رئیس مجلس در بازدید از بندر خرمشهر: پیگیری مطالبات و مشکلات صیادان و بازرگانان

محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی بندر خرمشهر

رئیس مجلس از اسکله بندر خرمشهر بازدید و در جریان فعالیت‌های این بندر مهم تجاری قرار گرفت. گفت و گو با جمعی از پرسنل، ملوانان و صیادان و بازرگانان این بندر و شنیدن مطالبات و مشکلات آن ها از جمله برنامه های اصلی رئیس مجلس در این بندر بود.

به گزارش صنعت حمل و نقل آنلاین، محمدباقر قالیباف در حاشیه بازدید از بندر خرمشهر ضمن اطلاع از آخرین وضعیت فعالیت این بندر، اظهار کرد: با توجه به مشکلات موجود و به منظور رونق بخشیدن به بنادر، موضوع بازگرداندن مزایای مناطق آزاد از جمله مشکل ثبت سفارش را پیگیری خواهیم کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: با پیگیری های صورت گرفته توسط وزارت خارجه موافقت مشارکت کشور عراق در لایروبی اروندرود گرفته می شود.

در جریان این بازدید، قالیباف با جمعی از پرسنل، ملوانان و صیادان و بازرگانان این بندر گفت‌وگو کرد و در جریان مطالبات و مشکلات آنان از جمله کامل نبودن پوشش بیمه‌ای، اجرا نشدن قانون مشاغل سخت برای ملوانان و صیادان، تاثیرات منفی بیماری کرونا بر حمل و نقل دریایی، لایروبی بندر، تامین سوخت مورد نیاز کشتی‌ها و لنج‌ها قرار گرفت.

نوراله اسعدی؛ مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر نیز در حاشیه بازدید رییس مجلس شورای اسلامی گزارشی از ظرفیت ها، زیر ساخت های تجاری وپروژه های عمرانی و اجرایی بندر خرمشهر به مغروقه های بجا مانده از جنگ تحمیلی در آبراه های اروند و کارون بعنوان یکی از موانع مهم تجارت منطقه ارائه کرد.

وی افزود: تعداد مغروقه های خارج سازی شده  بعد از جنگ تحملیلی در بندر خرمشهر۱۸۰ فروند که ۱۲۵ فروند در کارون و ۵۵ فروند در اروند است و خارج سازی  ۵ فروند مغروقه مهم در نقاط حساس با قرارداد ۸۰۰ میلیارد ریال در دستور کار قرار دارد.

مدیر کل بندر و دریانوردی خرمشهر اظهار داشت: میزان سرمایه گذاری که در سال گذشته در هفته دفاع مقدس در بندر خرمشهر به بهره برداری رسید، ۲۳۰ میلیارد تومان بود و امسال ۲۱۰ میلیارد  عملیات اجرایی و بهره برداری داریم.

اسعدی به جایگاه اقتصادی ویژه بندر خرمشهر،ف رصت های سرمایه گذاری، نزدیکی به کشورهای حاشیه خلیج فارس، سیستم حمل و نقل چند وجهی وجود بزرگترین پایانه مسافری دریایی خاورمیانه در این بندر اشاره کرد و افزود:  زیرساخت های بندر خرمشهر تکمیل هستند و مامشکلی از این جهت نداریم.

وی خواستار مرتفع شدن مشکلات موجود برای رساندن بندر خرمشهر به جایگاه واقعی از جمله  لزوم رفع موانع قانونی توسعه و تجارت و بازگرداندن مزایای قانونی منطقه آزاد اروند مانند حذف ثبت سفارش برای واردات کالا، دریافت کد رهگیری و تعیین منشاء ارز بانک مرکزی و شمول معافیت ۲۵ درصد سود بازرگانی برای همه کالاها و لایروبی اروند شد.

لازم به ذکر است، رییس مجلس پس از بازدید از اسکله ، از ساختمان مرکزی بندر خرمشهر که در زمان دفاع مقدس به دست نیروهای بعثی تخریب شده بود و همچنین یکی از کشتی‌های باری پهلو گرفته در این بندر، بازدید کرد.

مطالب رپورتاژ