ترکیه جا پای خود را در اقتصاد جمهوری آذربایجان محکم‌تر می‌کند

الحاق قراباغ به آذربایجان پس از ۴۴ روز جنگ موقعیت‌های جدیدی را برای ترکیه فراهم کرد و باعث تقویت روابط دو کشور جمهوری آذربایجان و ترکیه و هم‌چنین تحکیم روابط دو رهبر ترک الهام علی‌یف و اردوغان گردید.

قبل از جنگ ۴۴ روزه بیشتر فعالیت سرمایه‌گذاران و پیمانکاران ترک در حوزه ساخت و ساز و انرژی بود و در امر ساخت و ساز هم ورود پیمانکاران ساختمانی در پروژه‌های زیرساختی جمهوری آذربایجان و همچنین در حوزه انرژی بهترین و شاخص‌ترین آن خطوط گاز جیحان – باکو بود.

در نگاه کلی به شهر باکو می‌توان حضور قوی ترکیه را در بازارهای جمهوری آذربایجان مشاهده کرد، حضور صنعت پوشاک ترکیه در البسه زنانه، بچه‌گانه، مردانه و تمایل استفاده هر طبقه از جامعه در مخاطبان با هر درجه از درآمد و اشیای لوکس و لوازم خانگی بالاخص در حوزه‌ای که ترک‌‌ها به آن بیاض اشیا می‌گویند، مثل یخچال، فریزر، لباسشویی، اجاق گاز و انواع tab le wear یا لوازم آشپزخانه و… سایر لوازم، به طور کلی باکو یک نمایشگاه دائمی برای تولیدات ترکیه است.

البته حضور ترک‌ها در صنعت نوپای جمهوری آذربایجان نیز مشهود است. از سوی دیگر حمل و نقل و لجستیک خط آهن قاص به باکو و حمل بار از طریق قطار از دریای خزر از طریق فری بوت‌ها و کشتی‌ها به آن سوی ساحل خزر نیز نماد دیگر از یک پیوند اقتصادی در حال گسترش است که حاصل استفاده از دکترین سیاست در خدمت اقتصاد ترکیه است.

 

قراباغ منطقه‌ای بکر برای سرمایه‌گذاران ترک

روابط ترکیه و جمهوری آذربایجان بعد از جنگ قراباغ روی نمودی به سوی قرا‌باغ پیدا کرد و شرکت‌های ترک اقدام به بهره‌گیری از فضای موجود برای سرمایه‌گذاری و همچنین مشارکت در ساخت و ساز صنایع سبک و سنگین منطقه نمودند بالاخره حضور در حوزه معدن مناطق قراباغ که تقریباً دست نخورده است.

حکومت الهام علی‌یف برای تثبیت قدرت اولویت سرمایه‌گذاری را به سوی قراباغ سوق داد و فرصت‌هایی را برای گروه‌های شغلی، افراد بومی که بعد از چند سال به قراباغ بازگشته بودند فراهم کرد.

ترکیه با ایجاد شعب بانک در منطقه شروع به کمک به سرمایه‌گذاری‌های کوچک و بزرگ پربازده و با ارزش افزوده بالا نمود به خصوص در مناطقی که فناوری جدید را نیاز دارد.

 

حضور پیمانکاران ترک در صنایع ساختمان، حوزه انرژی و صنعت حمل و نقل

منطقه قراباغ که یک حوزه کشاورزی و دامپروری است استعدادهای بالقوه و بالفعل فراوانی در ایجاد صنایع به خصوص کشت و صنعت دارد و این امر شرکت بزرگ چرم‌سازی را به سوی خود جذب کرد. این شرکت به نام بیر لیک دری (چرم بیر لیک) به سوی حوزه فعالیت خود را در جمهوری آذربایجان و در قراباغ  متمرکز کرد. در این منطقه یک حوزه تجاری صنعتی به نام شهر صنعتی آغدام با مساحتی برابر۱۹۰ هکتار در حال استقرار صنایع با سرمایه‌گذاری از سوی ترک‌ها و سرمایه‌گذاری بومی است.

دکتر سید جلال ابراهیمی

رئیس خانه اقتصاد و تجارت و کشورهای هم‌مرز

ترکیه جا پای خود را در اقتصاد جمهوری آذربایجان محکم‌تر می‌کند

فهرست مطالب

مطالب رپورتاژ