رسیدن ظرفیت فرودگاه‌های کشور به ۵۰ میلیون مسافر تا سال آینده

صنعت حمل و نقل آنلاین: وزیر راه و شهرسازی عملکرد وزارت راه و شهرسازی در حوزه حمل ونقل را در چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار صنعت حمل و نقل آنلاین: محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در برنامه تیتر امشب شبکه خبر، به تشریح دستاوردهای وزارت راه و شهرسازی پس از پیروزی انقلاب اسلامی پرداخت و اظهار کرد: تا پیش از پیروزی انقلاب طول آزادراه‌ها ۷۶ کیلومتر بود که الان به ۳ هزار و ۱۰۰ کیلومتر رسیده است و قبل از انقلاب ۳۵ کیلومتر بزرگراه داشتیم که به‌زودی به بیش از ۲۰ هزار کیلومتر خواهد رسید.

وی افزود: گذشته راه‌های اصلی ۱۴ هزار کیلومتر بوده و اکنون به ۲۶ هزار کیلومتر رسیده است. همچنین راه‌های آسفالته روستایی هم از ۳ هزار کیلومتر قبل از انقلاب به ۱۱۵ هزار کیلومتر بالغ شده است.

اسلامی درباره توسعه خطوط ریلی در کشور عنوان کرد: اخیراً ۵ استان آذربایجان غربی و شرقی و همدان و کرمانشاه و گیلان به خط راه‌آهن متصل شدند و به‌زودی چهار استان دیگر هم به خطوط راه‌آهن متصل خواهند شد.

وزیر راه و شهرسازی به تلاش این وزارتخانه برای تأمین مالی ۳۱ پروژه کلیدی از بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: تاکنون برای یک پروژه (بخشی از آزادراه حرم به حرم) از بازار سرمایه تأمین سرمایه شده است و در این پروژه‌ها قابلیت بازگشت سرمایه از درون خود طرح با کم‌ترین اتکا به بودجه عمرانی دیده شده است.

وی خاطرنشان کرد: در سال ۹۸ و ۹۹ نگذاشتیم یک وسیله ریلی از خارج وارد شود و اخیراً نیز جشن خودکفایی تولید داخلی واگن باری را برگزار کردیم و به‌زودی جشن خودکفایی تولید داخلی واگن مسافربری را هم برگزار خواهیم کرد.

اسلامی از توزیع ۴۰۰ واگن بین کارخانه‌های واگن سازی کشور برای بازسازی خبر داد و گفت: با همت صنایع و فشار‌هایی که اعمال شد به تولید ریل استاندارد و با کیفیت رسیدیم و الان همه پروژه‌های راه آهن از ریل داخلی استفاده می‌کنند.

عبور ظرفیت بندری کشور از ۲۵۰ میلیون تن

وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که پیش از انقلاب فقط ۱۹ میلیون تن ظرفیت بندری داشتیم، افزود: اکنون از ۲۵۰ میلیون تن عبور کرده‌ایم و در ۵ سال آینده ظرفیت بنادر کشور را به ۵۰۰ میلیون تن خواهیم رساند.

وی تصریح کرد: اکنون طراحی و ساخت و اجرای بنادر هم ایرانی است. پیمانکاران خارجی به بهانه تحریم ده‌ها هزار کانتینر را از ایران خارج کردند، حتی کانتینرهای خالی را هم بردند، اما به لطف الهی و سرمایه‌گذاری خط تولید کانتینر‌های استاندارد چندمنظوره را راه‌اندازی کردیم و اکنون شاهد فعالیت ساخت تجهیزات بندری و شناور‌ها در داخل کشور هستیم.

افزایش ظرفیت هوایی کشور به ۵۰ میلیون نفر مسافر

وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به اقدامات انجام گرفته در حوزه هوایی اظهار داشت: فرودگاه‌ها برای وزارت راه و شهرسازی از نظر مراقبت و پروازها اهمیت دارد تا بتوانیم با انجام اقدامات مناسب مدیریت آسمان کشورمان را در اختیار و آن را اداره کنیم.

وی افزود: در دهه فجر امسال و در روز نخست آن در ۱۲ فروردین شاهد چند اتفاق بزرگ در فرودگاه‌های کشور از جمله فرودگاه مهرآباد بودیم. در فرودگاه مهرآباد توانستیم برای نخستین بار یک سیستم راداری تقرب را با یک مرکز کنترل مشترک شاهد باشیم که به همت متخصصان کشورمان این اتفاق رخ داد.

وی ادامه داد: این یک اتفاق بزرگ است چون تجهیزات به ما فروخته نمی‌شود و به خاطر یک بدعهدی غربی‌ها این بلا بارها سر این کشور آمده است. یعنی تجهیزات فروخته نمی‌شود و اگر بفروشند، پولش را بدهیم کالا را نمی‌دهند و اگر بدهند آن را نصب نمی‌کنند. همچنین اگر نصب بشود پرونده مربوط به آن داده نمی‌شود و اگر هم آن را ارائه کنند آن وقت قطعات را نمی‌دهند.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد:‌در همین خصوص شرکت فرودگاه‌ها تجهیزاتی را خریده بود که برای نصب نیامدند و این دستگاه‌ها باید یکپارچه می‌شد. به همت متخصصان کشورمان و به روش تحقیقات این تجهیزات راه‌اندازی شد و واقعا باید از این عزیزان قدردانی کرد.

محمد اسلامی در ادامه بیان داشت: در فرودگاه مهرآباد و دیگر فرودگاه‌های کشور به دنبال این هستیم که وقت تلف شده مسافران برای سوار و پیاده شدن به حداقل ممکن برسد. به همین خاطر در ترمینال یک فرودگاه مهرآباد پس از سال‌ها یک نوسازی رخ داد و پل‌های اتصال به هواپیما نصب شد که در فازهای بعدی گسترش پیدا خواهد کرد. این برای اولین بار است که یک ترمینال برای مردم فراهم شده است که سریع بتوانند سریع و پیاده شوند.

این عضو کابینه دولت دوازدهم با اشاره به افزاش ظرفیت فرودگاه‌های کشور، اظهار داشت: ظرفیت فرودگاه‌های کشور تا پایان سال آینده به ۵۰ میلیون نفر خواهد رسید. این تحولاتی که در فرودگاه‌ها توسط آقای رئیس جمهور افتتاح و یا افتتاح خواهند شد در زمره اقدامات برای قدرتمند‌تر کردن زیرساخت ناوبری و مدیریت آسمان کشور است.

وی در خصوص بحث نوسازی ناوگان هواپیمایی کشور ، تصریح کرد: در بحث هواپیما شرکت‌ها را تشویق و حمایت می‌کنیم تا بتوانند هواپیما خرید کرده و به داخل بیاورند. به همین خاطر تقویت و نوسازی ناوگان در حال اجراست.

مطالب رپورتاژ