در سفر رئیس سازمان میراث‌فرهنگی به آلمان مطرح شد: فروش صنایع دستی ایران در آلمان

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، در ادامه سفرش به آلمان، با حضور در ضیافت شام سفیر ایران در محل سفارت ایران در آلمان، با نمایندگان و رئیس انجمن دوستی ایران و آلمان دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار که به‌میزبانی علی ماجدی سفیر ایران در آلمان برگزار شد، به‌غیر از زهرا احمدی‌پور معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، سرنی رایلف موتزنی رئیس گروه دوستی پارلمانی آلمان و ایران، برند اربل سفیر سابق آلمان در ایران، مرتضی رحمانی‌موحد معاون گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی، حسین امیری خامکانی نماینده زرند و رئیس گروه دوستی ایران و آلمان، یحیی کمالی‌پور نماینده جیرفت، سمیه محمودی نماینده شهرضا، اصغر مسعودی نماینده نی‌ریز و استهبان، مجید کیانپور نماینده ازنا از اعضای گروه دوستی ایران و آلمان حضور داشتند. در ادامه بخشی از سخنان رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در این دیدار را می خوانید:

ارائه اصالت‌های فرهنگی ایران به گردشگران بین‌المللی با اقامتگاه‌های بوم‌گردی

معاون رئیس‌جمهوری گفت: «بسیاری از گردشگران بین‌المللی به ایران سفر می‌کنند به‌دنبال این نیستند که وارد هتل ۴ستاره یا ۵ستاره شوند بلکه تمایل دارند با اقامت در روستاها با زندگی بومی و سنتی ایران آشنا شوند. همسو با همین نکته، سیاست ما در ایران به‌سمت تقویت و ایجاد اقامتگاه‌های بوم‌گردی پیش می‌رود تا بتوانیم تجربه جدیدی برای گردشگران فراهم کنیم که در آن اصالت‌های فرهنگی ایران در قالب اقامتگاه‌های بوم‌گردی ارائه شود.»

او با اشاره به اینکه ظرف یک ماه گذشته حدود ۴۰۰ نفر از راهنمایان گردشگری از ۵۰ کشور برای شرکت در اجلاس راهنمایان گردشگری وارد ایران شدند گفت: «این راهنمایان گردشگری خاطرات خود را از سفر به ایران در شبکه‌های اجتماعی نشر دادند و بلافاصله بعد از آن انگیزه گردشگران بین‌المللی، به‌ویژه جوانان اروپایی، برای سفر به ایران افزایش یافت. برای مثال، تقاضای گردشگران ایتالیایی برای سفر به ایران در شش ماه اول سال آینده ۱۲۶درصد افزایش داشته است.»

او خاطرنشان کرد: «صنایع‌دستی ایرانی، علاوه‌بر اینکه هنری اصیل و سنتی در ایران است، با استفاده از ایده‌های نو برای ذائقه جوانان و نسل جدید محصولاتی تولید می‌کند که هم بسیار از آن‌ها استقبال شده و هم می‌توانند به‌راحتی جایی برای خود در بازارهای جهانی به‌دست بیاورند.»

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با ارائه این پیشنهاد که در برلین یا یکی از شهرهای بزرگ آلمان فروشگاه دائمی صنایع‌دستی دایر شود گفت: «ایجاد چنین فروشگاه‌هایی می‌تواند ظرفیت بسیار خوبی ایجاد کند تا روابط فرهنگی میان ایران و سایر کشورها تقویت شود.»

او افزود: «ما با کشور آلمان همکاری‌های موزه‌ای نیز داریم. اکنون سه گروه از باستان‌شناسان آلمانی در ایران مشغول مرمت بناهای تاریخی ایران هستند. هفته گذشته نیز موافق‌نامه‌ای امضا کردم که تعدادی از اشیای تاریخی موزه ملی ایران به‌مدت شش ماه در شهر بن آلمان به‌نمایش درآیند. البته ممکن است بتوانیم این اشیا را در شهرهای دیگر آلمان هم به‌نمایش بگذاریم.»

احمدی‌پور در راستای صحبت‌های رئیس گروه دوستی آلمان مبنی بر گسترش روابط تحقیقاتی و مطالعاتی بین ایران و آلمان پیشنهاد کرد که فرصت برگزاری دوره‌های تخصصی و فرصت‌های مطالعاتی کوتاه‌مدت میان ایران و آلمان شکل بگیرد.

او افزود: «برای مثال، یک مؤسسه در آلمان و پژوهشگاه میراث‌فرهنگی می‌توانند ازطریق برگزاری بورسیه‌های کوتاه‌‌مدت همکاری‌های مشترک داشته باشند تا علاوه‌بر آشنایی دو فرهنگ، زیرساخت‌های گردشگری را نیز تقویت کنیم.»

مطالب رپورتاژ