خودروسازان باز هم از تن دادن به استاندارد اجباری رهایی یافتند

از مقوله های بسیار مهم در زندگی امروز بشر بحث ایمنی، کیفیت و محیط زیست است و یکی از ابزارهای موثر در این مسیر بهره‌گیری از خدمات شرکت‌های بازرسی می‌باشد. استاندارد و استانداردسازی، یک سازوکار بسیار مهم جهت توسعه صنایع و فناوری‌های مختلف است. بنابراین تدوین استانداردها و پیاده‌سازی استانداردهای تدوین شده، امری بسیار حیاتی برای توسعه صنعت و فناوری های مختلف محسوب می‌شود و انجام صحیح بازرسی ها گامی نخست به سوی توسعه است. شرکت بازرسی مهندسی صنعتی  IEI  نزدیک به 4 دهه است که در زمینه بازرسی فنی و ارائه خدمات مهندسی و مشاوره ای در حوزه های مختلف صنعتی و هچنین آموزش، فعالیت می‌کند و با جذب و بهره‌گیری از توان کارشناسان متخصص و مجرب در داخل و خارج از کشور خدمات کیفی و با ارزشی در زمینه های مختلف به متقاضیان ارائه می دهد.

شرکت IEI حدود 40 سال قدمت دارد و اولین شرکت بازرسی ایرانی است که پس از انقلاب تاسیس شد و در ردیف شرکت‌های بازرسی قرار گرفت و خود را به عنوان اولین برند شرکت بازرسی ایرانی مطرح کرد. شرکت IEI از بازار بازرسی داخلی و خارجی بهره مند است و اگر بخواهیم آن را به صورت اسکوپ‌های بازرسی تفکیک کنیم دارای 24 اسکوپ تخصصی است که از این 24 اسکوپ در 19 اسکوپ به صورت مستقیم فعالیت می‌کند. شرکت IEI مجزا از آنکه یک شرکت بازرسی است در بحث‌های توسعه‌ای ورود پیدا کرده و حدود 4 الی 5 سال است که در بازارهای دیگر فعالیت می‌کند و به صورت معتمد شناخته شده‌است، از جمله مدیریت دارایی‌های فیزیکی، مدیریت کنترل پروژه و اجرای پروژه‌ها، استقرار و مشاوره در بحث آموزش، باید بگویم این شرکت با قدمتی که در این زمینه دارد به نوعی دانشگاه محسوب می‌شود، لازم به ذکر است که دارای مجور گواهینامه‌های آموزشی است و می تواند مباحث بازرسی را آموزش دهد و به تربیت بازرس بپردازد، این شرکت اخیرا درکنار فعالیت‌هایی که انجام می‌دهد در بازار بیمه نیز نقش ایفا می‌کند و در مقام بازرس، معتمد شرکت بیمه مرکزی و بیمه ایران به عنوان بیمه مادر فعالیت خود را آغاز کرده است. در بحث‌های افزایش ایمنی، افزایش سطح کیفی محصولات و تجهیزات صنعتی و همچنین در بحث ارزش‌گذاری، خسارت و … برای بیمه فعالیت می‌کند.

یکی از اسکوپ‌های بازرسی بحث مواد دارویی و غذایی است. کشورهای غربی در بحث دارو در برجام خلف وعده کرده، دوباره تحریم‌ها را در خصوص ایران فعال کرده‌اند و برخلاف آنچه که مدعی هستند در زمینه دارو و غذا در عمل ما را مورد تحریم قرار داده‌اند. مطلع هستید که کشور ایران، در بحث صنایع دارویی کشوری قوی می‌باشد، یعنی از جمله اشل‌های بزرگ این بازار در منطقه محسوب می‌شود، اما طبیعتا تمام داروها از تولیدات داخلی تامین نمی‌شود و برخی از داروها به صورت انحصاری در دنیا تولید می‌شود. می‌دانیم بحث دارو در بسیاری مواقع دچار نوسانات تحریمی شده‌ و در بازار دخالت‌هایی صورت گرفته که کشور را با چالش‌هایی روبرو کرده است. در نتیجه ورود دارو به کشور مقداری سخت شده‌است و به دلیل این که با جان مردم به صورت مستقیم در ارتباط است دارای ممیزی‌های محکمی از سوی سازمان ملی استاندارد می‌باشد و منافع ملی در اینجا حکم می‌کند تا بازرسی‌های دقیقی در این خصوص صورت گیرد و آن را از فیلتر‌های مختلفی عبور دهد، دارو دارای اکسپایرتایم‌های ” expiry time” مختلفی می‌باشد، یعنی زمان در بحث‌ دارو بسیار حائز اهمیت است، دارو‌ها را نمی‌توان در گمرک در دراز مدت نگهداری کرد، زیرا داروهای مصرفی، عمر کوتاهی دارند. از سویی بازرسان، بازرسی‌های لازم را انجام می‌دهند و از سوی دیگر وزرات بهداشت به دلیل نیازی که به دارو دارد ممکن است فشارهایی را برای کاهش ممیزی‌ها وارد کند، تا داروها هرچه سریعتردر اختیارشان قرار‌گیرد. می‌دانیم بحث بازار دارو بسیار حساس است، اما هیچگاه کیفیت فدای این گونه فشارها نمی‌شود و همه شرکت‌های بازرسی و همچنین سازمان ملی استاندارد موظف هستند توجه خاصی به این حساسیت‌ها داشته باشند و این موارد را رعایت کنند، از سوی دیگر فشارهای حاصله از تحریم‌ها بر روی وزارت بهداشت، معاونت غذا و دارو وجود دارد و مجبورند در کوتاه ترین زمان دارو و مواد غذایی را به دست مصرف کننده برسانند.

مطالب رپورتاژ