مذاکره سه‌جانبه ترکیه، فنلاند و سوئد در بروکسل

صنعت حمل و نقل آنلاین: دولت ترکیه با اعزام هیئتی به بروکسل، راه مذاکره و دیپلماسی را برای حل مشکل عضویت فنلاند و سوئد انتخاب کرد.

ترکیه که مخالف عضویت فنلاند و سوئد در ناتو است، هیئتی را برای مذاکره به بروکسل اعزام کرده است. ترکیه معتقد است فنلاند و سوئد مرکز جوجه‌کشی سازمان‌های ترورریستی شده‌اند.

این دو کشور اسکاندیناوی که خواهان عضویت در ناتو شده‌اند، درخواست کتبی خود را به دبیرخانه ناتو فرستاده‌اند که با وتوی ترکیه مواجه شده است.

ترکیه می‌گوید: سوئد و فنلاند مرکز استقرارPKK  و Y.P.G شده و از این دو کشور می‌خواهد قدم‌های ملموس برای حل این مهم بردارد.

هر سه طرف، یعنی فنلاند و سوئد و ترکیه روش مذاکره را برای حل این مشکل انتخاب کرده‌اند.

از طرف ترکیه، هیئتی به ریاست ابراهیم کالین، سخنگوی نهاد ریاست‌جمهوری و صدات اونال، معاون اول وزارت امور خانه ترکیه به بروکسل رفته‌اند.

قرار است این هیئت با طرف‌های خود از فنلاند و سوئد و نماینده ناتو در بروکسل مذاکره کند.

روزنامه تقویم ترکیه، در سرتیتری تحت عنوان «یا سر به راه شوید و راه بیایید یا از ناتو دست بکشید»، نوشته است سرنوشت اسکاندیناوی‌ها بر سر این میز در بروکسل تعیین می‌شود.

آنکارا تاکید می‌کندPKK  و Y.P.G سازمان‌‌های تروریستی هستند و کشورهای عضو ناتو نباید در کشور خود آنها را بپذیرند یا این کشورها نباید عضو ناتو شوند.

گفته می‌شود هدف ترکیه فقط فنلاند و سوئد نیست، بلکه می‌خواهد ناتو گام‌های ملموسی درخصوصPKK  و Y.P.G بردارد.

این دو گروه علاوه بر حضور در کشورهای اسکاندیناوی و چند کشور اروپایی، در سوریه نیز در یک خط مرزی طولانی با ترکیه  در حال نزاع هستند.

از طرفی این گروه‌ها در داخل خاک ترکیه در مناطق دیاربکر، شرناک، حکاری، مرک و حتی در حوزه کردنشین منطقه جنوب شرق وان با نیروهای ترک برخوردهای پراکنده دارند.

ترکیه سعی دارد اسناد مطرح شده در 25 ماه می در نشست آنکارا را مجددا در نشست بروکسل مورد بحث قرار دهد.

هم اکنون عبدالله اوجالان رهبر حزبPKK  سال‌هاست تحت بازداشت و زندانی در ترکیه است.

گفته شده است PKK  و Y.P.G در مناطق و مرزهای سوریه به‌طور مستقیم با ترک‌ها در جنگ پراکنده هستند و کشیده شدن دیوارهای مرزی در شرق ترکیه و همچنین مرزهای سوریه برای جلوگیری از حملات PKK  و کردهای مخالف رژیم ترکیه است.

ترکیه هم اکنون با مشکلاتی نظیر اختلاف با یونان در حوزه دریای اژه، درگیری‌ با احزاب کرد در شرق ترکیه، جنگ پراکنده در مرزهای سوریه، بحران اقتصادی درون مرزها، مشکل انتخابات زودرس، تورم 70درصدی مواجه است و نمی‌خواهد روابط خود را با هم‌پیمانان نظامی‌اش در ناتو با مشکل مواجه کند و از طرفی عدم نرمش، رو در رو شدن با ناتو و بازار مشترک اروپا و آمریکا تلقی می‌شود.

 

دکتر سیدجلال ابراهیمی

مدیر مرکز پژوهش و تحقیقات ایران و ترکیه

لطفا نظرات خود را به ایمیل s.jalalebrahimi@yahoo.com  ارسال فرمایید.

مطالب رپورتاژ