فرودگاه استانبول به شبکه قطارهای پرسرعت می‌پیوندد

صنعت حمل و نقل آنلاین:  خط قطار تندرو آنکارا ـ استانبول از گبزه خارج می‌شود و از پل یاووز سلطان سلیم روی فرودگاه صبیحه گوکچن می‌گذرد و به فرودگاه استانبول می‌رسد و از آنجا به اروپا متصل می‌شود.

عادل کارائیسماعیل‌اوغلو گفت: تعداد و تنوع شرکت‌های هواپیمایی که به فرودگاه استانبول پرواز می‌کنند هر روز اضافه می‌شود. او گفت: ما دائما با این مکان در تماس هستیم. ورود برندهای مختلف افزایش می‌یابد، در حالی‌که ترجیح می‌دهیم هم ترکیش ایرلاین رشد کند و هم تنوع افزایش یابد. سال گذشته 65 میلیون مسافر داشتیم و امیدوارم امسال از 70 میلیون نفر فراتر برود. فرودگاه استانبول مرکزی است که ترکیه را به جهان متصل می‌کند.

سیستم سیگنالینگ ملی در متروی فرودگاه استانبول استفاده شد

عادل کارائیسماعیل‌اوغلو با تاکید بر این‌که متروی کاغیثانه ـ فرودگاه استانبول از بسیاری جهات یک خط ویژه مترو است، گفت: برای اولین‌بار در اینجا از سیگنال ملی داخلی استفاده می‌شود. سیگنالینگ تجارتی است که در انحصار 6 – 5 شرکت جهان بود. اما با هزینه‌های دلخواه با همکاری ASELSAN برای اولین‌بار در اینجا از سیگنالینگ استفاده خواهیم کرد. از این پس در تمام خطوط مترو از آن استفاده خواهیم کرد. خودروهای ریلی این‌جا در آنکارا با 60 درصد بومی‌سازی تولید می‌شوند. این یک دستاورد مهم است. یکی از طولانی‌ترین متروهای جهان با طول 34 کیلومتر را داریم و امیدوارم فرودگاه استانبول بهترین  فرودگاه جهان با سریع‌ترین متروی ترکیه ارتباط داشته باشد.

ایستگاه Gayrettepe 3-4 ماه دیگر افتتاح می‌شود

کارائیسماعیل‌اوغلو با اشاره به تاخیر در ساخت بخش Gayrettepe این خط گفت: ایستگاه مترو Gayrettepe یک ایستگاه ویژه است. از 70 متر زیر زمین عبور می‌کند. روی آن سکونتگاه متراکمی وجود دارد. فاصله بین Kağıthane و Gayrettepe 3.5 کیلومتر است. این ایستگاه با توجه به این‌که در عمق 70 متری طراحی شده است امکان اتصال به بسیاری از نقاط را فراهم می‌کند و به دلیل سختی این امر با 3 تا 4 ماه تاخیر افتتاح می‌شود.

قطار پرسرعت در سابی‌ها گوکچن و فرودگاه استانبول توقف خواهد کرد

وزیر حمل و نقل و زیرساخت با بیان این‌که پروژه انتقال خط قطار تندرو آنکارا ـ استانبول به صبیحه گوکچن و فرودگاه استانبول به مرحله مناقصه رسیده است، ادامه داد: متروی فرودگاه کاغیتان ـ استانبول به طول 34 کیلومتر در دو روز آینده به هم وصل می‌شود. از یک طرف، پروژه مهم دیگری را نیز انجام می‌دهیم خط قطار تندرو از Gebze حرکت می‌کند و از طریق فرودگاه Sabiha Gökçen به یاووز می‌رود. از پل سلطان سلیم می‌گذرد و به فرودگاه استانبول می‌رسد و از آنجا به اروپا ادامه می‌یابد. این ایستگاه قطار تندرو بین ایستگاه متروی فعلی در فرودگاه استانبول را با شبکه قطارهای پرسرعت خود همراه خواهد کرد.

او گفت: باند دوم فرودگاه صبیحا گوکچن به سرعت  در حال اجرا است و قصد داریم ظرفیت‌های هر دو فرودگاه استانبول و سابیها گوکچن را افزایش دهیم چون این دو فرودگاه ترکیه را به جهان متصل می‌کنند.

پروژه کانال استانبول

کارائیسماعیل‌اوغلو، وزیر حمل و نقل و زیرساخت، در مورد پروژه کانال استانبول گفت: حجم تجارت جهانی در حال حاضر 12‌میلیارد تن است و به نظر می‌رسد تا سال 2030 به 25 میلیارد تن افزایش خواهد یافت. صدها کشتی در Kazlıçeşme، Yenikapı  در انتظار هستند. این کشتی‌ها هزینه‌های انتظار را متحمل می‌شوند. دریای مرمره و تنگه بسفر یکی از پرخطرترین آبراه‌های دریایی در جهان است. در گذشته حوادثی رخ داده است. امروزه 40هزار کشتی از کانال سوئز عبور می‌کنند.

کانال استانبول را به‌عنوان پروژه‌ای اجرا می‌کنیم که هزینه آن را با درآمدهای خود تامین می‌کند. در حال حاضر، ساخت و ساز در پل Sazlıdere  و جاده‌های ارتباطی ادامه دارد، که نیازهای حمل و نقل شهروندان را که از کانال استانبول عبور می‌کنند، برآورده می‌کند. با این پروژه فعالیت لجستیکی در دریای سیاه را با یک بندر لجستیکی بزرگ در دریای سیاه و بندری مشابه بنادر روتردام و سنگاپور هدایت خواهیم کرد.

دکتر سیدجلال ابراهیمی

مدیر مرکز پژوهش و تحقیقات ایران و ترکیه

مطالب رپورتاژ