مدیرکل تجهیزات و سامانه‌های فرودگاهی عنوان کرد: ارایه خدمات با کیفیت و استاندارد در حوزه تجهیزات و سامانه‌های فرودگاهی

مدیرکل تجهیزات و سامانه‌های فرودگاهی تاکید کرد: با وجود کاهش درآمدهای شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در شرایط بحران کرونا، کیفیت خدمت رسانی در حوزه تجهیزات و سامانه‌های فرودگاهی همچنان به قوت خود باقی است.

به گزارش سایت خبری ماهنامه صنعت حمل و نقل به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس وفایی به تشریح مهمترین اقدامات انجام شده در اداره کل تجهیزات و سامانه‌های فرودگاهی برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا پرداخت و عنوان کرد: با توجه به ارتباط مستمر و هماهنگی دایمی این اداره کل با مجموعه کنترل بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از ابتدای شیوع بیماری کرونا در کشور، دستورالعمل‌های لازم دریافت و به فرودگاه ها ابلاغ شد که کمیته ویژه تسهیلات را با محوریت کرونا و با حضور نمایندگان وزارت بهداشت تشکیل دهند.

وی در ادامه با اشاره به بومی سازی دستورالعمل‌های ارسالی وزارت بهداشت و جمع بندی گزارش‌های ارسالی گفت: مدیریت بحران کنترل شیوع ویروس کرونا در فرودگاه‌ها بر عهده اداره کل دفتر مقررات فرودگاهی، مدیریت بحران و پدافند غیرعامل قرار گرفت که اداره کل تجهیزات و سامانه‌های فرودگاهی نیز در کنار این دفتر به تهیه و ابلاغ دستورالعمل‌های تخصصی مربوط با توجه به شرایط فنی کار پرداخته است.

مدیرکل تجهیزات و سامانه‌های فرودگاهی با بیان اینکه کارکنان حوزه تسهیلات فرودگاهی در ترمینال‌ها و اطلاعات پرواز بیشترین ارتباط را با افراد و مسافران دارند و در معرض خطر بیشتری هستند، افزود: با وجود اینکه در اوایل گسترش ویروس کرونا در کشور بحث فاصله گذاری هوشمند مطرح نبود، ولی به دلیل ابلاغ دستورالعمل‌های بهداشتی به فرودگاه‌ها مشکل خاصی برای کارکنان این حوزه پیش نیامد.

وی به انجام اقدامات زیرساختی برای تامین سلامت کارکنان و مسافران فرودگاه‌ها اشاره کرد و گفت: در این راستا می توان به اقداماتی از جمله شست و شوی منظم و در بازه‌های زمانی کوتاه‌تر هواسازها و ارایه هوای تازه به جای هوای بازگشتی در سالن‌های ترمینال ها اشاره کرد.

وفایی همچنین به اجرای طرح جمع آوری آب سردکن‌های ترمینال‌های فرودگاهی در فروردین امسال اشاره کرد و افزود: با توجه به احتمال بالای شیوع بیماری کرونا از طریق آبخوری‌ها، تمام آب سردکن‌های ترمینالی جمع آوری شدند و به فرودگاه‌ها اعلام شد تا به غرفه‌های مستقر ابلاغ کنند که به تهیه و در اختیار قراردادن آب های بسته بندی شده بر اساس نرخ مصوب برای مسافران اقدام کنند.

مدیرکل تجهیزات و سامانه‌های فرودگاهی گفت: پیش از شیوع ویروس کرونا پیش بینی‌های میان مدتی را برای تامین تجهیزات در سال ۹۹ در حوزه‌های تجهیزات زیرساختی، مبلمان فرودگاهی و تجهیزات سایت‌ها داشتیم و مجوزهای لازم را نیز دریافت کرده ایم.

او ادامه داد: با توجه به پیش بینی‌های انجام شده امسال با وجود شیوع ویروس کرونا خللی در اجرای تعهدات ایجاد نمی شود و قراردادهای مربوط منعقد شده است.

وی در عین حال به اولویت بندی برنامه‌های اداره کل تجهیزات و سامانه‌های فرودگاهی اشاره کرد و افزود: اولویت اصلی تامین تجهیزات فرودگاه‌هایی است که در شرف اتمام بهسازی هستند و در صورت بهبود درآمد شرکت در پساکرونا خریدهای موردنیاز دیگر انجام می شود.

وفایی با تاکید بر اینکه با وجود کاهش درآمد شرکت هیچ خللی در ارایه خدمات باکیفیت و استاندارد در حوزه تجهیزات و سامانه‌های فرودگاهی ایجاد نشده و نخواهد شد، گفت: بهبود شرایط و رسیدن به وضعیت پیش از گسترش ویروس کرونا زمان بر است و باید از برخی طرح‌های دارای اولویت کمتر صرف نظر می کردیم، البته شرایط کرونا باعث کند یا تعطیلی کارها نمی شود و با توجه به دستورالعمل‌ها بر رصد چگونگی انجام امور، نیازسنجی آموزشی، نظارت و راهبری بر نحوه نگهداری تجهیزات، ارایه دستورالعمل‌های جدید و هماهنگی بیشتر میان ستاد و فرودگاه‌ها و نیز میان ستاد و سایر ارگان‌های مرتبط تمرکز بیشتری داریم.

مدیرکل تجهیزات و سامانه‌های فرودگاهی همچنین از برنامه‌ریزی برای ادامه مطالعات در حوزه‌های استفاده بهینه از انرژی برق، مدیریت سبز، ممیزی انرژی و تدوین دستورالعمل‌های حوزه پسماندهای صنعتی فرودگاه‌ها خبر داد و افزود: شرایط بحران کرونا فرصتی برای انجام کارهای مطالعاتی و کارشناسی برای شروع پروژه‌ها در پساکروناست

او همچنین با بیان اینکه در صورت بروز حوادث جوی مانند سیلاب فروردین ۹۸ مشکلی در حوزه تجیهزات و سامانه‌های فرودگاهی نداریم، گفت: تامین مولدهای برق اضطراری پرتابل و تجهیز فرودگاه‌ها به دستگاه قطع گاز در زمان زلزله از جمله اقدامات انجام شده در این راستاست.

وی اظهار کرد: در شرایط سیل ۹۸ با اینکه چندین روز قطعی برق را در خرم آباد و فرودگاه‌های دیگر تحت تاثیر سیل تجربه کردیم ولی موتورژنراتورهای مستقر در فرودگاه در سرپاماندن فرودگاه و ارایه خدمت هوانوردی در کمک به مناطق آسیب دیده موثر شدند.

وفایی افزود: پس از فروکش کردن سیل برآورد خسارت در فرودگاه‌های تحت تاثیر انجام شد و برای تامین تجهیزات با استفاده از توان داخلی اقدامات لازم را انجام داده ایم که از جمله آنها می توان به تامین پمپ های قوی کفکش و نیز خرید تجهیزات انفرادی و گروهی برای مقابله با شرایط ویژه اشاره کرد.

مطالب رپورتاژ