سفیر مالزی در تهران اعلام کرد: مالزی قصد گسترش روابط تجاری با ایران را دارد

گسترش روابط تجاری ایران و مالزی
سفیر تجارت کشور مالزی در نشستی که به مناسبت ورود ایشان به کشور ایران برگزار شده بود، از حضور جامعه تجاری مالزی به‌منظور حصول به منافع اقتصادی این کشور از ایران پس از رفع تحریم‌ها خبر داد. وی عنوان کرد: مبادلات تجاری ایران و مالزی در چند ماهه اخیر 9درصد افزایش داشته و از 290 میلیون دلار به 320 میلیون دلار رسیده است. او گفت: با انعقاد موافقت‎نامه جدید که از نظر تجاری از اهمیت بالایی برخوردار است، انتظار رشد مبادلات تجاری را داریم.
امسال دو هیات برای افزایش صادرات مالزی به ایران آمدند. هیات نخست بر صنایع نفت و گاز متمرکز بودند و موضوع کاری هیات دوم، ترکیبی از حوزه‎های مختلف مانند صنعت غذا، ساختمان و مبلمان بود. به‌زودی نیز هیات سومی به کشور گسیل خواهد شد که در راستای ارتقای صنایع خودروسازی، فن‌آوری و ماشین‌سازی از تاریخ22 تا 24 اکتبر (1 تا 3 آبان) به تهران خواهند آمد. در این سفر با همکاری سفارت مالزی، اتاق بازرگانی ایران و دیگر بخش های دولتی ملاقات‌های تجاری نیز انجام خواهد شد.
سفیر تجارت مالزی در ادامه گفت: همه بر این باورند که مالزی کیفیت و قیمت‌های رقابتی دارد. ما از تجار و صنایع ایران می‌خواهیم در مالزی و در حوزه آ‌سه‌آن حضور داشته باشند. ما بر این باور هستیم که دولت ایران در تلاش است که امکانات تجاری را ایجاد کند. شرکت‌های مالزیایی نیز مشتاق تحقق برنامه‌های دولت ایران از طریق برنامه‌های تجاری هستند که قرار است در آینده صورت گیرد. ایران و مالزی در همکاری‌های آینده می‌توانند به جهان ثابت کنند که دو کشور اسلامی تا چه اندازه می‌توانند همکاری‌های تجاری موفق داشته باشند. ایران، مالزی و ترکیه سه رهبر مسلمان فن‌آوری و علوم هستند. حدود 7هزار دانشجوی ایرانی در حال تحصیل فن‌آوری و کشاورزی در مالزی هستند. همچنین شرکت‌های زیادی در مالزی هستند که تخصص‌شان در همین زمینه‌هاست و امیدواریم که این روابط بیشتر هم بشود.
آقای دکتر روحانی نیز در 7 و 8 ماه اکتبر( 16 و 17 آبان ماه) سفری به مالزی دارند که هدف‌شان تمرکز بر ارتقای روابط تجاری و سرمایه‌گذاری است. این سفر می‌تواند شروعی برای روابط بهتر باشد. هیات ایشان شامل چندین وزیر است که امیدواریم در مذاکرات خود موفق باشند.
جدای از این، امیدواریم در این سفر معاهده‌ای در رابطه با انتقال زندانیان هر دو کشور صورت گیرد که البته این امر، فرآیندی دوجانبه است.

مطالب رپورتاژ