درآمد 25میلیارد دلاری از اقامت و شهروندی

صنعت حمل و نقل آنلاین: از سرمایه‌گذاری شهروندی هر کشور می‌توان به‌عنوان صادراتی استفاده کرد. چندین ده هزار افغانی، سوری، عراقی در ایران زندگی می‌کنند و ایران می‌تواند همانند کشورهایی که خریداران مسکن و اخذ اقامت را با چشم سرمایه‌گذار نگاه می‌کنند، به این امر توجه کند که عامل ارزآوری است.

در یک نگاه کاملا اقتصادی برای هر کسی که می‌خواهد اقامت ایران دریافت کند، شرایط و میزان ارزی تعیین شود و برای اقامت‌های یک ساله و سه ساله و دائم رتبه‌بندی شود. مسلما درآمد ارزی معتنابهی نصیب کشور می‌کند که می‌تواند گره‌گشا باشد.

هم اکنون ترکیه در سرمایه‌گذاری برای شهروندی جزو 10 کشور برتر جهان است.

کیک بزرگ سرمایه‌پذیری از طریق اخذ شهروندی رقمی برابر با 25 میلیارد دلار است که ترکیه سهم خوبی از کیک بی‌دردسر که خریداران آن می‌توانند در بانک‌ها سرمایه‌گذاری کنند یا اموال غیرمنقول خریداری کنند که در هر نوع از اخذ مجوز اقامت یا شهروندی از 250 هزار دلار تا 500 هزار دلار به بالا سرمایه ارزی وارد کشور می‌کند و این امر نه فقط خریداران ملک از طرف ایرانیان بلکه عراق، عربستان، کشورهای شمال افریقا، آلمان، انگلیس، ایتالیا و سایر را در بر می‌گیرد.

این نوع سرمایه‌گذاری علاوه بر ورود ارز، عامل اشتغال در انواع مشاغل، مسکن و… است و چون این قشر از سرمایه‌گذاران امکانات مالی دارند، لذا باعث حرکت اقتصادی در مشاغل متعدد می‌‌شوند.

بوراک دمیرل، مشاور بین‌المللی اقامت و شهروندی و سرمایه‌گذاری می‌گوید: از 6 شرط سرمایه‌گذاری، خرید ملک، افتتاح حساب، سپرده حداقل 3 الی 5 سال زمان، سرمایه‌های ثابت بسیاری از خانواده‌های اروپایی و آسیایی به طرف خرید ملک در ترکیه جلب می‌شوند.

اخیرا خانواده‌های متمکن و ثروتمند غربی ترجیح می‌دهند با خرید ملک در یک منطقه توریستی و آرام تعطیلات خود را در کشور دیگر در محیطی اختصاصی به سر برند.

این گروه علاوه بر خرید ملک بعد از مدتی علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در واحدهای تجاری، صنعتی یا ورود به شبکه فروشگاه‌های زنجیره‌ای می‌شوند.

تاجرانی که ده‌ها میلیون دلار را در کار تجارت مدیریت می‌کنند، سرمایه‌گذاری در اخذ اقامت و شهروندی در یکی از کشورهای ثانی و ثالث را نوعی سبد سرمایه‌گذاری می‌دانند.

هم‌چنان که بعضی از افراد با خرید دلار، یورو یا طلا سبد سرمایه ایجاد می‌کنند، گروهی نیز با اخذ شهروندی به‌صورت خرید اموال غیرمنقول سبد سرمایه ثابت ولی با قابلیت افزایش قیمت ایجاد می‌کنند.

هم اکنون با شهروندی اتریش می‌توانید به 188 کشور وارد شوید یا با شهروندی کشورهای حوزه کارائیب می‌توانید بدون ویزا وارد انگلستان و منطقه شینگن شوید.

ایران با زیبایی‌های چهار فصل خود؛ زمستان گرم در جنوب ایران، سرمای شمال و زیبایی‌های ویژه ساحل خزر و آب‌های گرم خلیج‌فارس می‌تواند جاذب گروه‌های مختلفی از دید سرزمینی برای ساکنان مناطق گرمسیری، معتدل و سردسیری باشد.

هم اکنون ثروتمندان پاکستان علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری و خرید مسکن در ایران هستند. هم‌چنین ثروتمندان و سرمایه‌داران افغانستانی از هرات، مزار شریف و کابل و عراقی‌ها و سوریه‌ای‌های ثروتمند اگر توجه کنیم می‌بینیم به سوی ترکیه کشیده می‌شوند.

هم‌چنان که همین الان صدها سوری در اسکی‌شهر و قاضی‌آنتب با ایجاد کارگاه‌ها حداقل برای 30 الی 50 نفر اشتغال ایجاد کرده‌اند و برخی دیگر نیز با سرمایه‌گذاری در کارخانجات تولیدی اقلام مورد نیاز کشور خود را تهیه و صادر می‌کنند و این امر دو سر سود برای ترکیه است؛ یعنی هم جذب سرمایه و هم ایجاد زمینه صادرات.

به این مهم خوب بیندیشیم و به سرمایه‌های کوچک و بزرگ در حال عبور از کشورمان توجه کنیم.

 

دکتر سیدجلال ابراهیمی

مدیر مرکز پژوهش و تحقیقات ایران و ترکیه

مطالب رپورتاژ