جای خالی آموزش “فرهنگ بیمه” در سیستم آموزشی کشور

ماهنامه صنعت حمل و نقل:

معاون اجرایی سندیکای بیمه‌گران ایران با بیان اینکه مردم فقط با بیمه شخص ثالث آشنایی دارند، گفت: بحث ترویج و توسعه فرهنگ بیمه آنقدر وسیع است که کار یک سازمان و دو سازمان نیست و این بحث باید به صورت ریشه‌ای از پایه برنامه‌ریزی شود. این در حالی است که در کتب درسی دانش‌آموزان ابتدایی تا سطح دانشگاه هیچ اشاره‌ای به معرفی و ترویج فرهنگ بیمه نشده است.

حسن دهگاهی بر نهادینه کردن فرهنگ بیمه در جامعه تاکید کرد و گفت:  اگر بخواهیم فرهنگ بیمه به طور پایه‌ای در جامعه نهادینه شود باید همه سازمان‌ها و نهادها سعی در معرفی بیمه و مزایای آن برای مردم داشته باشند. زمانی قوه قضائیه در بحث حقوق اجتماعی مردم  و حقوق شهروندی کارهای خوبی کرده بود که بخشی از کارهای آنها مبحث بیمه بود. اینکه ماشین را چگونه بیمه کنند و اگر خسارت دیدند به چه صورتی اقدام کنند، کاری که در خود صنعت بیمه انجام نشده بود.

به گفته وی سندیکای بیمه‌گران امکانات محدودی دارد و به تنهایی نه توان و نه وظیفه‌ای برای این کار دارد اما می‌تواند  فعالیت‌های فرهنگی و ترویجی را تا حدودی هماهنگ و در واقع نظارت کند تا به سر منزل مقصد برسد.

وی تصریح کرد: بر این اساس تمام سازمان‌ها و ارگان‌ها که به نوعی در جامعه فعالیت می‌کنند و کار و فعالیت اجتماعی دارند می‌بایست به بحث ترویج فرهنگ بیمه کمک کنند. به عنوان مثال صداو سیما با اینکه برنامه‌های مختلفی دارد اما به ندرت برنامه‌ای در ارتباط با بیمه دارد. این در حالی است که بیمه می‌تواند کمک کننده به آرامش خاطر مردم باشد.

معاون اجرایی سندیکای بیمه‌گران بیان کرد: شاید مقدمه کار ما در بحث ترویج فرهنگ بیمه این بود که از سال گذشته با همکاری بیمه مرکزی در استان­‌های کشور  شوراهایی با عنوان شوراهای هماهنگی مدیران شعب شرکت‌های بیمه تشکیل دادیم که اتفاق خوبی است چرا که پیش از آن در شهرستان‌ها نه بیمه مرکزی و نه خود بیمه فعالیتی به آن صورت نداشتند اما با تشکیل شوراها  توانستیم  بحث بیمه را به استان‌های مختلف ببریم.

 دهگاهی ابراز امیدواری کرد این شوراها بتوانند در بحث ترویج فرهنگ بیمه موثر باشند و همان‌طور که در قانون برنامه  ششم تاکید شده ضریب نفوذ بیمه تا پایان برنامه به 7 درصد برسد.

او گفت: هم‌اکنون ضریب نفوذ بیمه 2/2 است و  رسیدن به 7 درصد تکلیف سنگینی است و این انتقاد وارد است که چرا تاکنون برنامه مشخصی برای رسیدن به این ضریب نفوذ ارائه نشده است و بهتر است از هم‌اکنون برنامه داشته باشیم و بر اساس زمان‌بندی مشخص برای رسیدن به آن تلاش کنیم.

دهگاهی افزود: بیمه مرکزی که نهادی دولتی است، متولی صنعت بیمه است و باید برنامه‌های کلان خود را در این زمینه ارائه دهد تا ما بر اساس اساسنامه به پیشبرد این برنامه‌ها کمک کنیم و چنانچه بیمه مرکزی درباره این کار برنامه‌ای ارائه بدهد، سندیکا نیز بخشی از این کار را بر عهده می‌گیرد.

 به گفته وی هر چند وضعیت ضریب نفوذ بیمه ما در منطقه بهتر است اما با استاندارد جهانی خیلی فاصله داریم و هر چند اقداماتی توسط بیمه مرکزی انجام شده است اما هنوز برنامه مشخصی نداریم و تا وقتی که برنامه‌ای نباشد رسیدن به 7 درصد نیز ممکن نیست.

 

 

مطالب رپورتاژ