دومین آشیانه تعمیراتی هما عملیاتی شد

با حضور دکتر محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی، دکتر شهرام آدم­نژاد قائم مقام وزیر راه در امور حمل و نقل، دکتر فرزانه شرفبافی مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، مهندس رستمی مدیر عامل شهر فرودگاهی حضرت امام و مهندس علی عابدزاده رئیس سازمان هواپیمایی کشوری آشیانه­ی شماره­ی 2 هما افتتاح شد. این آشیانه با مساحتی بالغ بر 7650 متر و ارتفاع 20 متر قابلیت پذیرش دو فروند هواپیمای نیمه‌سنگین و سبک را دارد که در صورت بهره­برداری از آن رفت و آمد هواپیماهای نیازمند تعمیرات به فرودگاه مهرآباد کاهش چشمگیری خواهد داشت و علاوه بر صرفه‌جویی سوخت در الحاق هواپیماهای تعمیر شده به ناوگان نیز تسریع می­شود.

دکتر محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در مراسم افتتاح آشیانه تعمیراتی شماره­ی 2 شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در فرودگاه بین­المللی امام چشم­انداز این فرودگاه را جابجایی 20 میلیون مسافر در سال عنوان کرد و افزود: این هدف­گذاری در برنامه­ی هفت ساله پیش­بینی شده است تا بتوانیم از تمامی ظرفیت این فرودگاه بهره­برداری کنیم. بر همین اساس شرکت­های هواپیمایی توانمند مانند هواپیمایی هما نیازمند هستند تا امکانات مناسبی را برای پشتیبانی هواپیماهای خود ایجاد کنند. اکنون افتتاح آشیانه شماره 2 تعمیراتی هما را شاهد هستیم که برای تأمین همین نیازها طراحی و احداث شده است. نکته­ی مهم دیگری که باید به آن اشاره کنم انجام تست سرد ترمینال سلام در این فرودگاه بود که امیدواریم تا بهار سال 98 به بهره­برداری برسد. این ترمینال قابلیت اعزام و پذیرش بیش از پنج میلیون مسافر را در سال خواهد داشت و تست گرم آن نیز حدود چهل روز دیگر کلید می­خورد. وزیر راه و شهرسازی با اشاره به زیان انباشته هواپیمای جمهوری اسلامی ایران خاطر نشان کرد این شرکت زیان­ده نیست و گفت: زیان انباشته ایران ایر ناشی از خدماتی است که طی سال­های اخیر ارایه کرده و نیز متأثر از مطالباتی بوده که از سایر شرکت ها داشته است. در سال جاری بازرسان قانونی صورت های مالی این شرکت را حسابرسی کرده­اند و مقرر شده مطالباتی که از دولت دارد با زیان انباشته این شرکت تهاتر شود تا در نهایت این شرکت با سایر شرکت­های هواپیمایی دیگر قابلیت رقابت داشته باشد. شرکت ایران ایر صاحب پرچم است و همه­ی دولت­ها و ملت­ها از ناوگان ملی خود حمایت می­کنند تا بتواند افتخار آفرین باشد. به همین دلیل هما هم به لحاظ نیروی انسانی و هم به لحاظ فنی افتخار کشور است که ما می­بایست اصلاح ساختار را برای این شرکت هوایی در دستور کار قرار دهم تا قابلیت رقابت با شرکت­های مشابه داخلی و همچنین در عرصه­ی بین­المللی را دارا باشد.

دکتر اسلامی وزیر راه و شهرسازی از برنامه­ریزی لازم دستگاه‌های ذی­ربط برای حمل و نقل مسافران در آستانه­ی نوروز خبر داد و تأکید کرد: سازمان راهداری و حمل و نقل جاده­ای در حال آماده­سازی جاده­ها و ایمن­سازی ناوگان جاده­ای است. همچنین در این راستا تعدادی پروژه­ی بزرگراهی و آزاد راهی بالغ بر 500 کیلومتر نیز توسط شرکت ساخت و توسعه­ی زیربناهای حمل و نقل کشور برای تسهیل سفرهای نوروزی آماده­ی بهره­برداری خواهد شد. بخش دیگر فعالیت وزارت راه و شهرسازی آماده­سازی ناوگان ریلی خواهد بود که این مهم در حال انجام است. از سوی دیگر سازمان هواپیمایی کشوری در حوزه­ی هوایی تمهیدات لازم را به کار خواهد بست تا ایرلاین­ها در مسیرهای گردشگری کشور با مشکلی مواجه نشوند. امیدواریم مردم عزیز بیشتر به مسیرهای جنوبی کشور سفر کنند تا این نواحی هم رونق مطلوبی کسب کند. از سوی دیگر اعلام می­کنیم که پرواز چاتری برای پروازهای برنامه­ایی ممنوع است و پروازهای چارتری باید طبق ضوابط ایکائو و یاتا دارای یک بسته­ی سفر باشد. البته ما بدنبال تقویت و حمایت از شرکت­های هوایی کشور هستیم که در این راستا تلاش می­کنیم سرمایه در گردش ایرلاین­ها را تقویت کنیم تا بتوانند مشکلات اقتصادی خود را مرتفع کنند.

مطالب رپورتاژ