الهام زرقانی شیراز

الهام زرقانی شیراز

الهام زرقانی شیراز خبرنگار گروه رسانه‌ای ترابر " صنعت حمل و نقل آنلاین- ماهنامه صنعت حمل و نقل- ماهنامه سفر و Explore Iran "

توقف کامیون‌های حمل و نقل بین‌المللی در مرزهای جاده‌ای کشور

صنعت حمل و نقل آنلاین: گفت‌و گوی رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی  شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی ایران، جواد سمساریلر با خبرنگار صنعت حمل و نقل در خصوص توقف کامیون‌های حمل و نقل بین‌المللی در مرزهای جاده‌ای کشور

 

مسئولان محترم اجرائی دولت جمهوری اسلامی ایران،سازمان های نظارتی کشور:

با درود، باستحضار می‌رساند، طی مصوبه هیات دولت وقت در سال  ۱۳۹۷ در رابطه با ورود کالا به کشور که  بر اساس بند (یک) آن ورود کالا به کشور بدون مجوز ثبت سفارش ممنوع اعلام گردیده و گمرک ایران بر این اساس طی بخشنامه‌ای مراتب را  به کلیه گمرکات اجرائی ابلاغ نموده است، طی بیش از چهار سال با توجه به مکاتبات و جلسات متعدد با مسئولین محترم وزارت صمت، وزارت راه و مسکن و شهر سازی، اتاق بازرگانی، سازمان راهداری و حمل ونقل و….. از جانب این انجمن انجام پذیرفته متاسفانه تا کنون جهت اصلاح این مصوبه اقدامی در رفع این مشکل بوجود نیامده و متاسفانه سازمان‌های مسئول و ناظر به حمل و نقل بین‌المللی، شورایعالی هماهنگی ترابری کشور، بیش از دوسال گذشته، رای به عدم ارتباط مجوز ثبت سفارش کالا  به حمل و نقل بین‌المللی را مصوب نمود و در اسفند ماه ۱۴۰۰ اداره تدوین مقررات صادرات و واردات وزارت صمت طی نامه‌ای به مدیر کل محترم واردات گمرک ایران درخواست مجوز ثبت سفارش را در مرز عبوری منتفی اعلام نمودند ولی همچنان گمرک محترم ایران با ادعای اعتراض بعمل آمده توسط سازمان‌های نظارتی علیرغم ابلاغ آن به گمرکات اجرائی مفاد بخشنامه را کان لم یکن نمودند. حال کدام سازمان نظارتی بدون توجه به مشکلات اجرائی این مصوبه بدون بررسی، حداقل از دست اندرکاران این حرفه مورد درخواست را صلاح ندانسته اند، ما که اطلاع نداریم..!!

سئوال ما این است ؟

–  که باتوجه با قوانین گمرکی، کلیه محمولات وارده به کشور با هر یک از روش‌های حمل میبایستی به گمرک تحویل گردد. آیا محل ورود محمولات به کشور، مرز عبوری است، یا ، درب خروج، گمرک مقصد کالا ؟

-آیا مرزهای جاده‌ای کشور محل عبورهستند، یا محل ورود کالا به کشور؟

-اگر محموله‌ای در زمان عبور از مرز مجوز ثبت سفارش نداشت، در انبار مرز که فاقد هرگونه امکانات می‌باشد تخلیه گردد و یا در انبار گمرک مقصد نهائی نگهداری شود، تفاوتی خواهد داشت؟

توضیح اینکه بعد از تخلیه در مرز و با صدور مجوز ثبت سفارش و اجرای این دستور العمل هزینه‌های سربار این محموله اعم از تخلیه، بارگیری، ترانزیت و حمل مجدد به گمرک مقصد هزینه مضاعف به کشور تحمیل نمی‌نماید؟

-در این میان مسئولیت متصدی حمل بر اساس کنوانسیون‌های بین‌المللی که ایران هم عضویت آن‌ها را پذیرفته و بر اساس آن بارنامه حمل از یک مبدا خارجی به مقصد گمرکات داخلی صادر نموده است چه خواهد بود؟

-علاوه بر این خواسته ناروا که مسئولیت رفع آن بقول گمرک ایران سازمان‌های نظارتی کشور می‌باشند، در تاریخ 16/01/1401  بخشنامه دیگری از سامانه تجارت خارجی وزارت صمت از طریق گمرک به گمرکات اجرائی ابلاغ گردیده که ثبت سفارش‌های صادره بایستی دارای تخصیص ارز قبل از اظهار نیز باشند، ( گل بود و به سبزه نیزآراسته شد) این در حالی است که از صدور این دستورالعمل جدید ۶ روز قبل به کامیون‌های بین‌المللی بین راه، نیز تسری پیدا نموده که در مرز متوقف می‌باشند..!!

در حالیکه درخواست اینگونه اسناد که برای اظهار و ترخیص کالا لازم است هیچگونه ارتباطی به حمل و نقل ندارند و چرا با این ندانم کاری‌ها سرمایه‌های کشور را به هدر می‌دهیم؟ و هیچ یک از مسئولین کشور، این ظلم و ستم را به حمل و نقل بین‌المللی ایران روا می‌دارند؟

چه کسی جواب گو است حداقل به ما معرفی کنید شاید آنها به فریاد ما برسند.!!

بخشنامه های جدید بشرح زیر است.

ای فریاد رس:

سیستمی شدن مجوزهای ارزی وزارت صمت برای تمام بازرگانان

قابل توجه کاربران محترم سامانه جامع تجارت؛

به اطلاع می‌‌رساند از امروز (سه‌شنبه مورخ 16/01/1401   ) شرط سقف واردات، برای پرونده‌های ثبت‌سفارش با حالت «واردات بدون سابقه تا 500 هزار دلار» یا «هیج‌کدام» به صورت سیستمی کنترل می‌شود.

کنترل سیستمی سقف واردات تنها برای پرونده‌های ثبت‌سفارشی که نوع عملیات ارزی آنها بانکی و سازمان مجوزدهنده ارزی آن‌ها از سازمان‌های زیر مجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت باشد، انجام می‌گردد.

بنابراین با عنایت به سیستمی شدن کنترل سابقه واردات از تاریخ  10/10/1400، مجوز‌های ارزی پرونده‌های ثبت‌سفارش با شرایط بالا نیازی به بررسی کارشناسی سازمان‌های صمت استانی نداشته و توسط سیستم به صورت خودکار صادر می‌گردد.

بدین منظور از امروز (سه‌شنبه مورخ 16/01/1401  ) در استعلام ضوابط پرونده‌های با شرایط فوق، مجوزدهنده جدیدی با عنوان «مجوز سیستمی وزارت صنعت، معدن و تجارت – تخصیص ارز» اجباری می‌شود.


الزام دریافت تخصیص ارز پیش از اظهار کالا به گمرک برای اولویت‌های کالایی
۲۳، ۲۴ و ۲۵

قابل توجه واردکنندگان محترم

به اطلاع می‌رساند پیرو هماهنگی به عمل آمده با گمرک جمهوری اسلامی ایران، از تاریخ 15/01/1401  ، ثبت سفارش‌های دارای اولویت‌ ۲۳، ۲۴ و ۲۵ که عملیات ارزی آنها بانکی است، صرفا در صورتی که دارای تخصیص ارز تایید شده از بانک مرکزی باشند، به گمرک ارسال می‌گردد. لذا خواهشمند است پیش از مراجعه به گمرک نسبت به دریافت تاییدیه تخصیص ارز از بانک مرکزی اقدام بفرمایید.

درصورت نیاز، گروه کالایی پرونده در قسمت جزئیات پرونده ثبت سفارش در سامانه جامع تجارت قابل مشاهده است.

لازم به ذکر است مشمولیت تدریجی سایر اولویت‌هایی کالایی نیز متعاقبا اطلاع‌رسانی خواهد شد.

 

مطالب رپورتاژ