ثبت سفارش، چالش بزرگ فورواردرها

 

صنعت حمل و نقل آنلاین: صاحبان کالا به سبب تحریم‌ها برای پوشش خدمات بیمه‌ای مشکلاتی با شرکت‌های بیمه‌ای داخلی دارند. به دلیل تحریم‌ها، صاحبان کالا نمی‌توانند از بیمه خارجی استفاده کنند و بیمه‌های داخلی قراردادهایی را تحمیل می‌کنند که چنانچه حادثه‌ای رخ دهد به راحتی می‌توانند از تعهدات مالی شانه خالی کنند. این چالش‌ها عموما برای آن دسته از صاحبان کالا رخ می‌دهد که درک صحیحی از حمل و نقل بین‌المللی ندارند.
امیرحسین پاک مدیرعامل شرکت پرس در گفتگو با خبرنگار صنعت حمل و نقل آنلاین با اعلام این مطلب در خصوص نقش فورواردرها میان صاحبان کالا و شرکت‌های باربری، بیان کرد: صاحبان کالا به دو دسته تقسیم بندی می‌شوند. آن دسته که چالش‌های حمل‌ونقل را به خوبی می‌شناسند، کاملا با مشکلات آشنا بوده و درک صحیحی از موانع فعلی دارند؛ دیگری کسانی که به محدودیت‌ها اشراف کافی ندارند.
با وجود اینکه به میزان کافی بار برای تمامی شرکت‌های حمل و نقلی وجود دارد اما صاحبان کالا عموما در اخذ ثبت سفارش مشکلاتی دارند که حالا یک معضل بزرگ همین ثبت سفارش و تخصیص ارز است.

 

به گفته آقای پاک، بنگاه‌های فعال در امر فورواردی در صادرات قدرت مانور چندانی ندارند. چرا که فعالان حمل و نقل دریایی برای خود تیم بازاریابی دارند و خودشان مستقیم با صاحبان کالا در ارتباط هستند.
اگر فورواردر در مورد صادرات دریایی، بخواهد مستقیم با صاحبان کالا ارتباط بگیرد در نهایت تعرفه‌ها را باید از خط کشتیرانی بگیرند که معمولا نمی‌توان با آن‌ها رقابت کرد.
در امر صادرات غیر نفتی از نظر وزنی ، 7 ماه ابتدای امسال در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته همان تناژ را حمل کرده‌ایم اما رقم واردات بسیار متفاوت بوده است و اگر بخواهیم مقایسه کنیم متاسفانه حدود 40 تا 50 درصد کاهش داشته‌ایم.
وی دلیل کاهش واردات را فشار حاصل از تحریم‌ها و شیوع ویروس کرونا برشمرد و گفت: حجم کالایی که از سوی اروپا به سمت ایران می‌آمد نسبت به سال گذشته بیش از 50 درصد کاهش داشته است. از سوی چین حجم کالای وارداتی به ایران تفاوتی نسبت به مدت مشابه سال گذشته نداشته اما مشکلات و گرفتاری‌های این بازار بیشتر بوده است.
مدیرعامل شرکت پرس در خصوص تاثیرات نوسانات نرخ ارز و افزایش آن در حمل کالاهای وارداتی و صادراتی را این چنین توصیف کرد: هر شرکت حمل و نقلی در ایران، باید کرایه حمل کامیون‌ها و یا کشتیرانی را معادل ارز پرداخت کند. ما هم به عنوان فورواردر به صاحبان کالا قیمت را به ارز اعلام می‌کنیم و معادل ریالی آن را دریافت می‌کنیم.

 

مطالب رپورتاژ