جوان سازی ناوگان جاده ای کشور کلید خورد

صنعت حمل و نقل آنلاین: سرانجام جوان سازی ناوگان جاده ای کشور با از رده خارج کردن 65 هزار دستگاه کامیون های بالای 35 سال عمر کلید خورد و دارندگان کامیون های فرسوده می توانند تا 80% قیمت هر دستگاه کامیون نو تسهیلات بانکی با بهره 90% بگیرند . مازاد سود تسهیلات بانکی از سوی سازمان راهداری ، شرکت بهینه سازی مصرف سوخت و شرکت ماموت پرداخت می شود . همچنین برای ایجاد انگیزه بیشتر در کاهش مصرف سوخت هزینه مصرف سوخت 3 ماه کامیون داران به آنان بازگردانده می شود .

 در مراسمي كه به همین منظور با حضور دكتر آخوندي وزير راه و شهرسازي، مهندس كشاورزيان رييس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي كشور، مهندس وكيلي مديرعامل شركت بهينه‌سازي مصرف سوخت، مهندس فردوس رييس هيأت مديره شركت ماموت و جمعي از دست‌اندركاران حمل و نقل جاده‌اي كشور برگزار شد . در نخستین مرحله نوسازي ناوگان باري جاده‌اي، قرارداد تحويل تعداد 5 هزار دستگاه كشنده‌ي باري با شركت ماموت به امضاء رسيد وقرار است طبق توافق وزارت راه و شهرسازي با وزارت نفت تعداد 65 هزار دستگاه ناوگان باري با عمر بيش از 35 سال نوسازي شود .

دكتر عباس آخوندي آغاز این مراسم با تأكيد بر اهمیت نوسازی ناوگان جاده ای کشور گفت: يكي از موضوعات مهمي كه در كشور بايد به آن توجه خاص بشود بهره‌وري است كه بدانيم از انرژيي كه مصرف مي‌شود چه بهره‌اي مي‌بريم و از سوي ديگر اسراف و دورريز منابع ملي نيز مطرح است. قبل از طرح پيمايش سوخت ، تعداد كاميون‌هاي بالاي 35 سال عمر بالغ بر 127 هزار دستگاه بود كه براي هر كيلومتر پيمايش حدود 60 ليتر گازوئيل مصرف مي‌كردند. اما پس از اجراي طرح پيمايش كه مقرر شد كاميون‌ها معاينه فني شوند  اين رقم به 52 هزار دستگاه كاهش يافت. يعني اجراي طرح پيمايش ثابت كرد که نظم و صرفه‌جويي‌ ايجاد شده است. با كاهش بيش از 70 هزار دستگاه كاميون، مشخص شد كه اين تعداد، سوخت را دريافت مي‌كردند و مي‌فروختند يا به مفهوم ديگر اين كاميون‌ها خارج از كنترل در جاهاي ديگر فعال شده‌اند، طبق آمار وزارت نفت پس از طرح پيمايش 7 ميليون ليتر كاهش مصرف گازوئيل داشته‌ايم.

وزير راه و شهرسازي در ارتباط با طرح نوسازي 65 هزار دستگاه كاميون بالاي 35 سال نیز افزود: ارقام برآورد شده براي اين تعداد كاميون معادل يك ميليارد ليتر مصرف سوخت گازوئيل در سال مي‌شود كه مفهوم اقتصادي آن اين است كه در ده سال حدود ده ميليارد دلار ليتر، گازوئيل كمتري مصرف خواهد شد.

ايده‌ي اصلي اين طرح، ماده 12 قانون رفع موانع توليد بود كه  از ميزان صرفه‌جويي صورت گرفته، بخشي به خود صرفه‌جو كننده بازگردد. باتوجه به قراردادي كه وزارت راه و شهرسازي با وزارت نفت منعقد كرد حدود 7/2 ميليارد دلار از مبلغ صرفه‌جويي شده سوخت گازوئيل به صرفه‌جو كنندگان بازمي‌گردد تا انگیزه ای  براي صرفه‌جويي بيشتر شود.

وی كاهش ميزان آلاينده‌ها ناشی از اجراي اين طرح را بالغ بر 197 ميليون تن عنوان كرد و گفت: باتوجه به اين كه امروز كلان شهرهاي كشور مشكل آلودگي هوا دارند چاره ای  جز اجراي طرح نوسازي ناوگان فرسوده در كشور نداريم كه علاوه بر ايجاد اشتغال ،ارزش افزوده بيشتري نيز ايجاد مي‌كند.

وزير راه و شهرسازي با تأكيد بر اين مساله كه مي‌بايست قيمت سوخت و انرژي در كشور اصلاح شود تصريح كرد: در اين طرح يك درصد از سود تسهيلات توسط سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي كشور تقبل شده و مقرر است شركت بهينه‌سازي سوخت نيز معادل ريالي سه ماه مصرف گازوئيل را به متقاضيان نوسازي ناوگان پرداخت كند. مجموع توافق وزارت راه و شهرسازي با وزارت نفت براي نوسازي 65 هزار دستگاه كاميون است اما فعلاً قرارداد 5 هزار دستگاه كاميون با شركت ماموت منعقد شده و قرار داد  11 هزار دستگاه ديگر نيز با ساير توليدكنندگان كاميون   منعقد خواهد شد  هم چنین  نوسازي 5 هزار دستگاه ديگر را هم در دست مذاكره داريم.

مهندس داود كشاورزيان معاون وزير راه و شهرسازي و رييس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي كشور نیز در این مراسم قیمت پیش بینی شده هر دستگاه کامیون در طرح نوسازی را حدود 43 هزار دلار اعلام کرد و افزود: مقدمات اين طرح از دو سال پيش آغاز شد و امروز قرارداد آن با حضور مديرعامل شركت بهينه‌سازي سوخت، شركت ماموت و سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي امضا مي‌شود. براساس مصوبه‌ي شوراي اقتصاد مقرر شده تعداد 65 هزار دستگاه كاميون بالاي 35 سال عمر با اعتباری بالغ بر دو ميليارد و هفتصد ميليون دلار نوسازي شود. هم‌اكنون بين 120 تا 130 هزار دستگاه از ناوگان باري جاده‌اي كشور عمري بالاي 25 سال دارد كه ضروري است به دليل مصرف بيش از استاندارد سوخت و توليد آلاينده‌هاي فراوان هرچه سريع تر نوسازي شود.

دكتر وكيلي مديرعامل شركت بهينه‌سازي مصرف سوخت وزارت نفت هم نوسازي ناوگان حمل و نقل باري كشور را به دليل كاهش مصرف سوخت و آلاينده‌هاي زيست‌محيطي ضرور ی دانست و گفت: اين پروژه با پيشنهاد سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي مطرح   و مقرر شد با حمايت ستاد سوخت   هم چنين همكاري شركت ماموت عملياتي شود . در این زمینه  شركت بهينه‌سازي سوخت تقبل كرد به ميزان ريالي مصرف 3 ماه سوخت كاميون‌هاي جاده‌اي را براي ايجاد انگيزه بيشتر رانندگان به آنان بازگرداند . از سوی دیگر از آنجايي كه يكي از كشورهاي داراي گاز طبيعي هستيم مي‌توانيم گاز را جايگزين سوخت‌هاي فسيلي كنيم  . به شركت ماموت هم پيشنهاد مي‌كنيم موتورهاي گازوئيلي خود را به سمت گازسوز تغيير دهد. بايد يادآوري كنيم براي نوسازي ناوگان تاكسيراني هم مي‌توانيم برای هر دستگاه تاکسی حدود 4 هزار دلار تسهيلات تخصيص دهيم.

در ادامه مهندس مهرزاد فردوس رييس هيأت مديره شركت ماموت ،نوسازي ناوگان فرسوده   را يكي از دغدغه‌هاي اساسي كشور عنوان كرد و افزود: تعداد ناوگان باري جاده‌اي كشور حدود 353 هزار دستگاه است كه از اين تعداد حدود 126 هزار دستگاه بين 15 تا 20 سال عمر دارند و عمر حدود 53 هزار دستگاه نيز بالاي   35 سال است. ميانگين مصرف سوخت يك كاميون فرسوده 35 سال به بالا ددر هر صد کیلومتر 70 ليتر و ميانگين مصرف سوخت يك كاميون نو حدود 30 ليتر می باشد . در پروژه‌اي كه   آغاز شد ه مقرر است براي اينكه اقساط كاميون‌هاي واگذاري شده كاهش يابد 80 درصد قيمت خودرو با تسهيلات 9 درصد توسط سيستم بانكي كشور تأمين شود و پرداخت مازاد سود تسهیلات به بانک ها را سازمان راهداري، شركت بهينه‌سازي مصرف سوخت و شركت ماموت تقبل كرده‌اند كه اميدواريم جهشي باشد در نوسازي ناوگان فرسوده كشور پيشنهاد مي‌كنيم براي ايجاد انگيزه صاحبان كاميون‌هاي فرسوده اقداماتي از قبيل كاهش ارزش افزوده، تخفيفات بيمه‌اي، حذف ضمانت‌نامه و برخي تشويق‌هاي ديگر از سوي متوليان لحاظ شود تا روند نوسازي سرعت بيشتري بيابد.

 

تازه‌های کسب و کار