افزایش5200 کیلومتر مسیر جدید هوایی در فضای کشور را بسیار مهم ارزیابی کرد و افزود: بحث استفاده از ظرفیت آسمان کشور مبحثی است که همواره مطرح بوده و در سیاست­های اقتصاد مقاومتی هم به مفهوم ترانزیت تاکید شده است. یکی از مهم­ترین محورهای  سیاست­های اقتصاد مقاومتی بحث ترانزیت از جمله ترانزیت هوایی است که باید  فعالیت حوزه هوانوردی در سطح جهانی و با استانداردهای بین­المللی مطابقت داشته باشد. به همین دلیل اگر می­خواهیم در بازار هوایی دنیا سهمی داشته باشیم باید سطح رقابت ایران در سطح جهانی افزایش یابد. همچنین باید بتوانیم در سطح بین­المللی در حوزه­های ایمنی، دانش و تجهیزات به دستاوردهای فناورانه مجهز شویم تا با رقیبان خود در منطقه قدرت رقابت داشته باشیم و در این حوزه اقتدار لازم را کسب کنیم.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه تمام تلاش­ها در دولت و وزارت راه و شهرسازی در این جهت است که موقعیت گذشته ایران در منطقه و جهان در حوزه هوانوردی احیا شود خاطر نشان کرد: تمام آنچه که در این حوزه صورت گرفته، اقدامات دانش بنیان بوده و تمام آنها واقعی است و برای شعار یا جلب توجه مردم نبوده بلکه برای افزایش قدرت ایران در صنعت هوانوردی ایجاد شده است. امروز شاهد اتفاقات جدید در صنعت هوانوردی کشور هستیم. با  افزایش ترانزیت عبوری، سازمان ایکائو دستاوردهای ایران را در صنعت هوانوردی مورد تایید قرار داده است چرا که توانسته­ایم ظرف دو سال گذشته ترانزیت عبوری از کشور را تا دو برابر افزایش دهیم. تمام این دستاوردها نتیجه تلاش دولت تدبیر و امید برای محقق کردن اهداف برجام بوده است. وقتی مدعی هستیم که می­خواهیم پروازهای عبوری ایران را افزایش دهیم تحقق این هدف مستلزم جلب اعتماد خطوط هوایی جهانی است که جلب اعتماد آنها کار ساده­ای نیست بنابراین برای عبور خطوط هوایی دنیا از آسمان ایران، اقدامات بسیار پیچیده­ای انجام شده است.

دکتر آخوندی از افزایش پنج مرکز کنترل کشور به 13 مرکز کنترل خبر داد و افزود: وقتی می­خواهیم ایران در بخش ترانزیت عبوری در منطقه جایگاه برتری داشته باشد باید صلاحیت خود را به همگان نشان دهیم و برای این کار باید بتوانیم تمام تجهیزات صنعت هوانوردی کشور را به­روز کنیم. امروز توانسته­ایم بخش­های کنترل زمینی خود را از پنج مرکز کنترلی به 13 مرکز کنترل افزایش دهیم تا بدین ترتیب قدرت مالی و سهم ایران را از بازار هوانوردی جهان ارتقاء بخشیم. لازمه دستیابی به این دستاوردها استفاده از نیروی جوان و نخبه کشور است که باید به آنها اعتماد کنیم چرا که اطمینان داریم می­توانند بالاترین خدمات با استانداردهای جهانی را ارایه دهند.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به همکاری تنگاتنگ دستگاه­های مسوول در کشور، نقش وحدت مدیریت در افزایش مسیرهای جدید پروازی را در آسمان ایران بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: در پروژه افزایش مسیرهای پروازی جدید یک وحدت مدیریت در ایران به نمایش گذاشته شد چرا که برای اجرای این پروژه همکاری­های بسیار خوبی با شورای امنیت ملی، ستاد فرماندهی کل قوا، مجلس شورای اسلامی و سایرنهادهای مربوطه انجام شد. با توجه به اقدامات صورت گرفته در شرکت فرودگاه­های کشور شاهد رشد20 درصدی تعداد مسافران و رشد 15 درصدی در تعداد نشست و برخاست هواپیماها طی سال 95 بوده­ایم.

دکتر رحمت­اله مه­آبادی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت فرودگاه­ها و ناوبری هوایی ایران اجرای ماده 161 برنامه پنجم توسعه کشور را اتفاق بسیار مهمی در صنعت هوانوردی کشور عنوان کرد و افزود: قانون آزادسازی در بخش هوانوردی کشور که حدود 5 سال مصوب شده بود اما به دلایل متعددی اجرایی نمی­شد، بالاخره عملیاتی شد و در دستور کار قرار گرفت که اکنون ثمرات آن را شاهد هستیم. بحث نوسازی ناوگان و سرمایه­گذاری­های سنگین در زیرساخت­های هوانوردی و فرودگاهی کشور از محل منابع داخلی و خارجی موجب شد تا با رشد دو رقمی نشست و برخاست هواپیماها و اعزام و پذیرش مسافران طی سال گذشته روبرو باشیم. در این رابطه فرودگاه مهرآباد با رشد 15 درصدی و مشهد با رشد 18 درصدی حاکی از همین تحولاتی است که با آن مواجه شده­ایم. البته با وجود تحریم­های ظالمانه­ای که وجود داشت توانستیم تمامی سامانه­های اصلی ناوبری هوایی کشور را به طور کامل نوسازی کنیم که توسط همکاران شرکت فرودگاه­ها در حال نصب و راه­اندازی است. همچنین خرید تعدادی رادار در دستور کار قرار گرفته که اولین رادار در حال ترخیص از گمرک است و به­زودی در فرودگاه بندرعباس نصب خواهد شد. مدیرعامل شرکت فرودگاه­ها و ناوبری هوایی ایران موقیعت ژئوپلیتیکی ایران را از موهبت­های الهی برشمرد و گفت: با توجه به اینکه در منطقه پرترافیک هوایی جهان قرار گرفته، بهترین موقعیت را در بین منطقه پاسفیک و اروپا دارد ولی به دلیل فقدان نگرش ملی در بین تصمیم­گیران گذشته، هم در بخش کشوری و هم لشگری این مکان به­وجود نیامد تا اقدامات ماندگاری درخور ملت ایران انجام پذیرد. بر این اساس طی دو سال گذشته با توجهات وزیر راه و شهرسازی موفق شدیم فضای پروازی کشور را به بیش از 15 هزار کیلومتر افزایش دهیم که این افزایش در چند مرحله صورت گرفته است. معاون وزیر راه و شهرسازی بهره­برداری از فاز اول توسعه فضای کشور را یکی از بزرگترین رویدادهای مهم در صنعت ناوبری برشمرد و خاطر نشان کرد: فاز اول طرح مدیریت آسمان ایرانشهر با هدف رقابتی شدن فضای کشور و تبدیل شدن فضای جمهوری اسلامی ایران به نقطه تعادل منطقه­ای موجب می­شود که بیش از 5 هزار کیلومتر خطوط جدید به فضای قبلی افزایش یابد و شرایط را به گونه­ای رقم می­زند که صددرصد ترافیک هوایی کشور در مسیر­های مستقیم و یک­طرفه با استفاده از فناوری RNAB   افزایش یابد و این امر موجب می­شود بالغ بر60 درصد ترافیک داخلی، بین­المللی و پروازهای عبوری از فناوری نوین RNAB1  بهره­مند شود. تلاش شرکت فرودگاه­ها و ناوبری هوایی ایران این بوده که بتوانیم از فرصت ژئوپلتیک، ژئواستراتریک و ژئواکونومیک کشور که خداوند در اختیار ما قرار داده، در راستای سیاست­های اقتصاد مقاومتی و تحقق اهداف سند چشم­انداز در آسمان کشور استفاده کنیم.

دکتر مه­آبادی طرح توسعه فضای کشور را رویدادی نرم­افزاری برای بهره­وری بیشتر از فضای کشور عنوان کرد و افزود: این طرح از سال 84 آغاز شد که طی آن سال، 7800 کیلومتر و متعاقب آن حدود 2 هزار کیلومتر و امسال نیز بالغ بر 5200 کیلومتر راه هوایی به بهره­برداری رسید و در نتیجه هم اکنون بالغ بر 15 هزار کیلومتر مسافت راه هوایی در فضای جمهوری اسلامی ایران موجود است. طی دو سال گذشته با حمایت­های خاص وزیر راه و شهرسازی و مساعدت­های شورای عالی هواپیمایی کشور و همچنین همکاری تنگاتنگ ستاد کل نیروهای مسلح  تلاش برای گسترش راه­های هوایی کشور به نتیجه رسید. هرچند علیرغم این تلاش­ها، فرصت­های مناسبی را از دست داده­ایم چرا که رقبای ما در منطقه با انجام سرمایه­گذاری­های هنگفت، راه­های جدیدی را ایجاد کرده­اند که ما  می­بایست در حال حاضر به حفظ راه­های هوایی موجود بپردازیم و سپس با  اجرای فازهای دوم و سوم طرح مدیریت آسمان ایرانشهر، بتوانیم ظرفیت­های بیشتری ایجاد کنیم.

 

 

مطالب رپورتاژ