تاثیر ویروس کرونا بر حمل‌ و ‌نقل بین‌المللی دریایی

صنعت حمل و نقل آنلاین: حمل‌و‌نقل دریایی گاز طبیعی مایع شده به دلیل اثرات منفی شیوع ویروس کرونا با کاهش تقاضا برای گاز طبیعی  مواجه شده است. رئیس هیات مدیره شرکت اویل ال‌.ان‌.جی، در اظهارات اخیر خود گفت: «موضوع گاز طبیعی مایع شده طی سال 2019 میلادی با رشد زیاد عرضه در مقابل کاهش تقاضا مواجه بوده است، که در نتیجه کاهش قیمت جهانی گاز طبیعی مایع شده به پایین‌ترین سطح طی ده سال گذشته را در پی داشته است. طی سال 2019 میلادی، تصمیمات نهایی برای سرمایه‌گذاری در مورد ظرفیت جدید مایع‌سازی گاز طبیعی به 71میلیون تن در سال رسید و گاز طبیعی را به‌عنوان بخشی مهم در حال افزایش در ترکیب انرژی جهانی قرار داد. مجموع تجارت گاز طبیعی مایع شده طی سال 2019 میلادی بر اساس اعلام سازمان گاز طبیعی فرنلیز با رشد 361میلیون تن به پایان رسید. این میزان رشد یازده درصدی نسبت به سال 2018  میلادی، بیانگر دو برابر شدن تجارت جهانی گاز طبیعی مایع شده در مقایسه با میزان ده سال گذشته است. تقاضای واردکنندگان کلیدی گاز طبیعی مایع شده یعنی ژاپن و کره‌جنوبی، طی سال 2018 میلادی به دلیل اعتدال هوا و تولید بیشتر انرژی هسته‌ای به میزان هشت درصد در نتیجه کاهش یافت و تا حدودی با واردات بیشتر گاز طبیعی مایع شده از سوی چین و هندوستان جبران شد که واردات هر یک به ترتیب 16 و 5 درصد رشد داشته است.

اروپا خریدار اصلی گاز طبیعی مایع شده بوده است و این میزان خرید طی سال 2019 میلادی با 61 درصد افزایش به حدود 91 میلیون تن رسید. کشورهای اروپایی با استفاده از قیمت کاهش یافته گاز طبیعی مایع شده برای تغییر ترکیب انرژی خود از زغال سنگ به گاز طبیعی مایع شده بیشترین استفاده را کسب کردند. افزایش واردات به دلیل کاهش قیمت گاز طبیعی مایع شده و رشد حجم واردات باعث کاهش میانگین مسافت دریانوردی طی شده و  تقاضا برای مجموع حمل‌و‌نقل گاز طبیعی مایع شده در واحد تن مایل را طی سال 2019 میلادی با رشدی معادل 5/8درصد در مقایسه با رشد ناوگان دریایی حمل گاز طبیعی مایع شده به میزان 3/7درصد رساند. بر اساس بررسی بازار حمل‌و‌نقل دریایی گاز طبیعی مایع شده نرخ اجاره روزانه کشتی‌های حامل گاز طبیعی از نوع TFDE(4) در سه ماهه اول سال 2019 میلادی به 88،000 دلار و 83،000 دلار در روز در غرب و شرق کانال سوئز رسید و نرخ اجاره روزانه این نوع کشتی‌ها طی سه ماهه چهارم سال 2019 میلادی به ترتیب با 95هزار دلار و 87هزار دلار به پایان رسید. به دلیل تأثیرات عادی فصل زمستان بازار نرخ اجاره کشتی‌های حمل گاز طبیعی مایع شده در اواسط اکتبر 2019 در هر دو حوزه غرب و شرق کانال سوئز به 130،000 دلار در روز رسید. طی سال 2019 میلادی در مجموع ظرفیت تولید گاز طبیعی مایع شده در دست ساخت به 121 میلیون تن در سال افزایش یافت و پیش‌بینی می‌شود که این مراکز مایع‌سازی گاز طبیعی از سال 2020 تا 2026 میلادی تولید را آغاز کنند. به گفته تحلیلگران بازار ظرفیت تولید معادل حدود 800میلیون تن گاز طبیعی مایع شده در سال در مراحل مختلف برنامه‌ریزی قرار دارد.

 

تولید گاز طبیعی مایع شده در سال 2019 میلادی به شدت افزایش یافت در حالی‌که تقاضا برای این کالا در حد عرضه نیست. در نتیجه، قیمت‌های جهانی گاز طبیعی مایع شده تحت فشار بوده و در مقام مقایسه قیمت گاز طبیعی مایع شده طی میان مدت به پایین‌ترین سطح خود بین حوزه‌های اصلی فوق‌الذکر کاهش یافته و کاهش تقاضای تن مایل را به همراه داشته است. اگرچه انتظار می‌رود افزایش حجم گاز طبیعی مایع شده قابل تولید، تقاضا برای تناژ حمل را در پی داشته باشد، اما امکان دارد که برای صاحبان کشتی جهت استفاده از این افزایش تقاضا و حفظ نرخ اجاره روزانه بالاتر کشتی‌ها در کوتاه مدت به دلیل تقاضای فعلی کاربر نهایی خاموش که با شیوع Covid-19 تشدید شده است، چالش‌برانگیز باشد.

 

شرکت اویل ال‌.ان‌.جی اعلام کرده است تقاضا برای گاز طبیعی مایع شده در صنعت و تاسیسات برق چین، دومین واردکننده بزرگ گاز طبیعی مایع شده در جهان، طی سال 2019 میلادی، بنا بر گزارش‌ها تاکنون طی مدت مشابه در سال 2020 میلادی 10 الی 14 درصد کاهش یافته است. گاز طبیعی مایع شده به‌طور متوسط ​​در حال حاضر حدود 25درصد بر اساس معادل انرژی(5) از نفت ارزان‌تر است. از منظر دیگر، قیمت‌های پایین‌تر نسبت به نفت خام و عرضه رو به رشد گاز طبیعی مایع شده از رشد تقاضا برای گاز طبیعی مایع شده به‌عنوان سوخت انعطاف‌پذیر و تمیز در مقایسه با سایر گزینه‌های ناشی از سوخت فسیلی پشتیبانی می‌کند.بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده بیش از 110میلیون تن از ظرفیت تولید جدید گاز طبیعی مایع شده  در دست ساخت طی پنج سال آینده وارد چرخه تولید می‌شود. با این وصف به‌نظر می‌رسد تقاضا برای تناژ و میزان عرضه به‌صورت متعادل پیش برود. حدود 50درصد از ظرفیت تولید جدید در ایالات متحده ساخته می‌شود، که بسته به مسافت حمل‌و‌نقل دریایی، تقاضا برای کشتی‌های حمل گاز طبیعی مایع شده فراتر از ظرفیت ناوگان و ظرفیت‌های فعلی خواهد بود. انتظار می‌رود طی مدت زمان مشابه حدود 75فروند کشتی حمل گاز طبیعی مایع شده با نیروی محرکه بخار در ظرفیت‌های کوچک‌تر و مدیریت اقتصادی کارآمدتر از قراردادهای اجاره زمانی بلندمدت استفاده کنند، در عین حال کشتی‌های مدرن با مزیت اقتصادی به‌عنوان تناژ جایگزین در نظر گرفته می‌شوند. با این حال، دوره‌های بی‌ثباتی و فصلی نیز باید در نظر گرفته شوند.

مطالب رپورتاژ