طراحی و ساخت سامانه تشخیص هوشمند ماشین‌آلات در محیط‌های صنعتی

صنعت حمل و نقل آنلاین: پردازش‌های مربوط به شناسایی و ردیابی اجسام در حال حرکت امروزه کاربردهای بسیاری در زمینه‌های فنی و مهندسی دارند. از شناسایی اشخاص تا شناسایی اجسام در حال حرکت همه جزو کاربردهای بینایی ماشین (کامپیوتر) به شمار می‌روند.

طراحی و توسعه یک الگوریتم با استفاده‌های ویژه مانند الگوریتم‌های بینایی ماشین در محیط‌های صنعتی شامل دو مرحله کلیدی است: 1. پیش نمونه (کانسپت) ریاضی و 2. سنجش و آزمایش کانسپت.
علاوه بر این‌ها دو عامل کلیدی: 1- پیش‌بینی (Prediction) و 2- اندازه‌گیری (Measurement) در شبیه‌سازی بهتر رفتار یک جسم متحرک مخصوصا در پردازش‌های از راه دور موثر هستند.
به گفته مهندس میثم عباسی، مدیر گروه اجرایی و مدیرعامل بنیان پردازش دیجیتال پارس، در پروژه یاد شده هدف دستیابی به یک مدل پردازشی اجسام متحرک با درصد اطمینان بالا برای پردازش‌های صنعتی است و برای این منظور نیاز به مدل‌هایی داشتیم که بین پیش‌بینی (Prediction) و اندازه‌گیری (Measurement) تعادل مناسبی برقرار کنند.

به همین جهت، علاوه بر مباحث فرمول‌بندی ریاضی، نیاز به آزمون و خطا در محیط‌های کدنویسی نیز بود که خوشبختانه توانستیم این مورد را نیز با همکاری گروه تحقیقات با موفقیت به سرانجام برسانیم. این الگوریتم بر اساس عملیات Likelihood لگاریتمی و پردازش‌های State Estimation در مختصات باکس تصویری عمل می‌کند و یکی از مزایای آن این است که در پردازش‌های بینایی ماشین که دوربین ثابت نیست عملیات را برای تشخیص جسم حرکت‌کننده به‌درستی انجام می‌دهد.
مدیر گروه اجرایی و عامل بنیان پردازش دیجیتال پارس تاکید کرد: بحث تعامل اپراتورهای انسانی با ماشین‌آلات صنعتی، موضوعی است که در صنعت نسل 4 و 5 روی آن تاکید می‌شود و استفاده از ابزارهای بینایی ماشین یکی از روش‌های برقراری ارتباط بین انسان و ماشین‌ها ی رباتیک است. به هر اندازه بتوان در زمینه توسعه روش‌ها و دقت اندازه‌گیری پیش رفت، به همان میزان امکان پیاده‌‌سازی مناسب عملیات مشترک بین ماشین‌آلات هوشمند و انسان‌ها در پروژه‌های صنعتی امکان‌پذیرتر خواهد بود.
مهندس عباسی گفت: سیستم فوق در زمینه‌های صنعتی و معدنی کاربرد دارد و از اثرات به کارگیری این نوع سیستم‌ها می‌توان به کنترل و مدیریت بهتر پرسنل و ماشین‌آلات در سایت‌های صنعتی و معدنی اشاره کرد.
سرگروه متخصصان مجموعه بنیان پردازش دیجیتال پارس اعلام کرد: این گروه کاری موفق شده است سامانه‌ای جهت تشخیص هوشمند ادوات و تجهیزات صنعتی معدن نیز ارائه کند.

مطالب رپورتاژ