اجرای پروژه کنارگذر شرق اصفهان 20 تا 70 کیلومتر در مقاطع مختلف مسیر را کوتاه‌تر می‌کند

به گزارش صنعت حمل و نقل آنلاین، علی‌رضا صلواتی مجری طرح‌های زیربنایی وزارت راه و شهرسازی در گفتگو با خبرنگار از کوتاه شدن مسیر شمال-جنوب کشور از 20 تا 70 کیلومتر در مقاطع مختلف خبر داد و در ادامه بیان کرد زمان سیر در این مسیر از 30 دقیقه تا 1 ساعت 10 دقیقه کاهش می‌یابد و یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌هایی است که در سال جهش تولید به نتیجه رسیده وعمده مردم کشور از آن بهره‌مند خواهند شد. شرح کامل گفت‌و‌گو را بخوانید.

مختصری در خصوص پروژه آزادراه کنار گذر شرقی اصفهان و مدت زمان احداث این آزادراه بفرمایید.

آزادراه کنارگذر شرقی اصفهان حدفاصل آزاد راه نطنز – اصفهان تا اتصال به بزرگراه اصفهان- نایین به طول ۶۳ کیلومتر است که بار حمل و نقل کریدور شمال جنوب را از مجاورت شهر اصفهان هدایت می‌کند. آزادراه کنارگذرشرق اصفهان از آزاد راه نطنز – کاشان – اصفهان آغاز و به آزاد راه اصفهان – شیراز ختم می‌شود. کنارگذر شرق اصفهان شریانی مهم برای ارتباط هر چه بهتر و سریع‌تر ترافیک جنوب به جاده‌های منتهی به مرکز و شمال کشور به شمار می‌آید.

این پروژه از نظر اجرایی به 3 قطعه مجزا تفکیک شده است، قطعه اول آزادراه شرق اصفهان از آزادراه اصفهان- نطنز تا آزادراه اصفهان- اردستان به طول ۳۰ کیلومتر، قطعه دوم آن در ادامه تا جاده اصفهان- نایین به طول ۳۳ کیلومتر و قطعه سوم این کنارگذر از جوار باغ رضوان تا گردنه لاشتر پس از بهارستان، به طول ۳۰ کیلومتر است. آیین افتتاح و بهره‌برداری از قطعات 1 و 2 این آزادراه قرار است طی روزهای آینده انجام شود و قطعه سوم آن در خردادماه سال آینده مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

در خصوص مدت زمان احداث این پروژه باید بگویم به دلایل مختلف اجتماعی و اقتصادی کار احداث آزادراه کنارگذر شرق اصفهان به مدت یک دهه متوقف و بر روی زمین ماند تا اینکه سرانجام اواخر سال 95 و اوایل سال 96 با مشارکت صندوق بازنشستگی کشوری و وزارت راه و شهرسازی این پروژه فعالیت خود را ادامه می‌دهد.

هدف از اجرای این پروژه چه بوده است؟

برون‌گرائی اقتصاد، ترانزیت و توجه به تجارت بین‌المللی از اهداف کلان وزارت راه و شهرسازی بوده، تکمیل و بهره برداری از کریدورهای شمالی _ جنوبی و شرقی _ غربی کشور یکی از مهمترین این زیرساخت‌هاست و استان اصفهان با توجه به موقعیت ویژه جغرافیایی و قرارگیری در مرکز کشور و همجواری با ۹ استان دیگر، نقش مهمی در این چهار راه حمل ونقلی ایفا می‌کند. تبدیل راه‌ها به بزرگراه در محورهای پرتردد و تکمیل کریدورهای ترانزیتی بزرگراهی از جمله برنامه‌های توسعه بزرگراه‌ها در کشور است و کنارگذر شرق اصفهان بعنوان یکی از طرح‌های مهم ملی راه و شهرسازی در استان اصفهان است که بهره برداری از این طرح تاثیر زیادی در کاهش آلاینده‌ها، تصادف‌ها و ترافیک خواهد داشت و با توجه به اینکه روزانه ۶۰۰ هزار تردد خودرویی در جاده‌های اصلی کلانشهر اصفهان انجام می‌شود، برآورد تردد روزانه ۸۰ هزار وسیله نقلیه از این مسیر، نقشی مهم و گره‌گشا خواهد داشت. ۱۱ هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه در استان اصفهان وجود دارد و با توجه به موقعیت ویژه جغرافیایی، به عنوان چهارراهی ترانزیتی رتبه نخست حمل بار و رتبه سوم حمل مسافر را در کشور داراست.

احداث این بزرگراه در کاهش زمان سیر چه تاثیری داشته است؟

آزادراه کنارگذر شرق اصفهان علاوه بر اینکه مورد استفاده شهروندان اصفهانی قرار می‌گیرد بخش عمده‌ای از کریدور شمال-جنوب کشور از مسیر تبریز-بوشهر را به خود اختصاص می‌دهد. عمده مسافرانی که از شمال یا جنوب کشور قصد تردد دارند و یا بارهایی که در این کریدور جابه‌جا می‌شوند، از مسیر آزادراه کنارگذر شرق اصفهان عبور خواهد کرد.

آزادراه کنارگذر شرق اصفهان مسیر شمال-جنوب کشور را از 20 تا 70 کیلومتر در مقاطع مختلف کوتاه‌تر می‌کند و زمان را از 30 دقیقه تا 1 ساعت 10 دقیقه کاهش می‌دهد.

۳۴۷ هزار میلیارد ریال صرفه‌جویی هزینه کاهش سفر در دوران بهره‌برداری ۱۵ ساله این کنارگذر خواهد بود و در کنار آن شاخص‌های اجتماعی قابل توجهی به‌وجود خواهد آمد که توسعه به‌وجود آمده و کاهش فاصله مبدأ تا مقصد زمینه افزایش اشتغال منطقه را فراهم خواهد کرد. این پروژه یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌هایی است که در سال جهش تولید به نتیجه رسید و فکر می‌کنم عمده مردم کشور از آن بهره‌مند خواهند شد.

سرمایه‌گذاری که در این پروژه شده چه مقدار بوده است؟

این پروژه با ۲ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری صورت گرفته و زمینه بازگشت سرمایه نزدیک به ۹۳ هزار میلیارد ریالی را فراهم می‌کند، هم‌چنین در توسعه استان و شهرستان اصفهان نیز تأثیر قابل توجهی دارد.

برای آرامش خاطر مسافران این مسیر چه تدابیری اندیشیده شده است؟

 این آزادراه مسیری ایمن و روان است و دسترسی مناطق جنوبی استان اصفهان به شمال کشور را تسهیل و تسریع می‌کند، مسیرهای جایگزین و کریدورهای جدیدی در پی احداث این آزادراه ایجاد خواهد شد و شهروندان ما می‌توانند با ایمنی و آرامش خاطر بیشتر و زمان کمتر رانندگی کنند. پایگاه‌های هلال‌احمر، پد هلیکوپتر امداد و نجات، 5 مجتمع بین‌راهی پیشرفته و به روز برای آزادراه کنارگذر شرق اصفهان پیش‌بینی شده که مراحل طراحی 2 مجتمع به اتمام رسیده و عملیات اجرایی آن به زودی آغاز خواهد شد. آزادراه کنارگذر شرق اصفهان در زمینه‌های مختلف زیباسازی، نورپردازی، تابلوها و علائم ایمنی، کاهش مصرف سوخت، کاهش زمان سفر، و غیره بسیار قابل توجه است. فضای معماری پل فرودگاه پروژه از اهمیت بسیاری برخوردار بوده و طرح‌های آن آماده شد و قرار است در این زمینه اقدامات عملیاتی صورت پذیرد. پاکسازی حاشیه مسیر، پارکینگ‌های مسیر و پد هلی کوپتر در طول مسیر کنارگذر شرق اصفهان از اهمیت بسیاری برخوردار بوده که در حال انجام است. تلاش ما این است که این آزادراه را به عنوان الگویی برای آزادراه‌های کشور تعریف کنیم.

خبرنگار: الهام زرقانی

مطالب رپورتاژ