خطوط متروی تهران به 270کیلومتر می رسد

صنعت حمل و نقل آنلاین: ایستگاه تقاطعی میدان ولیعصر(عج)، بخشی از مسیر خط سه مترو تهران دوشنبه دوم اسفند ماه طی آیینی با حضور معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، مدیران شهری و جمعی از هنرمندان کشور به بهره برداری رسید.

گفته می ­شود خط سه مترو تهران به طول 36 کیلومتر بزرگترین و طولانی­ترین خط مترو در خاورمیانه است که جنوب غربی پایتخت را به شمال شرق متصل می کند. ایستگاه میدان ولی عصر با 42 هزار مترمربع زیربنا، محل تلاقی دو خط 3 و 6 مترو تهران می ­باشد که در حال حاضر خط 3 به بهره­برداری رسیده و خط 6 امسال و سال آینده به بهره­برداری خواهد رسید.در ساخت ایستگاه تقاطعی میدان ولیعصر (عج)، بخشی از پروژه 7 طبقه­ی پلازای، ضمن انجام 170هزار مترمکعب خاکبرداری، 10 هزار تن میلگرد، 66 هزار مترمکعب بتن و تعداد 45 پله برقی به کار رفته است. تأکید می شود در ساخت این ایستگاه از معماری ایرانی- اسلامی بهره گرفته شده است.

دکتر مازیار حسینی؛ معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در مراسم افتتاحیه این ایستگاه تصریح کرد؛ چند سالی میدان نمادین و نوستالژیک ولیعصر در سیطره­ی ورق­های آهنین قرار گرفت تا امروز ما شاهد افتتاح پروژه 7 طبقه پلازای باشیم. وی افزود؛ تلاش همه ما این است که شهر را به سمت یک شهر انسان محور ببریم. در سال­های گذشته بنا به دلایلی شاهد خودرو محوری در شهر تهران بوده ایم و این خودرو محوری با طبیعت و ذات انسان تضاد محسوسی دارد. می دانیم که این روند مختص کشور ما نیست. در کشورهای پیشرفته دنیا نیز همین روند طی شده است. آن­چه که به عنوان مدیران شهری بر عهده ماست، در درجه اول توسعه زیرساخت­های حمل و نقل پاک و در درجه دوم تلاش برای گسترش استفاده از حمل و نقل عمومی است.

حسینی با اشاره به فعالیت خوب شهرداری در حوزه زیرساخت افزود؛ امسال و سال آینده خط 6 و 7 و خط فرودگاه امام خمینی با طولی برابر 100 کیلومتر، با حدود 70 ایستگاه جدید به بهره­برداری می ­رسد. برای انجام این مهم، در حال حاضر حدود 30 هزار نفر زیر شهر تهران در بیش از یکصد کارگاه با سه شیف کامل در حال کار هستند.این مقام مسؤول اضافه کرد؛ با اتمام 7 خط مترو، تهران به 270 کیلومتر طول مسافری با 170 ایستگاه مترو می­رسد. هم اکنون روزانه حدود 3 میلیون نفر وارد مترو می­شوند و در آینده با پیشبرد بحث رانینگ استاک و لوکوموتیو جمعیت استفاده کننده از مترو به حدود 4.8 میلیون نفر در روز و با افزایش ظرفیت واگن­ها به 10 میلیون نفر در روز خواهد رسید. بدیهی است که این میزان ظرفیت، حجم قابل توجهی از سفرهای شخصی را کاهش خواهد داد.

این مقام مسؤول با اشاره به این که مترو ستون فقرات حمل و نقل عمومی است و معمولاً مبدأها و مقصدها از مترو فاصله دارند، افزود؛ در بعدهای مکمل با بهره­گیری از خطوط BRT، و در آینده تراموا و LRT شهروندان می توانند با 300 تا 350 قدم پیاده روی از درب منزل یا محل کار وارد یکی از بعدهای پاک حمل و نقل شهری شوند. با این هدف گذاری زمینه ای ایجاد خواهد شد برای کاهش سفرهای شخصی و خودروهای تک سرنشین که سهم بزرگی در آلودگی هوا دارند.

حسینی ضمن اشاره به مطالعه شهرداری برای منبع یابی آلودگی هوای تهران اظهار داشت؛ تحقیقات حاکی از آن است که 80 درصد آلودگی هوای تهران متعلق به وسایل حمل و نقل است. به خصوص خودروهای فرسوده، کاربوراتی و موتورسیکلت­ها. وی تأکید کرد؛ حدود 10 درصد خودروهای تهران فرسوده است اما حدود 40 درصد آلودگی به این ده درصد اختصاص دارد. برای این موضوع برنامه­های وسیعی داریم و در صددیم سهم شهرداری را از این امر که تاکسی­ها، اتوبوس­ها و مینی­بوس­های فرسوده هستند، کاهش دهیم. وی تأکید کرد؛ امسال حدود 10هزار تاکسی به روز شده و 6 هزار تاکسی باقیمانده در حال تعویض هستند. پرونده حدود 700 دستگاه مینی ­بوس فرسوده که زیر نظر شهرداری فعالیت می­کردند برای اولین بار تا بهار امسال بسته می­شود. با این که سرمایه­گذاری در حوزه اتوبوس­ها سنگین است، افزودن 3000 دستگاه اتوبوس ظرف دو سال آینده به ناوگان اتوبوسرانی در دستور کار قرار دارد تا به آن چه در چشم­انداز طرح جامع شهرداری دیده شده، جامه عمل بپوشانیم.

حسینی با بیان این که تلاش می شود فضای عمومی پروژه 7 طبقه پلازا تحت نظارت شهرداری منطقه 6 تا قبل از آغاز سال جدید تکمیل شود و در اختیار مردم قرار گیرد، تأکید کرد از این پس هیچ ایستگاه مترویی افتتاح نمی شود مگر این که همه بخش­های آن آماده خدمات رسانی باشد. حسینی با اشاره به استقلال امروز کشور در حوزه مترو و عدم وابستگی به خارج اضافه کرد؛ کارخانه معظم واگن سازی تهران ، بزرگ­ترین کارخانه در خاورمیانه است و جدای از برخی قطعات که به جهت از بین بردن ریسک و کیفیت بالا از شرکت­های تخصصی دنیا تهیه می شود، حجیم­ترین بخش طراحی، ساخت و مهندسی آن­ها توسط نیروهای داخلی انجام می­گیرد.

 

مطالب رپورتاژ