زمینه های مملو از بحران،گرفتاری و مشکلات در جامعه

صنعت حمل و نقل آنلاین:  معتقد هستم به دلایلی باید کاری کنیم به‌رغم محدودیت‌ها نشریه نوروز امسال پرمحتوا‌تر نسبت به گذشته باشد، زیرا با رکود اقتصادی سخت در سال آینده مواجه هستیم. نشریه اگر بتواند با حداقل هزینه، پر و ‌پیمان‌تر کار کند، مطمئنا در ایام تعطیلات نوروز موقعیتی در میان کارشناسان و خوانندگان پیدا خواهیم کرد. اکنون چهره میهن سخت زخمی است و ما وظیفه داریم حمایت خود را از مردم میهن اعلام کنیم. در سالی که گذشت مصیبت‌های بسیاری برای مردم رخ داد.

موضوعات محوری که می‌توانیم حول آن به‌عنوان گزارش اصلی که مهم‌ترین و شیرین‌ترین و محوری‌ترین کار مجله است، بحث و بررسی کنیم می‌تواند در مورد بحث بودجه، انتخابات و تحریم‌ها باشد تا بتوانیم بار رنج و درد و نیازهای مردم را روی این موضوعات سوار کنیم. ما وظیفه داریم با توجه به تمام مشکلاتی که وجود دارد عید نوروز را که باستانی‌ترین عید است، به مردم تبریک بگوییم.

مردم در سال گذشته رنج‌های بسیاری را تحمل کرده‌اند. بودجه‌ سال 99 نه‌تنها دردی را از مردم دوا نمی‌کند بلکه هزاران مشکل دیگر بر سر راه مردم ایجاد و کار مردم را بدتر می‌کند. سازمان‌هایی‌ که همانند بنیادهای مذهبی، پول از مردم می‌گیرند و مالیات‌های مضاعف از اصناف و تولیدکننده‌ها می‌گیرند.

موضوع دیگر انتخابات است که اگر قرار باشد انتخابات امیدی برای مردم باشد باید انتخاباتی سالم، آزاد و منصفانه باشد. متاسفانه انتخابات در کشور نه منصفانه است، نه آزاد و نه سالم.

در سرزمینی که تعداد بسیاری از زندانیان، سیاسی هستند و نامی از آن‌ها به‌عنوان زندانی سیاسی برده نمی‌شود یا حتی گاه ناجوانمردانه اوباش نامیده می‌شوند و در سرزمینی که روزنامه‌نگارها زندانی می‌شوند چه انتخابات آزادی می‌تواند برقرار شود؟ انتخابات اگر آزاد، منصفانه و سالم نباشد نه‌تنها نتیجه‌ای نخواهد داشت بلکه بر ضد خود عمل‌خواهد کرد و کارها را خراب می‌کند. ما نمی‌توانیم اراده مردم، همکاری و همیاری و همدلی مردم را برانگیزیم.

تحریم‌ها در این دو سال اخیر آسیب‌های بسیاری به مردم ما وارد کرد. پرداختن به این موضوع، که مقصر بروز تحریم‌ها ایران است یک بعد مسئله است، واقعیت این است که تحریم‌ها مردم را از پا درآورده است. ما نباید دامن این تحریم‌ها را رها کنیم. یا نباید به‌گونه‌ای عمل کنیم که ایالات متحده و ترامپ تبرئه شوند. دولت آمریکا بیانیه‌ای مبنی بر حمایت از زنان ایران داده است! ترامپ چگونه می‌تواند با وجود ایجاد تحریم‌ها، پشتیبان زنان زحمت‌کش ایرانی باشد؟ تحریم‌ها فرزندان بسیاری از این مادران را که در زیر خط فقر زندگی می‌کنند به دلیل بیماری و کمبود دارو از پا درآورده است. راه‌حل این مشکل با وجود جنایتکارانی همچون ترامپ نه تسلیم شدن است و نه چنگ زدن به‌صورت آن‌ها!

هزاران تدبیر وجود دارد و دولت باید با تدابیر به‌جا و صحیح خود، مردم را از زیر بار این تحریم‌ها نجات دهد.

دولت خود مشکلات بسیاری اعم از مسائل و مشکلات پیرامون بودجه، انتخابات، شکستن روحیه ملی، برخورد با مردم در آبان‌ماه و برخورد با روزنامه‌نگاران دارد که بسیار نادرست عمل کرده است.

چشم‌انداز درحوزه اقتصاد به‌ این‌گونه است که اگر میراثی از گذشته نداشته باشد، نمی‌تواند به آینده بپردازد. یکی از آن میراث، میراث مادی انباشته‌ها است که در اختیار است. یعنی این‌که چه مقدار پول، زیرساخت، نیروی کار و چه سازماندهی در اختیار است؟ دیگری نقد گذشته است، هیچ اقتصاددانی نتوانسته است آینده را بسازد و نقد گذشته است که چشم‌انداز را به ما نشان می‌دهد.

ما زمینه‌های مختلفی در این جامعه داریم که به ترتیب اهمیت، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی است که این زمینه مملو از بحران، گرفتاری و مشکلات است و با این وضعیت در حال ورود به سال جدید هستیم. ما در شرایط بحرانی و ورود به آینده‌ای تیره و تار هستیم و نباید خیلی خوش‌خیال باشیم. روحیه ملی به دلیل مشکلات و سوانح پیش‌آمده ضعیف شده، دروغ‌ها و سقوط هواپیما موجبات بی‌اعتمادی اجتماعی را فراهم کرده. فضای به شدت تورمی و رکود‌آمیز از نظر اقتصادی و تزلزل و آمادگی برای سرکوب به جای آمادگی برای شنیدن درد مردم از نظر سیاسی، فضا را تلخ کرده است. ما باید رنج و درد و سیاهی‌های پیش‌آمده را بازگو کنیم و بررسی کنیم که با چه پشتیبانی و دست‌مایه‌ای در حال ورود به سال 99 هستیم. منشأ بروز تحریم‌ها و مشکلات و فشارهای وارد شده به مردم، ستمگری امپریالیسم آمریکا است و باید مشخص شود.

وضعیت حمل‌و‌نقل کشور به‌عنوان بخش گشاینده اقتصاد ملی، از موضوعات مهم است که باید به آن پرداخته شود. ما نمی‌دانیم حمل‌و‌نقل موتور توسعه است یا ابزار بعدی برای توسعه است؟ با توجه به مسائلی که وجود دارد در خود بخش حمل‌و‌نقل نمی‌توانیم راه نجات حمل‌و‌نقل کشور را پیدا کنیم. باید کل سیستم متحول، دگرگون و بازسازی شود.

زمینه های مملو از بحران،گرفتاری و مشکلات در جامعه

فهرست مطالب

مطالب رپورتاژ