ظرفیت فرودگاه بیرجند سه برابر می‌شود

طرح توسعه فرودگاه بیرجند با حضور دکتر محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی، سیاوش امیرمکری رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران و مهندس هادی سلامی مدیرکل فرودگاه های استان خراسان جنوبی آغاز شد. در این طرح مقرر است مساحت ترمینال مسافری این فرودگاه به 4150 متر مربع افزایش یابد که در این صورت ظرفیت اعزام و پذیرش مسافر در آن تا سه برابر ظرفیت فعلی ارتقا خواهد یافت. از سوی دیگر پروازهای عتبات عالیات و زاهدان که مدتی به تعویق افتاده بود مجدداً در این فرودگاه راه­اندازی شود.

دکتر محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در مراسم کلنگ­زنی طرح توسعه­ی فرودگاه بیرجند بر ضرورت افزایش پروازها در فرودگاه های استان خراسان جنوبی تأکید کرد و افزود: طرح توسعه­ی ترمینال فرودگاه بیرجند به مساحت 4150 مترمربع و احداث ساختمان و تأسیسات با زیربنای 270 متر مربع امروز آغاز خواهد شد. استان خراسان جنوبی دارای استعدادهای بالقوه اقتصادی بسیاری است که توسعه­ی زیرساخت­های حمل و نقل از جمله در حوزه­ی هوایی و فرودگاهی در افزایش توان اقتصادی این استان مؤثر خواهد بود.

وزیر راه و شهرسازی توسعه­ی حمل و نقل ترکیبی را از سیاست­های مهم وزارت راه و شهرسازی عنوان کرد و گفت: وزارت راه و شهرسازی توسعه­ی حمل و نقل ترکیبی در حوزه­های هوایی، دریایی و جاده­ایی را در الویت سیاست­گذاری­های خود قرار داده چرا که ساخت فرودگاه ها به تنهایی برای توسعه­ی حمل و نقل و افزایش توان اقتصادی جوابگو نیست و بایستی به توسعه­ی تمامی شقوق حمل و نقل در کشور توجه شود. در این راستا ضرورت دارد تولید بار و ایجاد سفر افزایش یابد تا بهره­برداری از فرودگاهها نیز اقتصادی شود.

سیاوش امیر مکری رئیس هیأت مدیره و مدیر عامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران در مراسم توسعه­ی ترمینال فرودگاه بیرجند از آمادگی کامل کلیه فرودگاه های کشور در اعزام و پذیرش مسافران خبر داد و افزود: تمامی زیر ساخت­های فرودگاه های کشور آماده پاسخگویی به نیازهای شرکت­های هواپیمایی در افزایش پروازها است و هیچگونه محدودیتی در اعزام و پذیرش مسافران وجود ندارد. البته در شرایط کنونی برخی شرکت­های هواپیمایی در تأمین قطعات و خرید هواپیما با مشکل مواجه هستند. در نظر داریم در راستای سند چشم­انداز چندین هدف اصلی را در سال 98 دنبال کنیم و برای این که در ارایه خدمات ایمن و تأثیرگذار در توسعه­ی پایدار در منطقه پیشرو باشیم برنامه­های مهمی را در چند فصل پیش­بینی کرده­ایم.

مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران ارتقای خدمات­رسانی به مسافران را از الویت­های مهم شرکت فرودگاه ها در سال جاری عنوان کرد و گفت: برنامه­ی نخست شرکت فرودگاه ها افزایش سطح ارایه خدمات ایمن و تکمیل تجهیزات هوانوردی در فرودگاههای سراسر کشور است که در این راستا ارتقای خدمت­رسانی به مسافران و بهسازی و توسعه­ی فرودگاهها را در دستور کار خود قرار داده­ایم. از سوی دیگر شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران استقرار سیستم مدیریت ایمنی و اجرای طرح ایمنی محیط کار و همچنین تأمین شرایط استاندارد عملیاتی را جزو الویت­های مهم کاری خود در فرودگاه های کشور قرار داده است.

مهندس هادی سلامی مدیرکل فرودگاه های استان خراسان جنوبی با اشاره به اهمیت فرودگاه در توسعه­ی اقتصادی این استان تصریح کرد: شهر بیرجند دارای رتبه نخست کشت محصول زرشک و زعفران در کشور است و به لحاظ معادن غنی از جمله زغال سنگ، مس و طلا جایگاه مهمی در کشور دارد. بر همین اساس وجود فرودگاه نقش مهمی در توسعه­ی اقتصادی این استان ایفا می­کند. در سال­های اخیر با جهش ناگهانی در اختصاص بودجه و اعتبارات توانستیم با تلاش فراوان پروژه­های مهمی را در این استان به مرحله­ی اجرا درآوریم از جمله بازسازی ترمینال فرودگاه بیرجند و توسعه آن تا سه برابر ظرفیت موجود را در دستور کار قرار داده­ایم. از دیگر اقدامات مهم دیگر در این فرودگاه می­توان به بهسازی برج مراقبت، احداث ساختمان یگان حفاظت و نصب سامانه کمک ناوبری VOR که در سال 94 تکمیل و نصب شده است اشاره کنم که در افزایش ایمنی پروازها در این فرودگاه بسیار مؤثر بوده است.

مدیرکل فرودگاههای استان خراسان جنوبی از ساخت و نصب سیستم سوئیچینگ توسط مهندسان بومی در این فرودگاه خبر داد و افزود: استریپ­سازی و تکمیل شیب استاندارد لبه­های باند شرایط لازم را برای پذیرش انواع تیپ­های هواپیما در فرودگاه بیرجند فراهم آورده و احداث اتاق مانیتورینگ، تکمیل پارکینگ مسافران و حجاج، نصب 50 دستگاه دوربین امنیتی و ساخت نمازخانه از جمله پروژه­های دیگری است که در این فرودگاه انجام پذیرفته است. از سوی دیگر موفق شدیم سند کامل مالکیت 760 هکتار از اراضی فرودگاه بیرجند و 680 هکتار اراضی فرودگاه طبس را پس از تلاش­های فراوان اخذ کنیم. امروز هم شاهد آغاز طرح توسعه­ی در فرودگاه بیرجند هستیم که ترمینال مسافری آن به سه برابر ظرفیت موجود یعنی حدود 4150 متر افزایش خواهد یافت. گفتنی است اکنون از فرودگاه بیرجند در مسیرهای فرودگاه مهرآباد تهران و هاشمی­نژاد مشهد پرواز صورت می­گیرد و به زودی شاهد بازگشت پروازهای عتبات و زاهدان نیز خواهیم بود.

ظرفیت فرودگاه بیرجند سه برابر می‌شود

فهرست مطالب

مطالب رپورتاژ