رشد ۷۸ درصدی واردات کالاهای اساسی

وزیر امور اقتصادی و دارایی رشد واردات کالاهای اساسی به کشور از بندر امام خمینی در سه‌ماهه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته را ۷۸ درصد اعلام کرد.

به نقل از وب‌سایت گمرک جمهوری اسلامی ایران، دکتر فرهاد دژ پسند در جریان بازدید از گمرک و محوطه اسکله بندر امام خمینی و پروژه‌های اقتصادی این بندر و بررسی فرآیندهای کاری آن اظهار داشت: در بندر امام خمینی حدود ۷۸ درصد رشد واردات کالاهای اساسی داشتیم و این برای ما امیدبخش بوده و زمینه تأمین کالاهای اساسی برای مردم یک اطمینان ایجاد می‌کند.

دژ پسند با اشاره به اینکه در شاخص‌هایی که برای دوئینگ بیزنس مطرح می‌شود، تجارت فرامرزی یکی از مؤلفه‌های بسیار مهم است، افزود: در اقتصاد ایران حدود ۸۵ درصد واردات، مربوط به واردات کالاهای سرمایه‌ای، واسطه‌ای و مواد اولیه است، بنابراین تجارت فرامرزی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

وزیر اقتصاد با تأکید بر اینکه برخی واردات ازجمله کالاهای اساسی به تولید آسیب نمی‌زند، تصریح کرد: با اعمال تحریم‌های تحمیل‌شده در این شرایط بحث تأمین کالاهای اساسی را داریم، بنابراین بازدید از این بندر و گمرک بندری به‌منظور رصد و بررسی فرآیندها برای اطمینان از انجام درست فعالیت‌ها ضروری بود.

دژ پسند اضافه کرد: بندر امام خمینی درزمینهٔ تأمین کالاهای اساسی بندر فاب مطرح می‌شود، بنابراین حائز اهمیت است که روند فعالیت‌های این بندر رصد و همچنین واردات و تخلیه در این بندر را نیز بررسی کنیم.

دژ پسند یادآور شد: فرآیند تخلیه و ترخیص کالاها خوشبختانه در این بندر روان بوده و به‌خوبی صورت می‌گیرد ضمن اینکه این بندر جزو بنادر پیشرفته کشور و نسل سوم محسوب می‌شود.

وی افزود: خوشبختانه در کنار امور بندری برای واردات و صادرات، واحدهای صنعتی هم ایجادشده و این واحدها نیز در راستای تأمین کالاهای اساسی نقش پررنگی دارند.

وی با بیان اینکه هر موجودی کالا در بنادر را نمی‌توان رسوب تلقی کرد، گفت: رسوب بعد از اظهار صورت می‌گیرد؛ که در این حالت به‌عنوان یک پدیده منفی تلقی می‌شود بر این اساس ارزیابی این بندر در این سفر این بود که روند تخلیه و بارگیری روان و رسوب کالایی چندانی نداریم.

وزیر اقتصاد تاکید کرد: کالای اساسی با جان مردم سروکار دارد و ازنظر کنترل کیفی نمی‌توان نسبت به آن کم‌توجهی کرد، بنابراین سازمان استاندارد حتماً باید کیفیت آن را تأیید کند.

دژ پسند در پایان تصریح کرد: برای ورود کالاهای اساسی حتماً باید گواهی‌های بهداشتی اخذ شود و این دقت بالا به خاطر تأمین سلامتی مردم حائز اهمیت است.

 

مطالب رپورتاژ