بنادر بلژیک سازمان بنادر و دریانوردی
الهام زرقانی شیراز

الهام زرقانی شیراز

الهام زرقانی شیراز خبرنگار گروه رسانه‌ای ترابر " صنعت حمل و نقل آنلاین- ماهنامه صنعت حمل و نقل- ماهنامه سفر و Explore Iran "

مروری بر بزرگترین بنادر بلژیک

صنعت حمل و نقل آنلاین: بنادر بلژیک در شلوغ ترین منطقه دریایی اروپا واقع شده و یکی از بزرگترین بنادر اروپا در این کشور قرار دارد.

به گزارش صنعت حمل و نقل آنلاین به نقل از مریتایم پرایم، بلژیک کشوری در غرب اروپا و یکی از اعضای اتحادیه اروپا است که در شمال با هلند، در شرق با آلمان، در جنوب شرقی با لوکزامبورگ، در جنوب با فرانسه و از شمال غربی با دریای شمال مجاورت دارد. این کشور به طور خاص دارای اقتصادی باز است و از دیدگاه حمل و نقل، دارای زیربنایی بسیار خوب متشکل از بنادر، کانال‌ها و راه‌آهن و بزرگراه است که امکان یکپارچه شدن صنعت این کشور با صنایع همسایگانش را فراهم می کند.

بلژیک؛ دارای چندین بندر دریایی و خشکی است و یکی از بزرگترین بنادر اروپا نیز در این کشور قرار دارد. در ادامه با بزرگترین بنادر بلژیک آشنا خواهید شد.

بندر آنتورپ

۱. بندر آنتورپ

آنتورپ، واقع در رودخانه شلد، دومین بندر بزرگ اروپا پس از روتردام است. بندر آنتورپ (BEANR) که با عنوان دروازه اصلی بلژیک به اروپا  شناخته می شود در ۸۰ کیلومتری جنوب شرقی دریای شمال واقع شده است. بیش از ۶۰ هزار نفر به طور مستقیم و غیر مستقسم در آنتورپ فعالیت می کنند که این بندر را تبدیل به یکی برجسته ترین ستون های اقتصادی بلژیک کرده است. آنتورپ، که توسط اداره بندر آنتورپ مدیریت می شود، می تواند پذیرای بزرگترین کشتی های دنیا باشد. این مجموعه بندری طیف وسیعی از خدمات، از جمله بارگیری و تخلیه، حمل و نقل، بسته بندی مجدد و توزیع و انبارداری را ارائه می دهد و خطوط ارتباطی بسیار کارآمدی در خاک بلژیک دارد. بندر آنتورپ اولین بندر اروپایی است که طرح مدیریت ترافیک هوایی محوطه بندری را پیاده کرده است.

بندر خنت

۲. بندر خنت

بندر خنت، واقع در خنت فلاندر شرقی در منطقه فلاندر، سومین بندر شلوغ بلژیک است. در ابتدا مجموعه بندری خنت در کانال شلد واقع بود که بعدها به رودخانه لی منتقل شد. با ۱۷,۷ میلیون تن ظرفیت فله خشک، خنت فعال ترین بندر محدوده فلاندر در بلژیک است. در درجه اول سنگ آهن، زغال سنگ، غلات، مصالح ساختمانی و مواد معدنی خام از عمده ترین کالاهایی است که در این بندر تخلیه و بارگیری می شود و فعالیت این بندر تاثیر بالایی در تجارت این کالاها در منطقه دارد. بندر خنت برای کشتی هایی با اندازه پاناماکس قابل دسترسی است.

۳. بندر زیبروژ

بندر زیبروژ در شهر بروژ در غرب فلاندرز واقع شده است. تاریخ غنی این شهر پیوندی قوی با دریا و دریانوردی دارد.. سالانه بیش از ۵۰ میلیون تن بار در این بندر تخلیه و بارگیری می شود. بندر زیبروژ متعلق به یک شرکت مستقل حقوقی و عمومی با عنوان (MBZ) Maatschappij van de Brugse Zeehaven- Business of Bruges Seaport بوده که سهامدار اصلی آن شهر بروژ است.

۴. بندر اوستند

بندر اوستنده در غرب بلژیک در محدوده فلاندر واقع شده است. بندر اوستند یکی از بنادر اصلی برای جابجایی کالا بین بنادر اروپایی در شلوغ ترین منطقه دریایی اروپا واقع شده و به همه انواع شناورهای دریایی با کاربری های مختلف خدمات رسانی می کند. بندر اوستند را سنگ بنای صنعت در حال رشد دریایی در منطقه می دانند. این بندر به عنوان پایگاهی برای توسعه مزارع بادی دریایی در دریای شمال نیز محسوب می شود.بندر اوستند مجهز به فناوری پیشرفته برای توسعه، حمل و نگهداری آسیاب های بادی دریایی در منطقه است.

۵. بندر بروکسل

بروکسل دومین بندر بزرگ بلژیک با موقعیت استراتژیک در قلب اروپا است. این بندر می تواند پذیرای کشتی هایی تا وزن ۴۵۰۰ تن باشد. اهداف بلند مدت بندر بروکسل شامل ترویج حمل و نقل دریایی (پایدارترین نوع حمل و نقل از نظر زیست محیطی)، ایجاد شغل، کاهش گرمایش زمین و توزیع بهتر کالا است. سالانه بیش از ۲۴ میلیون تن کالا در این بندر تخلیه و بارگیری می شود که حمل آنها اکثرا از طریق راه آهن و جاده و بیش از ۶,۶ میلیون تن نیز از طریق آبراه های داخل خشکی انجام می شود.

 

مطالب رپورتاژ