سامانه تسهیل در صادرات منطقه آزاد قشم رونمایی

معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد قشم گفت: سامانه تسهیل در صادرات منطقه آزاد قشم باهدف ساماندهی فعالیت‌های فصلی خشک‌کردن و صادرات ماهی متو، از روز شنبه، ۲۵ خردادماه راه‌اندازی شد.

به گزارش پایگاه خبری لجستیک و زنجیره تأمین، کیهان عباسیان دراین‌باره گفت: در مرحله نخست، فعالان شیلاتی این جزیره با مراجعه به تعاونی‌های صیادی، نسبت به ثبت‌نام در این سامانه و تقاضای جانمایی زمین در سایت‌های دوازده‌گانه ساماندهی، اقدام می‌کنند.

وی ادامه داد: متقاضیان پس از ثبت‌نام در این سامانه و با دریافت کد ره‌گیری یکتا، می‌توانند در چهارچوب رویه‌های قانونی به صادرات محصول خود بپردازند.

معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد قشم تصریح کرد: بعد از اتمام دوره جاری صید و معرفی زمین‌های جانمایی شده توسط سازمان منطقه آزاد قشم، تمام فعالیت‌ها در حوزه خشک‌کردن ماهی به این سایت‌ها منتقل می‌شود و از هرگونه فعالیت در خارج از مناطق مشخص‌شده و صادرات محصولات آن جلوگیری خواهد شد.

وی افزود: سایت‌های جانمایی شده پیش از ۲۰ تیرماه سال جاری به تعاونی‌های صیادی معرفی می‌شود و تمامی افراد مستقر در آن با همکاری مدیریت کار و اشتغال سازمان منطقه آزاد قشم از مزایای بیمه برخوردار می‌شوند.

در سال ۹۸، افراد زیادی به سمت تولید ماهی خشک گرایش پیدا کردند؛ به‌طوری‌که از ابتدای سال جاری تاکنون، 3 هزار و ۲۰۰ تُن ماهی خشک صادرشده، این در حالی است که این رقم در طول سال گذشته چهار هزار و ۷۶۸ تُن بوده است. هم‌اکنون حدود هشت هزار نفر در زنجیره صید تا صادرات ماهی خشک در جزیره قشم فعالیت می‌کنند.

قشم شامل جزایر قشم، لارک و هنگام ۱۵۰ هزار نفر جمعیت دارد و از تنگه هرمز به‌موازات ساحل استان هرمزگان در خلیج‌فارس گسترده شده است.

 

مطالب رپورتاژ