مديرعامل شركت متروي تهران خبر داد: بهره برداري از تنها پايانه زیرزمینی قطارهای شهری تا نيمه دوم سال جاري

علي امام از بهره برداري از تنها پايانه زیرزمینی قطارهای شهری در کشور با نام «پايانه اكباتان» در غربی ترین نقطه خط ۴ متروي تهران تا نيمه دوم سال جاري خبر داد و گفت: عملیات اجرایی ساخت این پايانه با ۶۵ درصد پیشرفت در جریان است.

به گزارش سایت خبری صنعت حمل و نقل علی امام مدیرعامل این شرکت با اعلام خبر بهره برداری از پايانه اکباتان در نیمه دوم سال جاری خبر داد و عنوان كرد: اين پايانه در غربی ترین نقطه خط ۴ متروي تهران و در محدوده شهرک اکباتان واقع شده است.

به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو)، امام با اشاره به این که مساحت پايانه اکباتان حدود 70 هزار متر مربع است، خاطرنشان کرد: اين پايانه اولین و تنها پايانه زیرزمینی قطارهای شهری در کشور است و قابلیت پذیرش ۲۰ رام قطار را دارد.

مدیر عامل شرکت مترو با اشاره به اين كه عملیات اجرایی ساخت پايانه اكباتان با ۶۵ درصد پیشرفت در جریان است، افزود: با توجه به اینکه این پايانه در محدوده مسکونی شهرک اکباتان ساخته می شود، ساخت آن به صورت زیرزمینی کم‌ترین مزاحمت را برای اهالی منطقه و کمترین آسیب را برای منظر شهری دارد. همچنين سقف آن به گونه‌ای طراحی شده که پس از اتمام عملیات اجرایی امکان خاکریزی و ایجاد فضای سبز بر روی پايانه وجود دارد.

مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) عنوان کرد: در این پايانه ۲۰ خط ريلي تعبیه می شود که 9 خط آن دارای چاله سرویس برای بررسی های دوره ای و سرویس های سبک قطارها است. همچنين از نکات بارز طراحی و اجرای سازه پايانه اکباتان امکان ایجاد دهانه های بزرگ به ابعاد ۳۷ متر با استفاده از اسکلت فلزی، جهت نصب سوزن و امکان ایجاد انشعاب هاي مختلف برای هدایت قطارها به هر یک از ۲۰ خط ریلی تعبیه شده در این پايانه است.

او در پایان خاطرنشان کرد: برآورد هزینه عملیات اجرایی در بخش ساختمانی پايانه اكباتان حدود یک هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال است كه در حال حاضر نيمي از اين مبلغ هزينه شده است.

مطالب رپورتاژ