رایزنان اقتصادی؛ فرصتی برای توسعه صادرات ایران در کشورهای دیگر

رئیس خانه اقتصاد و تجارت ایران – ترکیه با اشاره به اینکه رایزنان اقتصادی فرصتی برای توسعه صادرات در کشورهای دیگر هستند، گفت، ایران باید تلاش کند در همه کشورها رایزن اقتصادی داشته باشد.

به گزارش صنعت حمل و نقل آنلاین به نقل از خبرگزاری ایران‌پرس، سیدجلال ابراهیمی، رئیس خانه اقتصاد و تجارت ایران – ترکیه در کنفرانس بین‌المللی توسعه تجارت ایران و ترکیه ضرورت‌هایی که باید برای رشد اقتصادی ایران در نظر داشت را برشمرد و تصریح کرد: ایران تحت فشار تحریم‌ها قرار دارد ولی باید از داشته‌های خود استفاده کند.

جلالی تاکید کرد: برای توسعه مناسبات تجاری ایران با کشورهای دیگر باید مذاکرات درست تمرین شود و الگوهای تجاری مدرن آموزش داده شود.

فرامرز چمنی یکی از رایزنان ایران در ترکیه نیز یکی از مشکلات ایران در روابط خارجی با همسایگان را موضوع تجارت دانست و گفت: ایران و ترکیه در یک صد سال اخیر گام‌هایی را برای ایجاد روابط مانند لغو روادید و موافقتنامه تجارت ترجیحی برداشته‌اند که این تلاش‌ها تاکنون ثمره چندانی نداشته است.

چمنی یکی از دلایل ناکامی توافقات تجاری ایران و ترکیه را در نزدیک نبودن هویت اقتصادی دو کشور بیان کرد و افزود: جامعه تجاری و اقتصادی ایران هنوز تجارت بین‌المللی و آزاد و قوانین تجارت را نپذیرفته است.

حافظ موسوی از رایزنان دیگر ایران در ترکیه هم دلایل حجم تجاری کم ایران و ترکیه را سیاست‌گذاری‌های دولت و عدم تعامل دولت و بخش خصوصی، موازی‌کاری‌ها و عدم استراتژی هماهنگ و شناسایی وظایف هر بخش عنوان کرد.

سلمان اردوغان، رایزن ترکیه در ایران نیز برای توسعه تجاری ایران و ترکیه پیشنهاد داد: شرکت‌های کوچک و متوسط در دو کشور فعالیت کنند و ارتباط بین شرکت‌های خارجی بهتر و نزدیک‌تر شود.

وی همچنین افزود: برای توسعه روابط تجاری دو کشور استفاده از فضای مجازی و هوشمندسازی محصولات الکترونیک ضروری است.

مطالب رپورتاژ