زیمنس زیرساخت های راه آهن ایران را نوسازی می کند

siemens-rail

زیمنس اواخر روز دوشنبه و در راستای سرمایه‌گذاری بر روی اقتصاد ایران بعد از تحریم‌ها، توافق‌نامه‌ای را با این کشور امضا کرد که بر اساس آن زیرساخت‌های راه‌آهن ایران را نوسازی کند.

بنا به گزارشی از وال‌استریت ژورنال، بخشی از این قرارداد با گروه صنعتی مپنا ایران توافق شده است و زیمنس برنامه دارد که تأمین قطعات ۵۰ قطار برقی دیزلی را به‌صورت محلی برای سیستم راه‌آهن کشوری ایران تأمین کند.

این توافق در زمان دیدار و سفر رسمی هیئت آلمانی به ایران که شامل زیگمار گابریل، وزیر اقتصاد این کشور و مقامات تجاری این کشور است، به امضا رسید.

به نوشته وال استریت ژورنال، این توافق از یک سری قراردادهایی به وجود آمده است که در ماه مارس گذشته بین زیمنس و گروه مپنا به عنوان گروه زیرساختی انرژی ایران صورت گرفته بود. این قراردادها شامل مجوز به شرکت زیمنس تحت نظر مپنا است که دانش فن‌آوری برای تولید توربین‌های گازی کلاس F زیمنس را به این شرکت منتقل سازد. شرکت زیمنس گفته است که درعین‌حال قصد دارد با همکاری مپنا، به بهبود و بهینه‌سازی سیستم قدرت و برق ایران بپردازد.

از زمان برداشته شدن تحریم‌های اقتصادی علیه ایران در ماه ژانویه، در پی توافق هسته‌ای جمهوری اسلامی با قدرت‌های غربی، شرکت‌های آلمانی به‌سرعت به ایران بازگشته‌اند تا روابط طولانی‌مدت تجاری خود را دوباره احیا کند.

بر اساس گزارش دفتر آمار فدرال، در ۶ ماه اول سال جاری صادرات آلمان به ایران ۱۵ درصد افزایش داشته و به ۱.۱۳ میلیارد یورو معادل ۱.۲۷ میلیارد دلار رسیده است. بااین‌حال این میزان در مقایسه با صادرات المان در طول مدت‌زمان قبل از تحریم ها که در حدود ۶۰۳.۲ میلیارد یورو بوده است، هنوز هم مبلغ کمی به نظر می‌رسد.

مطالب رپورتاژ